trollehatt
Min fundering är om det är dags att plantera om dessa små plantor som knappt är hanterbara. Ca 1 cm i höjd men första bladparet har börjat bryta ut på flera stycken.

Vinner jag något med att plantera om nu eller bör de växa till sig i såjorden? Kanske med lite näringstillskott?
kerstin z5-6
De ska ha 3-4 riktiga blad innan du skolar om -till dess ingen näring
trollehatt
Tack - du är en klippa. Jag tycker de är alldeles för små just nu.
kerstin z5-6
smile.gif Ja det är de -men sen .. blir de vrålhungriga -de ÄTER jord .. ja den krymper i byttorna ... 3-4v efter omskolning vill de ha krukväxtnäring ..smile.gif
men vänta till du har rejäla blad 3-4st innan du skolar om
Agneta z5-6
Tack för det svaret,det behövde även jag
ewa zon 3
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-03-2006, 21:43)
smile.gif Ja det är de -men sen .. blir de vrålhungriga -de ÄTER jord .. ja den krymper i byttorna ...

Kan knappt bärga mig att få se detta ohmy.gif Lika bra att jag köper hem en säck extra "fet" jord som jag kan kasta åt dem när det börjar yla efter mer mat biggrin.gif

/Ewa
Floppy
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-03-2006, 21:43)
smile.gif Ja det är de -men sen .. blir de vrålhungriga -de ÄTER jord .. ja den krymper i byttorna ... 3-4v efter omskolning vill de ha krukväxtnäring ..smile.gif
men vänta till du har rejäla blad 3-4st innan du skolar om

Kidnappar tråden lite.... rolleyes.gif

Det här med att ge näring...som du skrev Kerstin z5-6
Krukväxtnäring...ska man ge samma dos som det står på förpackningen eller ska man ge en svagare/starkare dos?...hur mycket svagare/starkare ska man ge?...har du nån speciell sort som du rekomenderar...?...finns det nån som absolut inte ska ha nån näring....?

Vad blir det för skillnad när man ger näring?...mina plantor har bra ljus och men de står lite för varmt...(har ingen möjlighet att ställa dem svalare)...blir de knubbigare med näring?...det är inte så att de växer på höjden...mina ränner iväg lite grann för fort men det är fortfarande hanterbart...

tacksam för alla svar... smile.gif
kerstin z5-6
Näringen i omplanteringsjorden är slut efter 3-4 v helt enkelt ... vill du ha fortsatt bra tillväxt så ge då
Anueller blir inte bra utan -kan får halv krukväxtdos de första ggr o senare hel dos
Perenner generellt halv dos -men aldrig alpiner , penstemoner , limonium och liknande torr -mager växter -de behöver ingen näring förrän de kommer ut i trädgården
Blå Bergvallmo är tex en hungrig sak som vill ha vanlig blåkorn smile.gif
Floppy
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-03-2006, 11:48)
... vill du ha fortsatt bra tillväxt så ge då

Alltså om jag har fattat dig rätt så ger jag näring till de som jag anser behöver växa mer och de som är jättar redan ingenting...

Eller ska jag ge de som behöver växa på sig mer mycket och de som inte behöver växa mer lite mindre...

De som ser allmänt hängiga ut oavsett rätt mängd vatten och ljus kan behöva en skvätt oavsett om de behöver växa eller inte...

Så svårt detta...vill ju inte ha ihjäl mina små... sad.gif wub.gif
kerstin z5-6
nej , så menar jag inte -
Ettåringar ska alltid ha x näring
Stovuxna(som vuxna) perenner som riddarsporre , digitalis , stockros , mfl likaså

De perenner som är "små" är antagligen nyss utskolade ?
de perenner som jag talar om ska se ut såhär som nedan -då du ger näring:)
Dvs har i stort sett fyllt upp den nnya krukan med plantjord med blad , och ha en stor rotutveckling

Därefter bör man veta växternas optimala odlingsförhållanden -De växter som i naturen vill ha mager sandig jord-är inte vana vid x näring -och behöver ingen
De pyttesmå alpinerna -stenpartiväxterna är ett sådant exempel -de gillar torr mager jord -ingen näring
Floppy
Ahaaaa...I get it now... tongue.gif ...
En sista fråga... wink.gif ... hur ofta ska de ha näring?

Tack Kerstin så mycket för din super braiga hjälp och expertis... vad hade jag gjort utan dig... smile.gif
kerstin z5-6
Jag brukar ge dem varje vecka fram till utplantering smile.gif..så får de en bra start i livet tongue.gif
Floppy
Super duper tack... för alla svaren... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon