Piggeplopp
Hejsan!
Vi har två underbara gamla Magnoliaträd i trädgården. Problemet är att de blivit lite väl stora. De skuggar största delen av gräsmattan och det har blivit ett litet problem. Kan man beskära Magnoliaträd? Hur och när i så fall?
Vilken sort vi har vet jag inte men någon kanske kan hjälpa mig med detta. Jag har en bild i mitt album "Min trädgård" som heter Magnolia.
Blommorna blir vit/rosa och stora.

Jag bor i Zon 1, Magnolian är ca. 50 år gammal (Vi har ärvt en bild på den när den planterades)

/Pia
MB1965
ja man kan beskära magnolior. Som vanliga träd.

Jag skulle dock inte göra det. Sälj hellre en på rot- du får bra betalt- och behåll den andra.
Cilla
Jag skulle inte ta ett jobb att beskära magnolia för att minska kronvolym, för att glesa dem eller annat. Här i xon 3 kan jag tänka mig att under JAS stamma upp dem lite om stamgrenarna inte är för grova, men inte mer än så.

Mest erfarenhet av magnolia har jag från Kroatien. De flesta magnolior där blir större än våra, men de beskärs sällan efter uppbyggnadsbeskärningen (i unga år).
Big Gardener
Min erfarenhet är också att magnolior inte blir bra vid minskning av kronvolym. Har sett skräckexempel här i Ystad där en stor och vacker praktmagnolia på säkert 40 år totalt toppkapades.

Samtidigt måste vi konstatera att magnolior sällan blir särskilt stora eller täta träd eller buskträd. Att en gräsmatta skuggas tycker jag verkar vara ett litet problem i sammanhanget. Åtminstonde tror jag inte det är ett problem man löser med beskärning.

Hade ni inte ett liknande problem med ett gudaträd i fjol? Ni kanske bör satsa på träd som blir väldigt små. Träds naturliga storlek är inget man skär bort.
Piggeplopp
Hejsan!
Tack för tipsen!
Hade jag kunnat hade en försäljning varit intressant men det är svårt att komma in med en lastbil/grävskopa i trädgården.
Jag väljer nog att inte göra något åt Magnolieträden, det är trots allt endast skuggan som är problemet, så jag får hitta andra ställen att odla grönsaker på än där jag tänkt mig och mossan i gräsmattan är ju grön och mjuk att gå på ;-)

Det stämmer att vi också hade problem med ett Gudaträd, jag skriver hade för nu är det borta. Vi kapade det sista igår med gråten i halsen. En kille ska komma och fräsa bort roten i helgen. Det blev helt enkelt för stort.

Jag kommer inte att plantera något träd som blir för stort i min trädgård så de som en dag tar över den kan vara lugna. Vill inte utsätta dem för samma kval som jag genomgått!

/Pia
Cilla
Jag minns också ditt Gudaträd. Hoppas du finner en värdig ersättare!

Om det är endast skugga på grönsaksodlingar som är problemet så finns det ju en hel del man kan odla som tål lite skugga. Jag odlar sallad och potatis på ställen där det inte är så mycket sol. Sätter rossticklingar och unga frösådder i skuggar av ekarna också. Praktiskt att inte behöva vattna så mycket. Det måste finnas mängder av andra grönsaker att odla på sådana ställen.
woodcreature
en möjlighet är ju att skippa gräsmattan under och ha en skuggplantering istället...kunde vara nåt kanske?
Piggeplopp
Hejsan!
Ja, jag får tänka ut något smart att odla istället för det jag provade förra säsongen. Något som tål skugga bra. Tack för tipset!

Ja, jag har också tänkt på någon skuggtålig marktäckare. Är förtjust i Vintergröna och har införskaffat dessa i en annan del av trädgården men de "billiga"plantorna (25kr/st) klarade sig inte och de dyra lite större(50 kr/st) har klarat sig men hur tusan ska man ha råd att få det att täcka en stor bit av trädgården?
Man är ju tråkig på så sätt att man vill att det ska se snyggt ut från början. Orkar inte vänta i 3 år innan det blir täckt helt.

Tålamod är inte min starka sida och det är nog just därför trädgården har tagit ett sådant grepp om mig, det är det jag behöver lära mig i livet.

Tack för alla synpunkter!
/Pia
woodcreature
du kan ju alltid sätta ett par stycken o ta det bit för bit...när dem har blivit lagom stora kan man dela på dem smile.gif

Epimedium är också en väldigt tacksam skuggväxt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon