|
Biggan_
22-03-2006, 11:57
Jag ryser i hela kroppen när jag läser detta Nu biter inte ens kyla på mördarsniglarJag ser synen framför mej, mördarsniglar som kryper precis överallt. Grönsakslandet fullt av dessa äckliga djur, blääähh. Det är som upptakten till värsta skräckfilmen  Det gör ju ingen nytta att man tar död på alla man hittar när inte alla grannar gör detsamma. Sniglarna är väl resistenta mot snigelfritt-medlen snart, och man har ju inte en chans att hitta alla för att ta dö på dem.
På vårt koloniområde ska vi starta våren med snigeljakt en kväll i veckan  vi kommer försöka locka med barnen också, som förr i tiden, en 10-öring för varje råttsvans men med dagens pengastarka barn får vi nog locka med nåt bättre  torvan
kristerh
22-03-2006, 12:09
CITAT (Birgitta P @ 22-03-2006, 11:57) Sniglarna är väl resistenta mot snigelfritt-medlen snart, och man har ju inte en chans att hitta alla för att ta dö på dem. Det får vi hoppas att de inte blir, de dör ju av medlet då kan de väl inte bli resistenta  den här vintern borde ha rensat bort en del sniglar, det har ju varit kallt så länge, Det var någon här som tipsade om ett medel som heter "nemaslug" eller läste jag det någonannanstans  det innehåller tydligen nån snigelparasit som sprider sig till de övriga sniglarna när de äter på sina kompisar... men medlat fanns tydligen inte i sverige, jag ska bunkra upp med nemaslug när jag åker till spanien, (snart hoppas jag) krister
man får väl prova dedär elstängslen, grillnad snigel kanske blir en ny delikastess;)
Det var jag som tipsade om nemaslug. Hoppas att det godkänt här snart för dom sprider sig med rekordfart. En granne plockade över 3000 på sin tomt förra sommaren. Jag hittade bara en men bävar för hur denna sommar blir.  torvan
Biggan_
22-03-2006, 12:28
CITAT (kristerh @ 22-03-2006, 12:09) CITAT (Birgitta P @ 22-03-2006, 11:57) Sniglarna är väl resistenta mot snigelfritt-medlen snart, och man har ju inte en chans att hitta alla för att ta dö på dem. Det får vi hoppas att de inte blir, de dör ju av medlet då kan de väl inte bli resistenta  den här vintern borde ha rensat bort en del sniglar, det har ju varit kallt så länge, Det var någon här som tipsade om ett medel som heter "nemaslug" eller läste jag det någonannanstans  det innehåller tydligen nån snigelparasit som sprider sig till de övriga sniglarna när de äter på sina kompisar... men medlat fanns tydligen inte i sverige, jag ska bunkra upp med nemaslug när jag åker till spanien, (snart hoppas jag) krister Då vet jag inte varför inte "mina"  sniglar dör av "snigelfritt" i slutet av snigelperioden. I början av perioden när man har strött ut medlet så har jag märkt att det blir ett bra mycket mindre antal individer som kryper omkring, men sedan blir det värre igen utåt hösten fast jag har fortsatt med "snigelfritt". Kan det inte vara så att de sniglar som har "kalasat" på sina kompisar har fått i sej en mindre mängd gift (inte dödlig dos) blir resistenta mot giftet så småningom? Skulle nog lagt detta i svammeltråden i stället tror jag
Än har vi inte fått besök av sniglarna, och jag ber till högre makter om att få slippa dem. Det räcker så bra med sork, rådjur och bäver /Gillan
Biggan_
22-03-2006, 14:18
CITAT (Birgitta P @ 22-03-2006, 12:28) CITAT (kristerh @ 22-03-2006, 12:09) CITAT (Birgitta P @ 22-03-2006, 11:57) Sniglarna är väl resistenta mot snigelfritt-medlen snart, och man har ju inte en chans att hitta alla för att ta dö på dem. Det får vi hoppas att de inte blir, de dör ju av medlet då kan de väl inte bli resistenta  den här vintern borde ha rensat bort en del sniglar, det har ju varit kallt så länge, Det var någon här som tipsade om ett medel som heter "nemaslug" eller läste jag det någonannanstans  det innehåller tydligen nån snigelparasit som sprider sig till de övriga sniglarna när de äter på sina kompisar... men medlat fanns tydligen inte i sverige, jag ska bunkra upp med nemaslug när jag åker till spanien, (snart hoppas jag) krister Då vet jag inte varför inte "mina"  sniglar dör av "snigelfritt" i slutet av snigelperioden. I början av perioden när man har strött ut medlet så har jag märkt att det blir ett bra mycket mindre antal individer som kryper omkring, men sedan blir det värre igen utåt hösten fast jag har fortsatt med "snigelfritt". Kan det inte vara så att de sniglar som har "kalasat" på sina kompisar har fått i sej en mindre mängd gift (inte dödlig dos) blir resistenta mot giftet så småningom? Skulle nog lagt detta i svammeltråden i stället tror jag  Fast jag tänkte nog inte så svammelaktigt ändå för råttor har ju blivit resistenta mot råttgift, så varför skulle inte sniglar kunna bli resistenta mot snigelgift?
kristerh
22-03-2006, 15:38
CITAT (torvan @ 22-03-2006, 12:22) Det var jag som tipsade om nemaslug. Hoppas att det godkänt här snart för dom sprider sig med rekordfart. Tack för det, jag har en lapp i plånboken där det står NEMASLUG så jag inte glömmer krister
Det går att beställa från utländska trädgårdsidor också!  torvan
lena:-)
22-03-2006, 17:15
CITAT (kristerh @ 22-03-2006, 15:38) CITAT (torvan @ 22-03-2006, 12:22) Det var jag som tipsade om nemaslug. Hoppas att det godkänt här snart för dom sprider sig med rekordfart. Tack för det, jag har en lapp i plånboken där det står NEMASLUG så jag inte glömmer krister Nyfiken !!! Vad är det för medel och tror ni att det går att köpa i england? Jag fasar för snigelsäsongen, plockade hundratalet sniglar var kväll förra sommaren. Önskar samtliga sniglar en ond bråd död!
Jag är dålig på att länka men googla på "nemaslug" på svenska så kommer du till tidningen Lilla Åland. Där kan du söka i arkivet så dyker en bra artikel upp.  torvan
man kan ju lägga ut havre eller vad det var, det sväller och tar död på snigeln. Finns en rolig bok om hur man tar död på de äckliga små odjuren.
Whiskuchi
22-03-2006, 19:15
CITAT (Carex @ 22-03-2006, 19:10) man kan ju lägga ut havre eller vad det var, det sväller och tar död på snigeln. Finns en rolig bok om hur man tar död på de äckliga små odjuren. Ja, havrekli var det vill jag minnas. Nackdelen är att det då ligger snigellik överallt, rena restaurangen för nya sniglar...
dränka i öl då? Eller det kanske är för flott för sniglar;)
Då får vi öppna pub på vår koloni Vi har en stor gemensam kompost bredvid våra odlingslotter. Där har vi rena rama snigel -bb  torvan
mari_tres
23-03-2006, 08:02
Vad sägs om att anlägga en vallgrav kring grönsakslandet/rabatten/tomten? Självklart mste man byta ut all jord innanför men det kan det väl vara värt för att slippa snigeläggen.... Vi hade vallgrav här i sommras runt huset (dränerade om och råkade ut för diverse skyfall...) och det fungerade iallafall mot myror! Behöver jag tillägga att jag i sommar ska få anlägga nya rabatter kring huset? Dom blev ju som lite uppgrävda de som var där förut... Tänk vad kul jag ska få i sommar!
Såg att dom gärna inte går över träflis så det kan vara värt ett försök. Är det nån som provat det?  torvan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|