flaxe
Jag har en rabatt med Gråsten som är en vit rabattros 70-80 cm hög. Jag behöver dock fylla ut med någon annan blomma framför. Jag vill helst ha något enkelt med simpla blommor som inte tar över rosorna och de ska ju heller inte bli så höga. Rosorna står mot en grå stenmur och jag skulle gärna haft något blekrosa... Jag funderar på Stjärnflocka för den gillar jag verkligen men blir den för hög? Annars är jag öppen för alla förslag =)

Jag har också en annan rosenrabatt med djupröd Erotica framför mitt vita hus där skulle jag vilja ha en marktäckare som kan passa till det. Jag ser framför mig något silvrigt men ni har kanske andra bra idéer!

Tacksam för smakråd biggrin.gif
Gåsis
Spetsmössa eller alunrot kanske? Finns i olika bladfärger dessutom.

/Åsa
Kajsa
Marktäckande perenner/ Hortogreen
Här lite olika förslag

Här från mig, Lammöron Silver Carpet ca 20 cm, Lavendel
( med rosen The Fairy )
marigt
Hade tänkt mig en lite rabatt med rosa rosor och lavendel.
Efter att ha sett din bild blev jag mer sugen på den färgkombinationen
stina
Personligen tycker jag kantnepeta är finare än lavendel. Tacksammare, frodigare och mer lättskött enligt min åsikt. Otroligt vacker blå färg dessutom.

/Stina
olgak
Alltså Kajsa, vad fint det där är!!

Som de säger därborta: This is what I'm talking about!

Jag gillar också kantnepeta, men din lavendel ser ju helt underbar ut. Läste att lavendel ska ha mager jord. Lyder du detta råd? Jag ska göra om en rabatt med lavendel snart. Hur får man den så prunkande o fräsch som din?

Synd att vi har så mycket rådjur här ( i Stockholm) annars skulle jag göra en sådan rabatt direkt, men rosor är nono !!
Kajsa
Tackar, jag har mycket sandig jord, för att hålla alla rosor nöjda får jag gödsla mycket. Annars har jag sått lavendel i år, vi får se om den kommer upp ? Bor på gränsen för lavendel/ zon 4, men ett par större plantor har varit långlivade. Förra året sådde jag Isop och Sandmalört för att ha under rosorna, dom klarar kallare zoner än lavendel.
stina
Kajsa sätter du dina lavendel i grupper istället för i rader? Dom ser så frodiga ut.... Jag har en lavendelkant och den ser så himla ynklig ut!

/Stina
Kajsa
Jag har bara två lavendel grupper och dom är båda ca 15 år, och har blivit större och större med åren, jag vet inte varför dom har två färger om jag kan ha köpt två plantor och satt ihop, barnen var små när jag satte dom, så det är för längesedan, plantorna är köpta, sådde inga perenner då.

Här en annan bild, med rosen Sommerwind, Morden Centennial.
Troligen två lavendelplantor ? Dom är som små pinniga buskar,
kan frysa en del, men tar sig alltid.
stina
Det var ju jättesnyggt med två nyanser tycker jag! rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon