Full version: Koka potatis.
vihemma
Har för flera år sen hört hur man gör men glömt bort det.
Provade söka lite på det men fick upp lite halvseriösa uppgifter.

Tänkte om det är någon som har erfarenhet av det?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar bara skala ett par potatisar och lägga i en djup tallrik sedan saltar jag lite på och slår på en skvätt vatten. sedan sätter jag på sånt där lock man använder i mikron och kör igång maskinen i några minuter och sedan testar jag ifall de är klara, är de inte sätter jag på mikron ett tag till.
vihemma
Tack för svaret.

Learning by doing, oki det blir ju bra rolleyes.gif

Dom kan ju inte mer än explodera blink.gif
Chrihanna
Har du provat ännu? Blev det bra? Hur blir smaken? Tänkte för jag gillar inte att äta vanligt kokt potatis som är uppvärmd i micron. Känns som att den får en hinna och smakar konstigt.

Om det fungerar att koka potatis i micron från "scratch" så blir det ett kanon-tillbehör till lunch juh!
RibesRubusVitis
Ännu enklare blir ju att baka potatis i mikron utan att skala – då kokas den i sitt eget spad. Skär bara ett kryss i skalet så knölen inte exploderar av trycket. Innan man vet hur lång tid som behövs, kan man provsticka med en steknål.
vihemma
Nu har jag provat.

Testet utfört på en Samsung micro på 1100watt utan snurrtallrik från 1995
(misstänker att det fattas lite watt på den pga åldern om man jämför med dom nya 900wattarna på jobbet som förvandlar maten till lava
om man värmer den lika länge som hemma) wink.gif

6st medelstora råa potatisar, la dom på en djuptallrik med micro-locket på , skar ett litet kryss på ovansidan.
Två minuter på full effekt fick dom att börja lukta som vanlig kokt potatis,
men stickan avslöjade att dom inte var klara, fem minuter till på full effekt så var dom klara.
Lätta att skala, smaken blev otroligt bra och med tanke på att det var en mjöligare sort så blev den
inte mosig/tvättsvampig som den kan bli på vanligt sätt.

Med en nyare micro med snurrtallrik går det säkert att kapa tiden lite.

Bra till lunch som du sa Chrihanna
*Felix matte*
Jag brukar baka potatis i micron... mycket fortare än i ungnen smile.gif

tycker om att äta med bara smör och flingsalt... perfekt mellanmål.
netaave
CITAT (Felix matte @ 24-03-2006, 08:25)
Jag brukar baka potatis i micron... mycket fortare än i ungnen smile.gif

tycker om att äta med bara smör och flingsalt... perfekt mellanmål.

Bakad potatis blir supergott om man äter den med en röra på turkisk youghurt, stenbitsrom, hackad rödlök eller några finskurna räkor.
LadyG
Det låter så gott, men än har jag aldrig lyckats göra potatis i micron utan att de fått gummihinna och underlig smak.

Men jag sk försöka göra som du, vihemma. Det kanske lyckas för mig också? biggrin.gif
*Felix matte*
1 - 2 msk vatten i tallriken gör att skalet inte blir lika "gummiaktigt".
LadyG
Det kanske bara är jag, men jag tycker det blir gummiaktigt ändå smile.gif
evelina
Så tycker jag med! Jag vill ha min bakpotatis frasig som den blir i ungnen eller i folie på grillen på sommaren.

Bakpotatis kan man ju använda till mycket här kommer ett ex.

Baka potatisen i ungnen

skär i två delar medans den är varm

gör ett mos på potatis en klick smör och valfri grädde och ett ägg salt & svartpeppar man kan också ta i torkade örter om man vill

spritsa eller klicka tillbaka moset i halvorna
in i 225 g ugn tills dom får fin färg

Kan med fördel göras dagen innan om man ska ha fest.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon