Full version: Mnga olika vallmo
Index_67
Jag har lst om s mnga olika vaianter att s direkt eller frsdd ?
Jag har aldrig frstt ngon utan bara tidigt p vren ute ??!!
Nu fick jag bonuspsar p en sort inte har haft innan och s har jag ven kpt till andra nyare mrka sorter - frsdd eller dirktsdd-vilket r d bst??
Sorterna r .
Pionvallmo- purple paeony (har inte sett ngon bild p dessa)
Vallmo- "Falling in love
Pionvallmo- yello paeony
Poppy - Shirley double mix.
I vrigt planerar jag att ha en helt vit rabatt i sommar ,med lite inslag av vinrd/ lila, hoppas att det kan bli vackert. wub.gif
Betty
Hr r en bild p "Purple Paeony"
Papaver paeoniflorum
Pionvallmo med helt fyllda, ngot grtonade, plommonlila blommor.

(Jag hittade bilden nr jag skte med
Google)
Index_67
Tack fr bilden, den r vacker - jag gr som jag gjort frut sr direkt ute, finns inte plats inne laugh.gif
Det verkar som ingen vet vad som r bst nd!? wink.gif
Gsis
Jag har frgrott pionvallmo och det blev inget nr jag skulle skola ut dom. Dremot har det alltid gtt bra med direktsdd. Man kan ocks s frerna sent p hsten fr att f dem att gro lite tidigare p vren. I min rabatt syns det bde p blomman och p nr den blommar om det r frn jag vrstt eller om det r sjlvsdda frn hsten.

/sa
Helen i Pite Zon 5
Alla 1-riga vallmon br direktss ute, frodling inne brukar sllan lyckas. Jag brukar frs d jordytan har blivit varm, plattar till lite, vattnar med varmt vatten, frsr och klipper ut en bit av fiberduk och lgger ver. Fst med stenar eller najtrd, glm ej att vattna ver fiberduken s det inte torkar. Efter ca. 2v. tar jag bort duken och gallrar plantorna, sen r det bara vnta och njuta av blommningen senare. Jag brukar ta bort frkapslarna p hsten fr att undvika miljoner frsdder, jag strr ut sjlv frn av den mngd jag vill ha och sedan skter det sig sjlv nstkommande ssong. rolleyes.gif /Helen
sa
Ifjol satte jag 2frn/brikett, i mitten av maj i vxthuset, packade dem i en till hlften jordfylld gammal balkonglda, och fylld p lite jord runt ocks - lyckades bttre med det n direktssdd, d jag iregel glmmer vattning och gallring - sen var det bara att placera ut dem en och en i bnkarna nr det blev "frostfritt", de var d nn decimeter hga, och blommade lite tidigare n vanligt d ocks. /sa
Index_67
Tack fr svaren - det finns mycke kunskap hr - skall frska att komma ihg att ta bort frkapslarna, det r en fantastiskt vacker blomsort - synd att dom skrpar s mycke bara. huh.gif laugh.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon