HallonE
22-03-2006, 10:20
Hej, hej!
Jag är helt ny på det här med att så plantor.. Äntligen har jag fått ett fönster med sol och är väldigt sugen på att så allt jag kommer över! Men eftersom jag inte har någon balkong eller trädgård vill jag så växter som klarar sig inomhus några år.
Min första fråga är vilka växter och grönsaker kan ge resultat av att pilla ner kärnor och frön ifrån?
Min andra fråga är på vilket sätt skall man göra det?
Briketter, småkrukor, såjord, vanlig jord, plastpåse över, miniväxthus i glas, plastlådor med lock, blötlägga kärnan, skrapa på kärnan?
Tacksam för alla råd och tips!
Mvh HallonE, ett blåbär..
Hej!
Jag har lyckats (peppar peppar) rätt bra med frön från chilifrukter. Passionsfrukt och granatäpple ska också gå bra. Bland påsfröerna går t.ex. basilika bra att så inomhus (och många andra -- om du har en trädgårdsaffär i närheten så fråga där, för det mesta brukar folk vara både kunniga och hjälpsamma.)
Jag sätter mina frön i småkrukor och vanlig jord utblandad med lite sand och lecagrus. Sådjupet beror på hur stora fröna är, basilika och mynta t.ex. strör jag bara ut och strösslar sand över. Duschar regelbundet med vatten när de ser ut att få torrt, och har plastfolie över krukorna, Kylskåpstaket får fungera som drivhus tills hjärtbladen tittar upp, då åker folien av och de får flytta fram till fönstret.
Det mesta går att få att gro inomhus. Just nu driver jag tulpaner i fönsterkarmen...
Paprika och chili och citrusar och en hel del örter är utmärkta att sätta inne... Prata med en trädgårdsbutik.
mvh Ciczi
HallonE
26-03-2006, 01:04
Tack så mycket för tipsen! Det var inspirerande och jag har åkt och köpt material i min trädgårdsbutik... men jag fick tydligare hjälp av er faktiskt
Tror ni förresten det går att så fikon från färska fikonfrukter?
Jaa.. det gör det.
Men du, om det är någon särskild frukt/grönsak du vill veta mer om så sök här på forumet. Inne på avdelning "krukväxter" finns det också gamla trådar om sånt här. Massvis med tips och info.

Emma
Gurka går också utmärkt att odla inomhus! En släkting till mig gjorde det i ett soligt fönster och skördade många gurkor. Plantan slingrade sig runt gardinstången och ramade in fönstret.