Full version: RICIN
Eva St
Funderar på var mina Ricinplantor trivs bäst när det är dags att plantera ut dem. Är det på friland eller i kruka. Har inte haft dem tidigare så det vore bra med lite tips så jag vet hur de blir bäst. Friland har jag gott om plats jag kan sätta dem på. Har också ett antal Gjutjärnsurnor i diverse storlekar som de kan få bo i. Hur stora behöver urnorna vara ungefär har både små och riktiga bamsingar.
Eva St
Wargen
Jag brukar odla ricin i både kruka och i rabatten. På bilden ser man en ricin i en gammal zinkbalja, alltså växten till vänster. I mitt album Flora och Fauna kan man se en bild på blomkolven, den blev ca 80 cm hög. Men det var förra sommarens väder som skapade den, hela plantan blev över två meter! I baljan! Den vill stå ljust och ha mycket vatten. I rabatten var det blåsigare men fortfarande ljust, de ricinplantorna blev oxå stora.
Ricinen i baljan är den gröna sorten, det verkar som om de blir större än de röda. Beställde röda frön men det blev även gröna plantor.
Berith
Ojj, vilken växt! ohmy.gif Klart impad!

En fråga... Man ska ju helst sätta ricinfröna i den krukan de ska växa i sen, eftersom dom inte gärna vill bli störda och omplanterade. Men om man nu inte har gjort det utan måste plantera om, när är det då bäst att göra det? När den är liten och inte förstår vad som händer - eller när den är större och har så pass förstånd att den växer vidare trots störningen?
Mikael
Hej, jag planterar om min ricin flera gånger då jag planterar den inomhus redan i mars för att senare plantera om. Vattenurnor från Bauhaus har jag kört, näst största storleken.

Fick frön ursprungligen från mina föräldrar för över 10 år sedan som hade ricin på sin tomt i Spanien. Planterar varje år för att få nya frön.
Tror jag har en hel del kvar om någon vill ha.
Hur länge kan man spara dem ? Någon som vet ???

Jag vattnar med näring varje gång jag vattnar för att få den riktigt stor !

/Mikael
Eva St
Hade ingen aning om att den inte gillade att bli omplanterad. Har redan gjort det en gång och det gick bra. Hoppas det funkar även nästa omplantering som måste göras. Om jag förstått det hela rätt så går det lika bra att ha dem i urna som på friland. Då får det nog bli lite av varje tror jag.
Eva St
Berith
Jaha! Suck! wacko.gif Där ser man! Ska man följa instruktioner eller ska man inte...? Läste i en trädgårdstidning att dom inte tyckte om att planteras om så vanligtvis har jag satt dom i stor kruka direkt.

Då är det nog ingen fara att den får vänta lite innan den får sin slutgiltiga kruka och flyttas ut i trädgårn! smile.gif rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon