ewa zon 3
Har en 2 m hög kaktus med ca 1 cm långa taggar. Den delar kruka med några lägre kompisar. Alla frösådda för många år sedan så jag vet inte vilken sort. Frågan är nu hur jag ska gå till väga för att plantera om den. finns det något smart knep för att inte bli helt sönderstucken. blink.gif

/Ewa
Bessie
Två meter, wow. Jag vattnar ohjälpligen ihjäl alla mina ökenväxter, och levande stenar som är så söta.

Svep in dina kaktusar i något mjukt material innan du börjar plantera om. De små i flera lager hushållspapper, men den stora kan nog behöva till exempel en gammal frottéhandduk.
Alexander-VG-zon3
jag planterar alldrimg om katusar om det inte är kris . men linda in dne i nåt så du inte skdar dig ta även på hnadksar sånna sominte taggar fasnar i
noora
Linda in den i en gammal madrass kanske? Det kan vara bra om man kan kruka om den i liggande läge, så att man slipper lyfta den ut ur krukan utan i stället kan dra av krukan. Om den sitter fast hårt (som krukväxter ibland gör när de suttit i samma kruka för länge) kan det vara värt att krossa krukan hellre än att börja dra hårt i kaktusen.

Ett gammalt knep är att linda en hoprullad frottehandduk runt kaktusen och använda den som "handtag", men jag vet inte om det fungerar på så stora kaktusar.
Alexander-VG-zon3
har du ingen bild på den wub.gif wub.gif
Morbid
Att linda in den i tidningspapper eller pappers-säckar brukar funka bra..
ewa zon 3
Tack för alla tips. slå in den låter som en bra idé och försöka ha den liggande. Jag är så illa tvungen att plantera om den för krukan är så liten och kaktusen så stor att den hotar att trilla över alla som kommer för nära. (läs min man när han dammsuger) tongue.gif Har hittat en tyngre och stabilare kruka som jag tror ska passa bra. Sorry ingen bild men det kanske kommer.

/Ewa smile.gif
ewa zon 3
Ok här kommer en bild, nedifrån krukan och upp mot taket. Den är inte så smal upptill som det ser ut på bilden. Jag tror att kameraobjektivet förvrängt det hela lite. Men som ni ser, snart uppe i taket ohmy.gif
Vad gör jag då sågar ett hål eller vad tycker ni? laugh.gif /Ewa

kerstin z5-6
Wellpapp eller tidningar brukar gå bra -funkar med rosor i alla fall laugh.gif
GoSatta
grymm!!!! en sån där vill jag också ha smile.gif
Alexander-VG-zon3
vilken stilig katus du har wub.gif wub.gif
jag vet inte men iblan så sak det väl gå å skära veck toppen men det förstör utseendet . men annars så fåår du ge bort den till nån som har större plats eller till nån botaniksträdgård wub.gif
ewa zon 3
CITAT (GoSatta @ 21-03-2006, 16:35)
grymm!!!! en sån där vill jag också ha smile.gif

Sätt ett frö vet ja. Det roliga med den här kaktusen är att den är sådd från frön köpta i England och ganska exakt lika gammal som min yngsta son. Om man tittar noga kan man se hur mycket den vuxit varje år. Den är kanske inte världens vackraste men den har liksom en personlighet blink.gif om ni förstår vad jag menar. Bekymret blir när den når taket. Vad gör jag då? Jag kan ju inte bara skära av den, ryser när jag tänker på det

/Ewa
GoSatta
har en hel del frösådda kaktusar och euphorbior men det kommer ju tyvärr ta ett tag innan dom blir så där imponerande, men det kommer smile.gif

jag skulle inte kapa den, låt den växa den viker nog på sig när taket kommer smile.gif

men blir det fult är det bara å kapa och plantera om toppen så har man två, men det skulle ju ta emot
inglan
Jag har ett bra knep är det gäller att plantera om lite högre kaktusar. Jag viker en frottehandduk eller nåt annat på längden och lägger runt stammen. Snurrar sedan ändarna om varandra så att det blir ett handtag, snurrar man ganska hårt går det jättebra att lyfta och hålla i, men man får ju se till att man är rädd om kaktusen också förståss! Fast din är ju imponerande stor och kanske i största laget för detta.

hälsningar inglan smile.gif
ewa zon 3
Tack. Tål att funderas på. Vi måste i alla fall vara minst två med ordentligt på händerna smile.gif

/Ewa
Ciczi
CITAT (ewa zon 3 @ 21-03-2006, 16:33)
Vad gör jag då sågar ett hål eller vad tycker ni? laugh.gif /Ewa

Absolut... laugh.gif wub.gif Ta hand om den stickiga raringen... sådana bamsar ser man inte så ofta.

Ciczi
ewa zon 3
Jaha det blir väl till att montera upp belysning på loftet då så att den får lite ljus på sig när den väl brakat igenom taket laugh.gif

/Ewa
Margaretha
Hoppas att du berättar hur det gick och hur du gjorde, när du satt om den! Väntar med spänning!
Den är fantastisk! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon