CalleK
Hej!

Har haft min Nepenthes alata(?)(står det på krukan) i klimatskåpet under vintern och undrar nu om jag kan sätta den ute i rummet till våren/sommaren. Klarar den luftfuktigheten runt 40-50% utan att torka? De man ser i butikerna brukar ju se lite medtagna och torra ut.

Någon som har erfarenhet? smile.gif

/R
Alexander-VG-zon3
vi har eller mamma har två stora sånna utan extra fukt som skapar nya kannor hela tiden sen 40-50 är hög fukt procent i ett hus jag har själv väldigt hög har lykas att få ner det till 50-55 hadde 60-70% inann å det kom mögel å sånt p¨å väggar så var försitikgt med fukten så det inte bler för högt på din mätare . sen kan du nog ha den ute under somamren dom gillar ju svalt
CalleK
Det kanske är dags att se över ventilationen om det börjar växa mögel på väggarna? Eller har du väldigt kallt i din bostad? unsure.gif Kombinationen hög luftfuktighet, dålig ventilation och kallt, brukar ju vara en grund till mögel. Normal fuktighet i bostad är ju annars 30-70% beroende på årstid.

/R
Alexander-VG-zon3
nja 30-40 det är nog mer normalt. men 70 är väldigt högt för en bostad tror jag men jag har det med svalt å luftigt rum å hög fukt så jag har fått mögel å sånt på golv å väggar sen även var golvt blött på en del ställen .har det problement ät för vi har inte råd att ta veck det men har sluat att duscha växterna mindre å så så har jag mätt upp till 40-50% nu som är det lägsta jag kan få utan att betala wub.gif
wub.gif
Lady Hamilton
Min Nepenthes alata (samma Nephentes ) är lite "vildvuxen" och den har jag svalt på vintern men på sommaren har den ganska varmt "sommar temperatur2 men jag duschar den ofta då och sedan har jag alltid krukan stående i en skål med fuktiga lecakulor
CalleK
Hej Hamilton!

Den var stor! Hur länge har den vuxit hos dig? Växer de fort eller långsamt?

Min var pytteliten när jag fick den för några månader sen. Dessutom har den bara fått lysrörsljus, så den kommer nog att gilla att få riktigt ljus nu.

smile.gif

/R
Purple Heart
Klarar sig nepenthes i ett norrförnster? har två stycken i mitt låga växtterrarium men den ena bränner sig snart i lysröret om jag inte flyttar på den.. tror ni den växer bra mot norr? unsure.gif
Lady Hamilton
CITAT (CalleK @ 22-03-2006, 09:09)
.......Hej Hamilton!
Den var stor! Hur länge har den vuxit hos dig? Växer de fort eller långsamt?............

Min är ca 3 år och stänglarna växer ca 1m / år. Så jag måste klippa ner den emellan åt.
Men vad som är viktigast är att du ALDRIG ger den näring. För då slutar den att bilda "kannor". Eftersom att det är genom att flugor/insekter ramlar ner och löses upp i "kannorna" som den naturligt får sin näring.

Purple Heart: Ljust Norr, borde den klara......men var uppmärksam på om de verkar börja "otrivas"
Purple Heart
Ok.. ska hålla koll.. tackar för svaret.. ska flytta på dem direkt.. smile.gif
Sommartorparn
Jag har en nepenthes, men kan inte svära på att det är samma. Kolla i mitt album. Växer i köksfönstret som vetter åt öster. Trivs jättebra, förutom en period omkring december. Då händer det att jag klipper ner den, sedan växer den och producerar nya kannor till våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon