Hej!
Det här är mitt första år i fröträsket, och nu behöver jag hjälp och råd.
Jag har sått daglilja, den fick stå under lysrör fyra veckor och inget hände. Sen åkte sådden in i kylskåpet i två veckor och nu har den stått framme under lysröret i ytterligare två veckor. Inget verkar hända.
Vad ska jag göra nu? Är det svårt att lyckas med daglilja?
Åsa
Två veckors kylbehandling är alldeles för lite. Ställ in den i kylen minst en månad till eller ställ ut sådden under snö och låt dem gro till våren. Min erfarenhet av dagliljor är att de gror långsamt och oregelbundet.
Tack för ett snabbt svar!
Då blir det kylen igen då.
Hälsningar Åsa
kerstin z5-6
21-03-2006, 16:15
All kylbehandling ska vara minst 5v -det är i underkant -jag har mina som ska stå kallt minst 6-8v -gärna utomhus.
Fast problemet är att just Daglilja vanligtvis inte behöver någon kylperiod -Däremot blötläggning av fröna, tills de spricker upp lite . Då brukar de gro inom en vecka eller något mer .
De tar inte skada av kylningen -förhoppningsvis är det bara sega frö
Jag tycker inte att just daglilja tillhör de lättare sorterna .
Är sådden fuktig och står varmt + 22, så kan jag inte råda nåt mer
Hoppas de gror tillslut
K
Jaha, där var det ytterligare nåt nytt, att blötlägga fröna.
Så då är det inte kylning, utan bara tålamod som gäller???
Åsa
kerstin z5-6
21-03-2006, 19:40
Ja -i frösammanhang den allra svåraste av dygder

Stora fröer kan -blötläggas, filas med nagelfil, sandpappras , sväras eder över
hormonbehandlas med mera -finns många knep:) ederna vet jag inte om de har så stor effekt ,
CITAT
Fröer ska gro efter en timme, ha hjärtblad efter en dag o gå att skola om inom en dag till. Allt annat är bara tjafs. *tycker dom är träliga en del kinkmostrar*
Ha ha! Precis min åsikt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.