sa E
Hej!

Det hr r mitt frsta r i frtrsket, och nu behver jag hjlp och rd.

Jag har stt daglilja, den fick st under lysrr fyra veckor och inget hnde. Sen kte sdden in i kylskpet i tv veckor och nu har den sttt framme under lysrret i ytterligare tv veckor. Inget verkar hnda.

Vad ska jag gra nu? r det svrt att lyckas med daglilja?

sa
Betty
Tv veckors kylbehandling r alldeles fr lite. Stll in den i kylen minst en mnad till eller stll ut sdden under sn och lt dem gro till vren. Min erfarenhet av dagliljor r att de gror lngsamt och oregelbundet.
sa E
Tack fr ett snabbt svar!
D blir det kylen igen d. smile.gif

Hlsningar sa
kerstin z5-6
All kylbehandling ska vara minst 5v -det r i underkant -jag har mina som ska st kallt minst 6-8v -grna utomhus.

Fast problemet r att just Daglilja vanligtvis inte behver ngon kylperiod -Dremot bltlggning av frna, tills de spricker upp lite . D brukar de gro inom en vecka eller ngot mer .
De tar inte skada av kylningen -frhoppningsvis r det bara sega fr
Jag tycker inte att just daglilja tillhr de lttare sorterna .
r sdden fuktig och str varmt + 22, s kan jag inte rda nt mer
Hoppas de gror tillslut
K
sa E
Jaha, dr var det ytterligare nt nytt, att bltlgga frna.

S d r det inte kylning, utan bara tlamod som gller???

sa
kerstin z5-6
Ja -i frsammanhang den allra svraste av dygder smile.gif

Stora frer kan -bltlggas, filas med nagelfil, sandpappras , svras eder ver
hormonbehandlas med mera -finns mnga knep:) ederna vet jag inte om de har s stor effekt , biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Ullet
Frer ska gro efter en timme, ha hjrtblad efter en dag o g att skola om inom en dag till. Allt annat r bara tjafs. *tycker dom r trliga en del kinkmostrar* wink.gif wink.gif wink.gif laugh.gif laugh.gif
sa E
CITAT
Frer ska gro efter en timme, ha hjrtblad efter en dag o g att skola om inom en dag till. Allt annat r bara tjafs. *tycker dom r trliga en del kinkmostrar*  

Ha ha! Precis min sikt! laugh.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon