Full version: Alpmartorn
Eva St
Har några Alpmartorn sedan förra året som jag gillade till tusen men det syns inte ett spår av dem än. Är det för tidigt eller har de (ve o fasa) inte klarat vintern tror ni?????
Eva St
mynta
Jag bor i zon fyra-sex & mina dyker inte upp förrän tills mitten av Maj, sådär... Nu är de bara bruna livlösa pinnar, som jag lämnat kvar för att komma ihåg var de står...
Fast ryssmartornet har då verkligen tagit fart! wub.gif
Eva St
Då behöver jag inte ge upp hoppet om dem än. Det kändes skööönt.
Eva St
Eva St
Vill bara meddela att de har vaknat i vårvärmen. Blev sååå glad när jag fick se dem idag. Får nog investera i fler i år när de klarat sig så bra.
Eva St
Hannele
Den kanske har fröat av sej lite babysar?! Trivs väldränerat.
Eva St
Tror du det finns chans till det??? Måtte jag inte rensat bort dessa idag i så fall. Är de lätta att dra upp från frö. Mina har jag köpt som plantor
Eva St
mynta
De fröar snällt av sig! Att själv dra upp dem är lite krångligare, då måste du vinterså dem, för de tycker om en frostknäpp eller fyra, för att gro villigt! smile.gif
Eva St
Hoppas innerligt jag rensade dåligt runt dem vore jättekul om det dyker upp några småttingar av Alpmarton. Men frösådd struntar jag nog i de får sköta det själva det blir nog både enklast och bäst.
Eva St
mynta
Fast vintersådd är enklare än vad man tror. Det enda är att man ska komma ihåg det... laugh.gif Jag sätter frön i mjölkkartonger i Januari, som jag gräver ned i en snödriva! Sedan i Mars eller så, så får man bara passa på dem, så atde inte blir för blöta, eller att tidig vårsol tar kål på eventuella spädisar... Men det går jue automatiskt, då man är ute & nosar i kartongerna i tid & otid nu på våren för at se om det har hänt ngt! rolleyes.gif tongue.gif laugh.gif
I mina lådor har det verkligen hänt grejor, sedan! Vit rosenstav, svart perenn jätteviol, gul viol, clematis, flicköga, trift, kokardblomster, prakthyberikum Å massa andra spädisar trängs i sina kartonger nu! *lycklig*
mynta
Måste bara stolt medela att även den första "vildhavren" hos mina alpmartorn minsann oxå kommit upp nu! *fånler* 6 små aplisbebisar, som redan i storleken strax över knappnålshuvud är små perfekta miniatyrer, vad gäller bladformen av sina mödrar... biggrin.gif wub.gif
Eva St
Blir lite avundsjuk på dig men jag är i alla fall glad att moderplantorna kommer upp på BÅDA ställena jag satt dem. Lovar höra av mig om jag mot förmodan skulle få några Alpbebisar
Eva St
mynta
Man kan föröka alpmartorn med rotsticklingar! biggrin.gif
Ta ca decimetrn långa smala rötter & peta med vertikalt i en kruka. Var noga med vad som är upp eller ned på rotbitarna. Den övre snittytan ska ligga i ytnivå. Sätt rätt måpnga sticklingar i samma kruka, de tar sig betydligt bättre, om de har sällskap...

Sätt över plast med andningshål & pjoska & dutta & vattna & håll koll på luftfuktigheten en månad eller två. Sedan så har du ett helt gäng nya martornsbebbar att sätta ut, när du tycker att de är lagom stora. Glöm inte att avhärda dem bara, så de inte bränns ihjäl i augustisolen. Täck dem första året, de är jue inte så gamla. sleep.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon