Åsa E
Hej!

Det här är mitt första år i fröträsket, och nu behöver jag hjälp och råd.

Jag har sått daglilja, den fick stå under lysrör fyra veckor och inget hände. Sen åkte sådden in i kylskåpet i två veckor och nu har den stått framme under lysröret i ytterligare två veckor. Inget verkar hända.

Vad ska jag göra nu? Är det svårt att lyckas med daglilja?

Åsa
Betty
Två veckors kylbehandling är alldeles för lite. Ställ in den i kylen minst en månad till eller ställ ut sådden under snö och låt dem gro till våren. Min erfarenhet av dagliljor är att de gror långsamt och oregelbundet.
Åsa E
Tack för ett snabbt svar!
Då blir det kylen igen då. smile.gif

Hälsningar Åsa
kerstin z5-6
All kylbehandling ska vara minst 5v -det är i underkant -jag har mina som ska stå kallt minst 6-8v -gärna utomhus.

Fast problemet är att just Daglilja vanligtvis inte behöver någon kylperiod -Däremot blötläggning av fröna, tills de spricker upp lite . Då brukar de gro inom en vecka eller något mer .
De tar inte skada av kylningen -förhoppningsvis är det bara sega frö
Jag tycker inte att just daglilja tillhör de lättare sorterna .
Är sådden fuktig och står varmt + 22, så kan jag inte råda nåt mer
Hoppas de gror tillslut
K
Åsa E
Jaha, där var det ytterligare nåt nytt, att blötlägga fröna.

Så då är det inte kylning, utan bara tålamod som gäller???

Åsa
kerstin z5-6
Ja -i frösammanhang den allra svåraste av dygder smile.gif

Stora fröer kan -blötläggas, filas med nagelfil, sandpappras , sväras eder över
hormonbehandlas med mera -finns många knep:) ederna vet jag inte om de har så stor effekt , biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Ullet
Fröer ska gro efter en timme, ha hjärtblad efter en dag o gå att skola om inom en dag till. Allt annat är bara tjafs. *tycker dom är träliga en del kinkmostrar* wink.gif wink.gif wink.gif laugh.gif laugh.gif
Åsa E
CITAT
Fröer ska gro efter en timme, ha hjärtblad efter en dag o gå att skola om inom en dag till. Allt annat är bara tjafs. *tycker dom är träliga en del kinkmostrar*  

Ha ha! Precis min åsikt! laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon