Full version: patina
labarradepan
Hej:)

Hur gör man om man ska göra "patina" på sina möbler, jag har ett furu bord som jag vill ge gammal stil. hur gör man?
Rhodoskillen
Det finns olika sorters bets att köpa.
Så du kan ju köpa nån sorts lackbets.
Det finns bets som heter antik nånting som får träet att se äldre ut än vad det är.
Det beror ju helt å hållet på hur du vill ha det?
Reserv
Man målar på med patineringslasyr och gnuggar bort lite med en trasa för att få det lite slitnare utseendet
labarradepan
antar att det är bara att prova sig fram, bordet var ju inte så dyrt i fall det inte skulle gå bra menar ja tongue.gif
Tack för tipsen. rolleyes.gif
kerstin z5-6
Det finns tom krackleringslasyr om du vill ha ett riktigt åldrat utseende smile.gif
Snöflinga
Ja tänk så det är rolleyes.gif Förr avlutades det och målades på... och nu finns det patina och krackeleringslack för att det skall se gammalt och slitet ut biggrin.gif
pelargonen.se
Om du vill att det skall se riktigt gammalt och slitet ut så gör du några hack (valfritt verktyg...) och ev. några små maskhål med en borr.

Det finns många olika sorters patina i handeln. Om bordet inte är så stort kan du köpa en burk brun hobbyfärg (vattenbaserad), blanda ut den lite med vatten, blaska på och stryka bort det du inte vill ha kvar. Då blir bordet "skitigt".... Använd gärna slippapper också för att runda av vassa kanter och hörn..

Sen finns det mer avancerade och dyrare metoder. Fråga i färghandeln så får du svar.

Om du vill ha nån marmorering eller bara schattering i fri fantasi så prova att blanda filmjölk och torrpigment (kräver underbehandling med grundfärg), då kan du exprimentera hej vilt och torka bort det som inte blir bra..... Använd händer, ihopskrynklad plastpåse, en blöt badsvamp osv, vad du än måtte känna för.... Jätteroligt!!!! Kräver även några strykningar med oljebaserad lack tillslut, men det kan bli hur bra som helst. Man kan även blanda torrpigmentet med öl.... Då kan det bli ännu roligare...wacko.gif

Hälsningar tidigare målare... smile.gif
labarradepan
pelargonen du visste verkligen hur man gör hihi. Tack för all hjälp. Hör av mig om det inte funkar.. så får du komma och hjälpa mig.. hihi.

skoja bara. tongue.gif
pelargonen.se
Fråga på bara!
Kolla på biblioteket förresten, där finns massor av böcker om gammaldags måleri!

Just patinering är nog något av det roligaste man kan hålla på med inom måleriet (tycker jag åtminstone).

smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon