myrtille
Jag har flyttat till en plats där det inte finns chili att köpa, varken som frö eller färsk (jo, vanlig röd och grön peppar finns men den är inte särskilt het). Jag har därför börjat odla min egen. Men nu helt plötsligt har min lokala matvaruaffär börjat ta in något som heter "chili mix" med ursprung i Kenya, en bytta med olika sorter. Det står inte specificerat vad det är, men jag tänkte att någon här kanske känner igen dem. De större skulle kunna vara Jalapeno, de mindre känner jag inte alls igen. Storleken varierar mellan 3 och 6 cm, de större är ca 7 cm. Jag tänkte spara fröer som jag ska så, utiifall det här bara är ett tillfälligt gästspel i grönsaksdisken.

noora
Jag tycker också att de stora ser ut som jalapeño, speciellt om fruktköttet är ganska tjockt. De översta smala gröna skulle kunna vara någon sorts "thai chili", de mindre kan vara samma eller något annat. Det är svårt att artbestämma utan att se plantan och blommorna, och utan att veta smaken. Det finns ju så så många sorters chili smile.gif

Att odla egen chili är ändå värt besväret, även om man kan köpa färsk i affären. Egenodlad är ännu färskare, och man kan odla väldigt spännande sorter som man inte hittar i affären. Du vet väl att du kan köpa frö på postorder från t.ex. www.ortagarden.com ?
Susanne i Linköping
Fast det blir inte alltid som man väntat sig med styrkan på egenodlad chili, ibland blir den starkare och ibland svagare än man tänkt sig. Är man bara medveten om det så man inte blir besviken så brukar det vara jättekul. Och så ska man förstås ha flera sorter med olika styrka så att sannolikheten för att träffa rätt med åtminstone någon sort ökar.
myrtille
Visst är det värt besväret. I mitt fall är det så att en bristsituation har utvecklats till en hobby. Jag har redan sått en del fröer som jag köpt tidigare, men jag blev nyfiken på de här små som jag tyckte var ovanligt välsmakande. Smaken kommer fram när man steker dem och påminner lite om curry. Det är möjligt att det är thai även om de inte är så starka som de lär vara. Jag letade upp thai i den databas som UK Chili Head har (http://www.g6csy.net/chile/database.html) och där stod att den sort som mest påminner om mina mäter 100.000 scoville units och det kan jag inte hålla med om (de är mildare än de cayenne jag sådde i fjol). Jag kanske ska återkomma i höst med samma fråga när (och om) jag har en planta.

(Det här med att ha flera sorter med olika styrka - det är det som kallas risksspridning va... tongue.gif)
noora
Den thai chili jag odlade som påminner om den på bilden var otroligt stark (ungefär som habanero) och hade ingen egentlig arom, så det låter inte som samma smile.gif
gunvor
Har sått chilifrön - nu är plantorna 3-5 cm långa - skall snart flytta dom till större krukor - men frågan är - kan man göra som med tomater- dvs plantera djupt så att bara bladen syns eller dör stjälkne om man gör så?
Har några gamla kvar fr förra året - dom har börjat blomma!! Vilken sort - ingen aning men bra i maten!
noora
Jag brukar plantera om chilin så att jorden når upp till stället där hjärtbladen sitter (eller har suttit). Jag tror att man kan sätta dem djupare också, men det har jag aldrig provat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon