Betraktas väl av hävd som hemmahörande i zon 1-2. Men det nämnes exempel på zon 3.
Nu tänkte jag prova i zon 4. Eftersom det tar flera år på sig att blomma och jag är en otålig natur, tänkte jag köpa ett med några år på nacken och då drar det iväg i pris förstås.
Så, finns det någon med erfarenheter av tulpanträd i zon 4?
Emmaibäcka
22-03-2006, 20:37
Kan bara tipsa om ett tulpanträd i zon 3 men det står rätt skyddat. Inga vinterskador så vitt jag kan se. I ett väldigt skyddat läge i zon 4 så kan det nog gå...
Alexander-VG-zon3
22-03-2006, 21:38
vi har ett stort tulpan träd i vår trädgård som klara zon 2 bra sen vet jga inte hur påass hård denna vinter har varit för den . men jag vet inte ritikgt om den klara sig i zon 4 men som sagt har du den i skyddat läge å kankse skyddar den med nåt så kan den klara det
andreas i uppsala
22-03-2006, 22:55
Go for it

De är härdigare än vad man kan tro.
Tack för svaren. Tyvärr har jag nog blivit tveksam pga svar på AoT:s forum. Där nämner man att dom fryser tillbaka i göteborgstrakten.
Andreas, vet du något mer om deras härdighet? Har du några exempel? Jag vill minnas att det näms ett stort i Karlstad (zon 2?) och sen tror jag att jag hört något om ett träd i Örebro också.
Big Gardener
23-03-2006, 12:54
Jag har sett tulpanträd med infrusen topp i ogynsamma lägen i zon 1. Är tveksam om det fungerar.
Alexander-VG-zon3
23-03-2006, 13:02
dom klara sig fint i zon 2 .vårt io trädgården är stort å fint . men om det hela tiden skulle frysa ner så mycket att den precis klara det å får den ingen stor tilväxt för det är som med granatäppple som finns lite längre ne ri skåne och även på öland men på öland så fryser dte ner varje vinter men det i kåne gör inte det lika mycket . å för att det i skåna har det bätre med kylan så är det större än det ppå öland. men mn kna ju alltid prova . men zon 2 klara sig dom bra . det funkar säkert å zon 3-4 men växer inte lika bra och komemr inte uppp i samma storlek
andreas i uppsala
26-03-2006, 00:32
CITAT (jegi @ 23-03-2006, 12:13)
Tack för svaren. Tyvärr har jag nog blivit tveksam pga svar på AoT:s forum. Där nämner man att dom fryser tillbaka i göteborgstrakten.
Andreas, vet du något mer om deras härdighet? Har du några exempel? Jag vill minnas att det näms ett stort i Karlstad (zon 2?) och sen tror jag att jag hört något om ett träd i Örebro också.
Jag vet inget mer än de ex du nämnde om. Men tulpanträdet hör till en sorts träd som kommer från lite varmare trakter. Trakter som har varmare somrar än oss men minst lika kalla eller kallare vintrar. Dessa träd kan man experimentera med här i Sverige. En majoritet av dessa träd klarar sig bra eller till och med mycket bra här på botan i Uppsala där flera växt i över 50 år. Ex på sådana träd är Ginkgo, Kentuckykaffe, platan (hibiscus) m.m
Ludvig Johansson
26-03-2006, 20:16
Kul att kunna bidraga med nåt. I somras såg jag ett 20 årigt tulpanträd i bohuslän zon 4 innanför Strömstad vid norska gränsen. Det hade en stamdiameter på minst 25-30 cm. Märk väl att zonsystemet är utformat efter äpplen och krusbär och inte nordamerikanska prydnadsträd. Sveriges äldsta tulpanträd växer utanför Munkedal i zon 3. Som många andra kontinentala växter kan det vara så att tulpanträdet trivs bättre med de jämnare vintrarna i mellansverige än de ryckiga i Skåne. Verkar vara likadant med många perenner som anges som knappt odlingsbara i zon 1 men som bevisligen går att odla i norrland, tex Yucca filamentosa som bla Evert Nilsson odlade i Ås utanför Östersund.
Alexander-VG-zon3
26-03-2006, 20:54
fast det är ju svårt å veta exakt vad en växtklara sig uppåt eller neråt .för det är mer än tempen som bestämmer . där är så många andra faktorer så som
läge,jord,gödning,varmelängd å ljuslängd under året . sen hur mycket nederbörd det kommer om det kommer mycket snö eller mycket regn . hur det blåser m.m
typ så det är svårt men om man testar sig fram så ser man om växten klarar det .
Sådär ja, nu är hela zonknäckarmaffian engagerad!
Jag är inte främmande för zonknäckning själv. Anledningen till tråden var den att jag tänkte satsa på ett stort träd, men jag hade inte tänkt lägga tie papp på nåt som inte klarar sig. Därför blir det nog ett mindre tulpanträd istället.
Det kan ju vara så att det går riktigt bra i zon 4, fast de lär nog skyddas på våren i varje fall. Sen är jag osäker på om man kan verkligen kan dra paralleller mellan perenner och vedartade växter.
Alexander-VG-zon3
27-03-2006, 11:38
vårt tulpanträd får inget skydd alls å det här väl på 2m 3m kommer inte i håg . jag ska ut å mäta det sen när jag kommer hem .
kristerh
27-03-2006, 13:34
Det finns ett tulpanträd vid Hortus i Farsta (södra stockholm) som har stått i många år utan att bli skadat på vintern, zon 2-3.
krister
Kajsa på Sydåsen
30-03-2006, 13:35
Jag samlade frön från tulpanträdet här i Norrköping och försökte få det att gro men det gick inget vidare. Några tips?
Glada hälsningar Kajsa
Lotta i Gbg
06-04-2006, 20:34
Jag har ett brokbladigt tulpanträd i zon 3, sedan flera år. Det har aldrig frusit tillbaka.
Alexander-VG-zon3
06-04-2006, 22:08
zon 3 klara det sig nog men fryser gör det säkert å frysr ner på längden på vintern å kylan men upp till zon 3 klara dne sig fint å kan få en tillväxt . men ett dåligt läge i zon 4 så får man nog inte samma tillväxt som i zon 1 typ
Alexander-VG-zon3
06-04-2006, 22:11
http://davesgarden.com/pf/go/1031/index.html där står vad det klara på deras sida men jag litar inte på dom för dom har skrvit att humilis dvrägpalmen ska klara -28 så dom litar jag inte på men man kan ju alltid testa
Lotta i Gbg
06-04-2006, 22:27
CITAT (flaxss @ 06-04-2006, 22:08)
zon 3 klara det sig nog men fryser gör det säkert å frysr ner på längden på vintern å kylan men upp till zon 3 klara dne sig fint å kan få en tillväxt . men ett dåligt läge i zon 4 så får man nog inte samma tillväxt som i zon 1 typ

:wub:
Jag förstår nog inte riktigt vad du menar. Mitt tulpanträd i zon tre har aldrig frusit tillbaka och har haft en väldigt fin tillväxt. Det är ungefär 3,5 m högt.
Det kan ibland vara vanskligt att titta på det amerikanska zonsystemet USDA. När det gäller träd så är det så mycket mer som spelar roll än en minimitemperatur på vintern. T ex sommarvädret och hur länge det är varmt på hösten. Det finns träd (t ex Magnolia grandiflora som kan klara ner till -35 i USA, men inte klarar sig under - 10 här i Sverige.
Många träd är relativt oprövade i Sverige (det tar ganska många år att få klart för sig vad de klarar) så vi får pröva oss fram och ta del av olika odlares erfarenheter.
Alexander-VG-zon3
06-04-2006, 22:36
CITAT (flaxss @ 26-03-2006, 20:54)
fast det är ju svårt å veta exakt vad en växtklara sig uppåt eller neråt .för det är mer än tempen som bestämmer . där är så många andra faktorer så som
läge,jord,gödning,varmelängd å ljuslängd under året . sen hur mycket nederbörd det kommer om det kommer mycket snö eller mycket regn . hur det blåser m.m
typ så det är svårt men om man testar sig fram så ser man om växten klarar det .
som jag skrev här så är det svårt för ne del växter att klara sig här längden på sommaren längden på vintern och dimma m.m .
men i temp så kan man få en uppfatning av vad den klara . många av mina palmer eller medelhavs växter har jag kollat tempen jag har hittat på usa zon delning som inte äsn stämmer hos dom men tempen kan man ta som samma här för är sommaren för kort kvitar det hur tempen är om sommaren sak vara 35c och under 4månader som minst komemr den växten ändå inte växa sig bra här . jag skrev inann med att dom växer bra ändå upp till zon 3 ja som din . i zon 3 kan dom växa sig stora men dom fryser ändå på vintern vårt tulpan träd frös ner denna vintern utan skydd i zon 2 vi hadde -19c som minst och det är ingen nivå för dne osm den trivs i utan växten går in i en extremvila . så dte är vad jag menar med att den fryser ner men den fryser inte ner så att växten hämnas utan det kan den göra i zon 4 i ett utsatt läge . det är en skillnad zon 1 å zon 4
Alexander-VG-zon3
06-04-2006, 22:39
typ som på tulpan trädet i deras zon har dom vetat att dne klara -28c eller va det vra . då får man en uppfatning om vad växten klara i bra lägen . sen får man sjäklv ta veck 10c här i sverige när man vet vilka förhålande den vill ha . vill dne ha 5månader med sommar så tar man veck aknkse runt 10grader från sin härdighets scala i ett bra läge . så man får testa sig fram på hur mycket växten klara men man vet ändå växtens minsta i ett bra läge . alltså inget att rätta sig efter utan bara nåt man ska ha i bakhuet så man vet
förstår du hhur jag menar

jag har glömnt att mäta vårt men ska göra det dte kan nog va i höjd med 2-3m
Lotta i Gbg
06-04-2006, 23:13
Du får ursäkta, men jag har fortfarande lite svårt att hänga med i ditt resonemang. Jag kanske är för trött. Mitt tulpanträd har i allafall klarat sig i flera år, 2 vintrar har vi haft -26 som lägst och i år en lång vinter med som lägst -22. Det ser inte ur som det är skador på det i år heller.
USDA -zonerna tycker jag är svåra att ha att göra med eftersom de ofta är rejält missvisande om vi försöker överföra dem till våra odlingsförhållanden.
Alexander-VG-zon3
07-04-2006, 10:36
dom klara sig fint i zon 3 lika fint som i zon 1 .
det ble ringa sakdor på dom . men som med våra svenska träd så går växten in i en extremvila -20c är ingen trivsam temp utan det hadde kankse +1c varit . men dom kklara det så dte menar jag med att dom fryser på vintern dom klara det galant . men hadde trivs bättre i en anna temp . lika dant i zon 4 ett utsat läge i zon 4 kommer den inte upp i samma växt sätt som i zon 3 .
usda zoner är ett hjälpmedel ett verktyg på usda zoner om det stor typ -28c för en växt i deras zon så vet mna VÄXTENS BÄSTA vad dne klara i bra lägen alltså som är -28c .därför så ska man ta veck kankse 10grader om nu växten vill ha 5månader med sommar . men du kna inte tvinga på växten -30c OM DEN KLARA -28 I ETT BRA LÄGE . alltså du ska inte rätta dig efter usda zon för en växt uutan du ska ha det som ett verktyg så du vet växtens minsta i deras förhållanden . så du vet att den dör vid -28c .
Alexander-VG-zon3
07-04-2006, 10:38
USDA zon ett verktyg inte en rättelse .
i USDA anvsning för en växt vet du vad den klara som lägsta i ett bra läge .
rättselsen är vårt svenska klimat och dne rättslen är att den klara zon 3 fint
Alexander-VG-zon3
07-04-2006, 12:07
jag försökte mäta vårte men det gick inte så bra men kanske än 4-5m högt för fönstret på vår övervånings så är dte i höjd med fönstret . så kankse 4-6m
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.