Lottiz
Nu börjar jag som många andra att med iver o frustration vänta in vårsolen och drömma om när altanen kan fyllas av växtlighet. Detta är min första altan, och då jag lämnat min trädgård känner jag mig osäker på krukodling utomhus och skulle uppskatta svar om dessa första vårblommor.

Har så smått börjat driva upp fröer nu, har även vuxna växter som ska bli utflyttade och tänkte köpa till lite nytt så snart det går. Men jag vet inte när jag törs börja med de tidigaste, och har inte lyckats hitta information tillräckligt.

1. Har en söt stjärnklocka (campanula portenschlagiana) som pryder en större kruka, i mitten tänkte jag stoppa ner Aster så fort fröna har blivit unga plantor. Kan campanulan klara några minusgrader dagtid redan nu och sova inne på natten, och hur låg temperatur klarar mina unga astrar?

2. En äldre och frisk murgröna ska få sällskap av nyköpta plantor av pensé, eftersom murgröna klarar att vara ute året om borde den väl kunna härdas försiktigt redan nu?

3. Mina ringblommor börjar redan sätta fart, än får de stå i barnkammaren en tid, men hur kalla grader klarar dessa ynglingar?
Alexander-VG-zon3
murgröna bårde du kunna ha ute på dagen kolla här vad jag har ute under soliga dar

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...57c425c109327cc
wub.gif wub.gif
Carex
de växter som tål frost borde du kunna avhärda redan nu, det som är det kinkiga är att de nog inte gillar så skarpa temperaturväxlingar. Murgrönan blir nog väldigt förvirrad om du tar ut den i kylan och ev. blåsten efter behaglig inomhustemperatur.
Alexander-VG-zon3
jag har börjat att avhärda mina palmer å medelhavs växter tänkte även börja avhärda ökenväxterna i morron . men det är ju växter som tål en hel del minusgrader med typ som hibucsis å hoyor måste ha det vamare inann dom kan härdasut
kerstin z5-6
För det första spelar det ingen roll hur härdiga" dina växter egentligen är -Har de drivits upp , eller varit inne som krukväxter är de lika känsliga som vilken sommarblomma som helst -de tål ingen frost alls i nuläget
Avhärdning för sol, ljus vind och temperatur tar minst 1vecka och är ingen idee att göra så länge det är många minus om nätterna .
När det bara går ner mot +1-+2 grader nattetid kan du börja -några timmar i taget med fiberduk på-för att sedan lämna ute över natten -fiberduk om kyla hotar .
Att ta ut dem dagtid o ha dem inne på natten är ingen bra idee annat än i början av avhärningen ...men inte redan nu
Alexander-VG-zon3
men jag har ju avhärdat mina växter tänkte även börja med uppdragna trädgårds växter att härda dom . har även två ute nu med lakan å fiber duk eller inte ute men io förådet
Lottiz
Tack för svaren. Nu har jag börjat med att flytta växterna till ett svalare rum, så får de stå i fullt ljus o 15 grader någon vecka till. Då blir det nog lättare att vänja dom sedan.

Hur kalla grader tål campanulan? (när den vant sig förståss)

Hur varmt ska det vara innan jag köper klematis (färdiga plantor) och sätter ut?

När kan mina engelska pelargoner få vänjas vid frisk luft?

Om jag köper penséer från plantskola där de står svalt, kan jag då ställa ut dom direkt dygnet runt utan invänjning? (när temperaturen gått upp något till)

Ursäkta alla frågor, det var så mycket lättare med rabatter än krukodling...

Sen tänkte jag passa på att tipsa om denna sidan: http://www.temperatur.nu/temperatur-1-0_1_34.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon