Full version: Paradisträd
Scout
Bladen på mitt paradisträd (Crassula ovata, tror jag) har gått från att vara hårda och styva till att bli mjuka och böjbara, ett oroande tecken. Vad är detta mest troligt symptom på?
för lite vatten?
för mycket vatten?
ohyra?
för lite ljus?
Alexander-VG-zon3
på vintern är det naturligt men manm kan inte säga attt lljsuet är vinter nu så det rä det inte men .
för kallt
för mycket vatten
kan nog vara nån av orsaken
elelr nån ohyra med
noora
Har den stått torr länge? I så fall är det förmodligen för lite vatten. Om jorden är snustorr just nu kan du prova vattna och se om det hjälper. Det brukar hjälpa inom ett dygn i så fall.

Har den stått blöt länge? I så fall kan det vara för mycket vatten. Då ska du sluta vattna, hälla bort eventuellt vatten som står på fatet eller i ytterkrukan och låta den torka ut ordentligt. Du kan t.o.m. byta den blöta jorden mot ny lagom fuktig jord om du vill. Då märker du om det finns en massa döda (ruttna) rötter i krukan, vilket är ett typiskt tecken på övervattning.

Kolla efter ohyra, de brukar synas om det inte är rotlöss. Löss bland rötterna ser du bara om du lyfter ut plantan ur krukan. Kolla speciellt efter sköldlöss, dom syns som små knölar under bladen.
lissa
Min brukar också få mjuka blad lite då och då, visserligen bara några få åt gången. För det mesta brukar det vara att det bladet är gammalt och har gjort sitt, för ofta brukar det komma som ett litet skott som fortsätter att växa där bladet har suttit. Hoppas att det ärså även i ditt fall smile.gif smile.gif
Scout
Det är verkligen alla blad som är mjuka. Jag misstänkte att jag kanske vattnat lite väl ofta i vinter. Så jag har nu låtit den torka ut, så att att jorden är snustorr. Dessutom hade den spinn tidigare i vinter, innan bladen blev mjuka, men det har jag duchat bort alla spår av.

Om nu rötterna ruttnat vad gör jag åt det? tar bort majoriteten av rötterna och hoppas att den kan ersätta dem?

Jag ska rensa bort jorden och se hur de mår nu på en gång. Vad gäller för vattning efter omplantering?
Alexander-VG-zon3
om alla blad är blivit mjuka å om dom flesta rötter är rutnna så är den någ död då . men är rötterna bra så kan den återhämta sig med tur
Scout
eftersom den fått torka ut helt den senaste veckan så tänkte jag blöta upp den såatt det går att få loss jorden och se hur den ser ut under. den har stått i blöt i 2 timmar men jordklumpen innerst är fortfarande torr och hård som cement. kan ju vara en orsak till att den är lite ledsen att den bor i en cementklump.

...Ska försöka lösa upp den och plantera om i lite luftigare jord, och hoppas att den överlever.
Alexander-VG-zon3
men om stamen är mjuk å den inta har så många friska rötter är det en liten chans att den kommer till att återhämnta sig .
men har den fått troka upp och stamen är hård å rötterna inte så mycket skade eller rötterna är kankse jätte fin men så det är bara bladen som har blvit mjuka kommer dne säkert åtrhämnta sig . ha mycket leca å sand i jorden och bra dränering med många lecakulor i botten
hoppas det går bra med den wub.gif wub.gif
lissa
Dessutom kan du ju passa på att ta blad och /eller små grenar och sätta dom i jord...den tar sig verkligen lätt även från bara ett blad...Hoppas att du lyckas rädda den...den är ju verkligen tålig.. smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon