|
En liten Fru Hacke! Vi är tokstolta! 
Lars-Olof Arvids
21-03-2006, 08:30
Grattis Sara! Du har all anledning att vara tokstolt!  Den mindre hackspetten är rödlistad (hotkategori 4) och trivs bara i äldre lövskog med murkna stammar, gärna vid sjöstränder och sumpområden. Har du någon sådan miljö i närheten? Olle
*Felix matte*
21-03-2006, 08:39
Åhh vad fina bilder på celebert besök Den här bilden på hackspett tog maken vid motionsspåret runt sjön inte så tydlig
Vad kul! Och skoj att se foto på mindre hackspett, för det bekräftar att det var en sådan jag såg i en skog i närheten tidigare i vintras. Jag försökte fota med mobilen, men det var så dålig upplösning att jag på bilden inte ens kan urskilja var exakt den är
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 21-03-2006, 08:30) Grattis Sara! Du har all anledning att vara tokstolt!  Den mindre hackspetten är rödlistad (hotkategori 4) och trivs bara i äldre lövskog med murkna stammar, gärna vid sjöstränder och sumpområden. Har du någon sådan miljö i närheten? Olle Vi har ett par gamla döda aspar bakom vår stenkällare. Planen var att ta ner dem, men i förra våren såg vi så många bohål och insåg att de nog skulle få stå kvar.  Annars stämmer varken äldre lövskog eller sumpområde. Lite fukt finns det visst, men annars är det mest igenslyad betesmark och välhävdad gammal betesmark, men förvisso en del gamla lövträd. Vi har också sett gråspett, gröngöling och större hackspett, så det är ju så nära full hand man kan få, nästan...
Grattis till en sån spännande besökare! Häromdan hann jag fota en sån här, han var bara där några sekunder. Men vad är det? Är det bara en mörkare variant av en sån här?Som ju också var snabb, därför dom suddiga bilderna. 
Lars-Olof Arvids
22-03-2006, 08:37
Berith, båda dina bilder visar större hackspett. Den är vår vanligaste hackspett, men inte desto mindre en trevlig besökare där vi hänger ut fågelmat. Någon gång hör man att den kan hacka i husväggar - då är förklaringen ofta att det sitter en klocka på insidan, vars tickande låter precis som vissa vedlevande insekter. Lösningen är alltså att flytta klockan till en innervägg. Sara, vad jag blir glad över att ni bestämde er för att spara de gamla döda hålträden!  Det är just för att sådana försvinner som våra hackspettar hotas. Även gråspetten har varit nära att hamna på rödlistan. Gröngöling och spillkråka är ännu ganska vanliga hos oss, men nere på kontinenten har de blivit sällsyntheter. Det finns alltså all anledning att vara rädd om de gamla hackspettskogarna med grova hålträd! Olle
Tack Olle!  Den "ljusa" varianten finns två av här - antar att det är ett par - men den mörka var ny, den var inte säker på hur man åt kokosfett ur nötskalet. Den klättrade runt i busken ett tag innan den kom sej för att smaka.
Vilken är vanligast förekommande i Mälardalen - gråspett eller gröngöling? Jag såg endera häromdagen, och tror i alla fall att det var en gröngöling för det var stor. Och jättefin. Det är sällan jag sett dem.
Lars-Olof Arvids
22-03-2006, 12:13
Det var säkert en gröngöling du såg, för den är vanlig i södra och mellersta Sverige. Gråspetten är betydligt sällsyntare och jag tror inte att den finns så långt söderut som i Mälardalen.
Olle
Tack för svar!
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 22-03-2006, 12:13) Det var säkert en gröngöling du såg, för den är vanlig i södra och mellersta Sverige. Gråspetten är betydligt sällsyntare och jag tror inte att den finns så långt söderut som i Mälardalen.
Olle Jodå, vi bor i mälardalen, men jag gissar att vi har ett tillfälligt besök. Men det är ett par, enligt grannen som sett både hona och hane.
Lars-Olof Arvids
22-03-2006, 13:35
Intressant! Fåglar är ju som bekant rörliga och kan ibland dyka upp där man minst anar det. Inte minst på senvintern, när maten är slut i deras vanliga marker, stryker en del vida omkring. Hittar paret en passande miljö är det inte helt uteslutet att de blir kvar och häckar om du har tur, även om det mest troliga nog är att de drar vidare.
Castea, om du sällan har sett en gröngöling kan du nog höra dess kraftiga, dalande vårfanfar lite varstans i markerna nu. Spillkråkan har ett liknande rop, men inte dalande utan stigande. Den större hackspetten ropar inte så mycket, men ofta hör man dess korta, täta trumningar mot någon trädstam. Spillkråkan och den mindre hackspetten trummar betydligt längre - som väntat är spillkråkans trumning kraftigare och mörkare än den mindres. Lär man sig spillkråkans rop är det lätt och roligt att härma - ofta svarar den och försöker leta rätt på rivalen som måste jagas bort. Men härma ska man förstås göra med måtta, så att man inte t ex jagar bort den från en lämplig boplats. Gröngölingen tycks enligt min erfarenhet inte vara lika lättlurad.
Olle
Ja, jag hoppas se och höra fler gröngölingar nu i vår! Den jag såg häromdagen satt faktiskt på marken och hackade på något. Spillkråkan har jag aldrig härmat, men skator har svarat mig när jag skakat på en stor tändsticksask.
*solis.*
25-03-2006, 20:10
Det var länge sedan som jag såg en Hackspett;faktiskt för 3 år sedan då jag bodde i ett hyreshus på tredje våningen och matade fåglar ;utanför mitt vardagsrumsfönster fanns det ett stort fura och ofta fick jag besök av Hackspet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|