bandin
Hej på er!

Vad tror ni om Biltemas lysrör (Artikel nr 44-869 kolla på www.biltema.se)
"Arbetslampa
Med energisnålt, 2-stavs 12 W kompaktlysrör för nätspänning 230 V/50 Hz, samt vridbar upphängningskrok. OBS! Får ej demonteras. Byte av lysrör ej möjligt. Försedd med 5 m anslutningskabel H05VV-F (2 x 0,75 mm²) samt stickkontakt. Skyddsklass: II. Endast för inomhusbruk. Längd: 360 mm (inkl. krok), Ø 32/37 mm."

Kan det på något sätt fungera för växterna eller är det för vekt? om man har några styxken då?

Mvh,
Jessica
AndreasBlomquist
Utan att vara någon belysningsexpert så säger jag att det är alldeles för svagt. Du får ha en väldans massa lampor...
noora
Den är ganska liten och ljuset verkar inte vara riktat. Den kommer inte lysa upp tillräckligt mycket på speciellt stort avstånd, så man får kanske ha ett lysrör per tråg eller så. Jag har några skrivbordslampor med 11W kompaktlysrör, och de räcker för knappt ett tråg (25x35 cm) vardera trots att de har reflektorer och riktar ljuset bra.

Däremot kostar de mindre än ett vanligt kompaktlysrör med samma effekt, så om man kan trixa till nån sorts reflektor som riktar ljuset är det kanske värt pengarna om man inte har stora odlingar.
bandin
Hur räknar man ut detta?

Jessica
Maggan H
Och dessutom går det inte att byta rören?? Verkar skumt tycker jag. Hade inte köpt dem. Kan samtidigt passa på att 'varna' lite för Claes Ohlssons billiga (279) lysrörsarmatur, de är sköra i rörfästet, mitt gick sönder efter en månad och fick skruva fast dem i stället. sleep.gif
arno
Det rekommenderas 200 W / m2 med vanliga kallvita lysrör så 12 w räcker då till en yta på 30 x 20 cm. Problemet med biltemas lampa är som Noora skriver att den den inte har riktat ljus. Kolla istället om du kan hitta någon "riktig" lysrörsarmatur.Har du tur kan du kanske få 120 W för en 50-lapp.Jag köpte själv en 3-rörs armatur med reflektorer (3 x 58 W) för 100 kr. Optimalt är alltså 2 W / dm2. Lycka till!
kerstin z5-6
Rören tar ju slut,dyrt o klent alternativ
noora
CITAT (arno @ 23-03-2006, 11:57)
Det rekommenderas 200 W / m2 med vanliga kallvita lysrör så 12 w räcker då till en yta på 30 x 20 cm.

Vilken bra gissning jag har gjort då smile.gif Jag ingen koll på hur många watt det "ska" vara per kvadratmeter, men jag märkte att om jag höjer lampan så att den lyser upp större område än så blir det för mörkt över hela ytan smile.gif
arno
Dessutom är det så tokigt att ljusintensiteten avtar med kvadraten på avståndet så dubbelt avstånd leder till en fjärdedels ljus. Besvärligt för oss - men vad gör vi inte för dom små liven.....
kiki
Jag köpte lysrör på Biltema, den sorten som har sladd och på/avknapp på sidan. Enkelt lysrör. Monterade en per hyllplan på en lagerhylla och gjorde högteknologiska reflektorer av folie och papp som hänger som väggar lite lätt vinklade och håller ljuset "inne" på hyllplanen. Funkar utmärkt, plantorna är knubbiga och fina. Ca 20 cm fr lysrören står de små liven.
Snöflinga
Har lysrörsarmatur... MEN vilka lysrör skall jag ha huh.gif Har hört talas om växt belysning men vad är det ohmy.gif Är det sådant där kallvitt ljus ?

Någon som vet så berätta för mig... mina "småttingar" ranglar iväg sad.gif
kerstin z5-6
Det finns ingen växtbelysning -bara svindyra rör som heter så sad.gif
Har du en vanlig armatur ? Avsedd för 36 w rör eller 58 w
kan du köpa TLD 840, eller Osrams 965 tex -de är jättebra billiga rör ca 60 kr st , med kallvitt sken-dagljusrör) som det växer bra under
Lysrören ska du ha 10-15 cm över plantorna smile.gif
Anki V
Jag fick en ny armatur och lysrör i går ( en till laugh.gif ). En med enkelt lysrör för att belysa en lite större yta. Den ska alltså sitta bredvid ett dubbelt.

Lysrören är av typen Philips `TL`D 865 Super 80, där TL står inom "snuffar" och 5 är mindre än 8 och 6.
De andra lysrören jag har står det TL-D 840 super 80 på.

Vad har jag fått? Är dom "nå´t å ha"?

/Anki
kerstin z5-6
båda är jättebra rör smile.gif Du kommer att bli som djungeljim smile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Anki V
Tack för svaret, då blir det montering i kväll då.

Ja herregud, det startade med en dubbelarmatur i julkapp och nu har jag 11 lysrör och Sundsvalls ljusaste kök. laugh.gif laugh.gif

/Anki
kerstin z5-6
laugh.gif laugh.gif biggrin.gif så kan det gå !när man hänger här för mycket ...klagar grannarna -skyll på oss rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon