|
krellus
21-03-2006, 12:37
Någon som har varit där och kollat?
kristerh
21-03-2006, 13:09
det är nog lite för mycket snö för min del... krister
netaave
21-03-2006, 13:41
Är detta ett forum för endast Stockholmsbor, eller? Vad har dom som bor i Skåne och norrland för intresse av att veta detta?
Försökte googla fram vad Zetas var, hittade någon mexikansk rebellgrupp tror jag. Låter bra om de öppnat filial i Stockholm  Känns som att det har något med olivolja att göra också... Hm, nä, nu såg jag att det var något trädgårdsföretag
krellus
21-03-2006, 13:52
Nu ska du inte bli sån... jag har mina rötter i Norrland så det handlar inte om diskriminering. Zetas trädgård
Det är väldigt ofta som det pratas om trädsaffärer i andra delar av landet än man själv bor... och det måste väl vara okej Jag har inte varit till Zetas ännu... tycker nog det är för mycket snö ännu... men när det börjar komma fram barmark och perenner på borden.. då skall jag dit
CITAT (yenny @ 21-03-2006, 14:02) Det är väldigt ofta som det pratas om trädsaffärer i andra delar av landet än man själv bor... och det måste väl vara okej  Ja, tycker definitivt sånt är trevligt och hör hemma här  Nya trädgårdsbutiker, parker, etc, sånt är kul. Jag kommer nog själv att tipsa lite om botaniska trädgården i Göteborg exempelvis. Mer inlägg om sevärdheter eller tips alltså  Det enda jag möjligen kan ha invändningar mot är att stockholmare ofta tror att de är centrum i Sverige...de är de enda som ibland går in på en tågstation ute i landet och vill beställa "en biljett hem"  Alla andra säger destinationen, "en biljett till Luleå", exempelvis. (Baserar ovanstående fördom på berättelse från mångårig SJ-arbetare) Tillägg : är med på en del mailinglistor, där man ofta får tips på intressanta föredrag etc. Om orten inte är utskriven, utan endast gatuadressen, då får man utgå ifrån att den ligger i Stockholm
Lite rätt har du faktiskt Pirum, det måste jag som Stockholmare erkänna! Om någon ute i landet säger att hon ska åka till stan så är det inte sällan jag tror att hon ska åka till Stockholm - som min första tanke alltså innan jag inser hur dumt tänkt det var! Aj, aj, sparka inte på mej för det här erkännandet - tänk på att jag bara är en dum 08!
krellus
21-03-2006, 14:22
Pirum Ligger något i det du säger... Alla som bor i stockholm vet nog var Kungens kurva ligger... sorry!
Hoho, ingen fara, jag tycker mest sådant här är kul  Vet själv att jag nog skulle kunna skriva "nere på Avenyn", och så skulle folk säkert någonstans inte uppfatta att jag talar om Göteborg. På tal om ingenting så skulle det vara jättebra om folk här kunde sätta ihop en bra lista på trädgårdsaffärer som rekommenderas. Bra service, bra priser etc. Om alla nämner 1-2 affärer de har bra (eller dålig) erfarenhet av så får vi ju en jättestor databas...  Men, det krävs ju ork då
Hänger på om du startar en ny tråd om detta. kanonbra idé!!
krellus
21-03-2006, 14:33
Låter som en suverän idé!
CITAT (netaave @ 21-03-2006, 13:41) Är detta ett forum för endast Stockholmsbor, eller? Vad har dom som bor i Skåne och norrland för intresse av att veta detta? Tja... jag är norrlänning och ska ner till Sthlm på trädgårdsmässan i helgen. Kan va bra att veta att Zetas har öppnat ifall jag skulle få lite tid över...  Och så vet jag ett gäng norrlänningar som ska åka ner till mässan med buss, de kommer att bo på hotell vid Kungens kurva och jag antar att de med tycker att det kan vara intressant att känna till.
CITAT (Pirum @ 21-03-2006, 14:14) Det enda jag möjligen kan ha invändningar mot är att stockholmare ofta tror att de är centrum i Sverige... Visst finns det såna...men en väldigt stor del av oss som bor här är födda någon annan stans, så nog vet vi att det finns ett och annat utanför tullarna...  Men Stockholms-centricitet är väl inte så vanligt när det gäller just trädgård? Däremot tycker jag att jag har läst både en och annan trädgårdsbok som verkar utgå från att alla bor i Skåne..!
krellus
21-03-2006, 14:46
Oj, då tror jag att jag vet var de kommer att bo. Finns ett väghotell vid IKEA. Det här ligger förbi rondellen några hundra meter. ZetasFörresten så har jag släkten på pappas sida runt Ö-vik och mammas runt Pajala etc. Fint där "uppe"!
andersen
21-03-2006, 16:02
Jag var hos Zetas i helgen, det var inte mycket att titta på, dvs snön låg tjock utomhus, men jag var där för att leta efter frö till vintersquash och dom hadde inte frö till den som jag vill ha, jag vill ha frö till vandrande vintersquash, fattar inte varför jag inte hittar den bland fröerna i år.
krellus
21-03-2006, 16:10
Det blir kul lite senare när de "fyller på" med växter! Det har blivit riktigt fint på Zetas...
Fiket är ett lyft. Vi var faktiskt där precis innan de stängde för vintern och mös lite.
kerstin z5-6
21-03-2006, 16:29
Zetas har en del fina träd -som vissa tagit med sig på flyget hem så visst är det bra att veta att de öppnat 1 maj öppnar Rydlinge plantskola om ni kommer hitåt
Helen i Piteå Zon 5
21-03-2006, 17:54
Japp! 40personer kommer ner till Stockholm för att gå på mässan under lördagen. Jag har varit i kontakt med Zetas för vi hade tänkt göra ett studiebesök där hela gruppen. Men fick veta via mail att dom har ju inte hunnit få hem så mycket och trädgården ligger i vintervila ännu. Så mitt beslut blev att, var och en gör som dom vill på lördagen, man kan ju hitta dit själv. Gruppens gemensamma mål blev Slottsträdgården(Bo Rappne) som vi besöker på söndagen innan vi styr kosan hemmåt igen  Vi bor på Scandic hotell vid Kungens Kurva, så vi ska hinna på IKEA också, tur att dom har långlördag och öppet till 20.00  /Helen
krellus
22-03-2006, 07:53
En lördag på IKEA låter som ett blivande slagfält Hoppas att ni som kommer ner för mässan etc får det kul! Till Kerstin Tack för tipset!
birgitek
22-03-2006, 08:29
CITAT (Betty @ 21-03-2006, 14:35) CITAT (netaave @ 21-03-2006, 13:41) Är detta ett forum för endast Stockholmsbor, eller? Vad har dom som bor i Skåne och norrland för intresse av att veta detta? Det är väl intressant även för oss som inte bor i Stockholm, för min del brukar jag besöka Zetas minst en gång per säsong. För inspiration och för att det är så fint där, däremot brukar jag inte handla särskilt mycket eftersom dom är ganska dyra. Deras kafé är jättemysigt, har god hemlagad lunchmat, kan rekommenderas. Birgit Ekl
kristerh
22-03-2006, 11:18
CITAT (birgitek @ 22-03-2006, 08:29) däremot brukar jag inte handla särskilt mycket eftersom dom är ganska dyra. Jo de är rätt dyra, men jag betalar gärna för kvalitet, dessutom har de plantor man inte kan hitta någon annanstans. krister
Jag tycker inte dom är direkt dyrare än tex Plantagen när det gäller perenner. Däremot går det aldrig att göra "klipp" där, utom rabatten när man köper många av samma planta. Bra kvalitet och kunskap uppväger det  torvan
Caprice
22-03-2006, 11:40
CITAT (torvan @ 22-03-2006, 11:36) Jag tycker inte dom är direkt dyrare än tex Plantagen när det gäller perenner. Däremot går det aldrig att göra "klipp" där, utom rabatten när man köper många av samma planta. Bra kvalitet och kunskap uppväger det  torvan På hösten kan man göra stoora klipp iaf..! Köpte perenner och buskar till 75% rabatt i höstas...
kristerh
22-03-2006, 11:43
CITAT (torvan @ 22-03-2006, 11:36) Jag tycker inte dom är direkt dyrare än tex Plantagen när det gäller perenner. Plantagen är dyrt&dålig kvalitet, med helt okunnig personal. zetas dyrt men bra kvalitet, med kunnig personal. krister
men jag brukar jämföra deras ordinarie perennpriser och det brukar inte vara nån större skillnad  torvan
CITAT (kristerh @ 22-03-2006, 11:18) CITAT (birgitek @ 22-03-2006, 08:29) däremot brukar jag inte handla särskilt mycket eftersom dom är ganska dyra. Jo de är rätt dyra, men jag betalar gärna för kvalitet, dessutom har de plantor man inte kan hitta någon annanstans. krister Jag har köpt otroligt fina rosbuskar där! Jättestora praktexemplar och till samma pris som på andra ställen (där dom inte varit i närheten vad gäller storlek och kvalitet). /Stina
myskmadra
22-03-2006, 14:33
CITAT (andersen @ 21-03-2006, 16:02) Jag var hos Zetas i helgen, det var inte mycket att titta på, dvs snön låg tjock utomhus, men jag var där för att leta efter frö till vintersquash och dom hadde inte frö till den som jag vill ha, jag vill ha frö till vandrande vintersquash, fattar inte varför jag inte hittar den bland fröerna i år. Vad är vandrande vintersquash!?!
Kakaduan
22-03-2006, 14:46
CITAT Är detta ett forum för endast Stockholmsbor, eller? Vad har dom som bor i Skåne och norrland för intresse av att veta detta? Nä, vad är detta?!  Får man bara skriva om sådant som alla vet??? Eller bara om sådant som rör precis alla? Då går väl sisådär 95% av alla inlägg bort! MINST! What's the problem? Eller är det ett skämt som jag inte hajjar? HÄR (gissa var  ?) är det i alla fall snöstorm - och det skriver jag TROTS att skåningar och norrlänningar antagligen ger fullkomligt 17 i det! Kakaduan
birgitek
22-03-2006, 16:20
CITAT (kristerh @ 22-03-2006, 11:43) CITAT (torvan @ 22-03-2006, 11:36) Jag tycker inte dom är direkt dyrare än tex Plantagen när det gäller perenner. Plantagen är dyrt&dålig kvalitet, med helt okunnig personal. zetas dyrt men bra kvalitet, med kunnig personal. krister Tror att det är väldigt olika mellan olika butiker när det gäller Plantagen,beroende på butikscheferna. I Västerås är de i alla fall bra och välskötta och om man vet vad man skall ha är de jättebra. Det mesta handlar jag dock från min granne Åsby Trädgård, bor farligt nära. Birgit Ek
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|