Full version: Näring till hoyor?
yenny
Jag tänkte att det kanske börjar bli dagst att ge näring till sina hoyor... kan man använda vilken som hälst... eller finns det någon speciell näring som de föredrar?
pejori
jag använder helt vanlig blomsternäring, fast svagare dos än angivet. smile.gif
dosen är oftast för stark och kan skada rötterna, så jag halverar den smile.gif
Alexander-VG-zon3
jag brukar använda substral röa blommnster pinnar sen så tar jag veck en pinne från vad där står wub.gif
Linda_A
CITAT (yenny @ 20-03-2006, 22:27)
Jag tänkte att det kanske börjar bli dagst att ge näring till sina hoyor... kan man använda vilken som hälst... eller finns det någon speciell näring som de föredrar?

Vet inte om du har hoyatelegraften? Där har de haft en artikel om närning de senaste gångerna.

De rekommenderar blomstra och att man ska ha det hela tiden men dra ner till hälften under vintern. Kan återkomma med lite mera fakta lite senare, om du vill.

Jag vattnar själv av ren lathet med akvarievatten, vilket funkar bra tycker jag. smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Linda_A @ 21-03-2006, 10:23)
Jag vattnar själv av ren lathet med akvarievatten, vilket funkar bra tycker jag. smile.gif

det är väl bra att du är lat för det är det bästa vattnet man har tillgång nu på vintern .
jag själv både vattnar å duscharmina växter med akrievatten
LadyG

Vet inte om du har hoyatelegraften? Där har de haft en artikel om närning de senaste gångerna.

De rekommenderar blomstra och att man ska ha det hela tiden men dra ner till hälften under vintern. Kan återkomma med lite mera fakta lite senare, om du vill.

Jag är också mycket intresserad av hur man gödslar sina hoyor - nu när jag vet att det är hoyor de är biggrin.gif Fram till nu har de fått pyttelite en gång i månaden ungefär, och multifloran verkar ju trivas med det även om de andra inte gör det.

Följer intresserat trådens utveckling! smile.gif
pejori
CITAT (LadyG @ 21-03-2006, 11:35)
Fram till nu har de fått pyttelite en gång i månaden ungefär, och multifloran verkar ju trivas med det även om de andra inte gör det.

tror det är där felet ligger smile.gif
jag ger mina en svag dos varje gång jag vattnar smile.gif
dom växer och blommar bra på det wub.gif
yenny

Jag har de senaste nummret av hoyatelegrafen, jag har inte varit med förs än i år.

Jag hitade en adress till en artikel om gödning där:om gödsling

fast oj va me text, det får jag sätta mej och läsa vid tillfälle... fast jag skumma lite, han rekomenderade lite gödning varje gång man vattnar.
Linda_A
CITAT (yenny @ 21-03-2006, 13:17)

Jag har de senaste nummret av hoyatelegrafen, jag har inte varit med förs än i år.

Jag hitade en adress till en artikel om gödning där:om gödsling

fast oj va me text, det får jag sätta mej och läsa vid tillfälle... fast jag skumma lite, han rekomenderade lite gödning varje gång man vattnar.

Just det var det.

Fast den var inte med i det senaste nr tror jag. (första för i år.) Var med i förra årets.

Men det spelar ju mindre roll då du hittade den. laugh.gif

Så slapp jag göra ett dåligt försök att återberätta det hela. laugh.gif
pejori
HA...då gör jag rätt då smile.gif smile.gif
LadyG
CITAT (pejori @ 21-03-2006, 12:14)
CITAT (LadyG @ 21-03-2006, 11:35)

Fram till nu har de fått pyttelite en gång i månaden ungefär, och multifloran verkar ju trivas med det även om de andra inte gör det.

tror det är där felet ligger smile.gif
jag ger mina en svag dos varje gång jag vattnar smile.gif
dom växer och blommar bra på det wub.gif

Nu när jag vet vad de är kan jag vattna dem som de ska vattnas, det borde nog göra en del skillnad biggrin.gif

Då kanske t om den som misstänks vara finne blommar? *hoppfull*
*Grodan*
Mina får en svag dos Blomstra varje gång jag vattnar.

Jag har ju ingen lång erfarenhet så att jag kan säga att det funkar men det låter ju som att det kan vara rätt metod. smile.gif
yenny
Är det någon som råkar ha en blomstra orginalförpackning?

Jag köpte en refill för att den "vanliga" var slut. På förpackningen står det att man skall ta en halv kapsyl (eller något liknande) Men hur mycket är det då? blink.gif Inte sådär väldigt klever av de som gjrt förpackningen måste jag säga!
Annelie32
jag ger inte mina blommor någon näring under vintern men börjar nu ge dom lite då det blir ljusare , har även ökat på belysningen för dom som står över växtlampan jag har så den lyser längre tid än under vintern.

ska iof snart plantera om en del som jag köpt i affär då jag inte tror den jorden är allt för bra för dom.
*Grodan*
CITAT (yenny @ 03-04-2006, 16:02)

Jag köpte en refill för att den "vanliga" var slut. På förpackningen står det att man skall ta en halv kapsyl (eller något liknande) Men hur mycket är det då? blink.gif Inte sådär väldigt klever av de som gjrt förpackningen måste jag säga!

Jag har Blomstra!
Nu har jag mätt och kapsylen rymmer ca 4 ml, dvs knappt en tesked.

Så här står det på förpackningen
Vid varje vattning: En kapsyl till två liter vatten
Vattning 1 gång i veckan: Två kapsyler till två liter vatten
Vid vila nov-feb: Räcker med halva doseringen
yenny
CITAT (*Grodan* @ 03-04-2006, 19:47)
CITAT (yenny @ 03-04-2006, 16:02)

Jag köpte en refill för att den "vanliga" var slut. På förpackningen står det att man skall ta en halv kapsyl (eller något liknande) Men hur mycket är det då?  :blink: Inte sådär väldigt klever av de som gjrt förpackningen måste jag säga!

Jag har Blomstra!
Nu har jag mätt och kapsylen rymmer ca 4 ml, dvs knappt en tesked.

Så här står det på förpackningen
Vid varje vattning: En kapsyl till två liter vatten
Vattning 1 gång i veckan: Två kapsyler till två liter vatten
Vid vila nov-feb: Räcker med halva doseringen

Tack så mycket! då vet jag.

Jag skall skriva ner det på flaskan jag har.
catlady
Jag har upptäckt efter lite surfande här att växten jag tog med mig från mormors dödsbo för flera år sedan nog är en hoya, och jag undrar om det är något speciellt med dessa eftersom så många pratar om dem här inne? huh.gif
yenny
De är vackra och kul eftersom det finns så många olika varianter av dem... skaffar man en är det lätt att man får ha begär och vill ha flera biggrin.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon