Full version: Många olika vallmo
Index_67
Jag har läst om så många olika vaianter att så direkt eller försådd ?
Jag har aldrig försått någon utan bara tidigt på våren ute ??!!
Nu fick jag bonuspåsar på en sort inte har haft innan och så har jag även köpt till andra nyare mörka sorter - försådd eller dirktsådd-vilket är då bäst??
Sorterna är .
Pionvallmo- purple paeony (har inte sett någon bild på dessa)
Vallmo- "Falling in love
Pionvallmo- yello paeony
Poppy - Shirley double mix.
I övrigt planerar jag att ha en helt vit rabatt i sommar ,med lite inslag av vinröd/ lila, hoppas att det kan bli vackert. wub.gif
Betty
Här är en bild på "Purple Paeony"
Papaver paeoniflorum
Pionvallmo med helt fyllda, något gråtonade, plommonlila blommor.

(Jag hittade bilden när jag sökte med
Google)
Index_67
Tack för bilden, den är vacker - jag gör som jag gjort förut sår direkt ute, finns inte plats inne laugh.gif
Det verkar som ingen vet vad som är bäst ändå!? wink.gif
Gåsis
Jag har förgrott pionvallmo och det blev inget när jag skulle skola ut dom. Däremot har det alltid gått bra med direktsådd. Man kan också så fröerna sent på hösten för att få dem att gro lite tidigare på våren. I min rabatt syns det både på blomman och på när den blommar om det är frön jag vårsått eller om det är självsådda från hösten.

/Åsa
Helen i Piteå Zon 5
Alla 1-åriga vallmon bör direktsås ute, förodling inne brukar sällan lyckas. Jag brukar fröså då jordytan har blivit varm, plattar till lite, vattnar med varmt vatten, frösår och klipper ut en bit av fiberduk och lägger över. Fäst med stenar eller najtråd, glöm ej att vattna över fiberduken så det inte torkar. Efter ca. 2v. tar jag bort duken och gallrar plantorna, sen är det bara vänta och njuta av blommningen senare. Jag brukar ta bort frökapslarna på hösten för att undvika miljoner frösådder, jag strör ut själv frön av den mängd jag vill ha och sedan sköter det sig själv nästkommande säsong. rolleyes.gif /Helen
Åsa
Ifjol satte jag 2frön/brikett, i mitten av maj i växthuset, packade dem i en till hälften jordfylld gammal balkonglåda, och fylld på lite jord runt också - lyckades bättre med det än direktssådd, då jag iregel glömmer vattning och gallring - sen var det bara att placera ut dem en och en i bänkarna när det blev "frostfritt", de var då nån decimeter höga, och blommade lite tidigare än vanligt då också. /Åsa
Index_67
Tack för svaren - det finns mycke kunskap här - skall försöka att komma ihåg att ta bort frökapslarna, det är en fantastiskt vacker blomsort - synd att dom skräpar så mycke bara. huh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon