Full version: Eftermiddags
marigt
Är så sugen på eftermidagsfika, sitter på jobbet och bara väntar in tiden halv tre.

Fast kaffe smakar bäst på förmiddagen, Jag var och köpte lite juice och salta kex tongue.gif

Vad föredrar ni?
Bee
Mmmm, ja det är nog dags för fika nu. Ögonlocken känns lite tunga.

Kaffet smakar bäst hemma. Mörkrost (helst Zoegas) och så en skvätt mjölk i. Mums!

Här på jobbet får man nöja sig med 1,5 dl mellanrostat Löfbergs Lila avnjutet i en engångsplastmugg.
Fast det är rätt ok, det är det. Och det är ju kaffe!

Bee ..... som ilar till kaffeautomaten

PS. Varför doftar det alltid bättre om pulvret än det färdiga kaffet?
Biggan_
Kaffe är ju alltid uppiggande och en liten (choklad)-kaka är inte heller så fel. tongue.gif biggrin.gif
marigt
tar kaffet med socker, har provat att slutat med det men får ont imagen utan sockret huh.gif

Skulle helst vilja ta en kopp ute i solen hemma på altan
MEN inte hemma ingen sol så jag tar jusicen istället nu.

Hoppsan med den stavningen kunde man tro det var nåt annat i. biggrin.gif
netaave
Har precis avnjutit en kopp kaffe med mjölk och en kardemummaskorpa med smör på altanen i solen.
myskmadra
CITAT (netaave @ 22-03-2006, 14:24)
Har precis avnjutit en kopp kaffe med mjölk och en kardemummaskorpa med smör på altanen i solen.

Det där lät ju jättemysigt!
Här verkar det snarare mulna på.
Caprice
Urk, dricker inte kaffe.... biggrin.gif

Varm choklad ska de va...! wub.gif
stina
Bryggkaffe med rätt mycket mjölk och inget socker vill jag ha!
Pirum
Eftersom jag snart är vuxen (är väl snart dags eftersom man är född på 70-talet) så har jag börjat dricka kaffe allt oftare. Vanligen när man är en smula trött. Annars föredrar jag nog te.

Men, kaffe är ju jättegott smile.gif Gärna med en smarrig chokladbakelse eller liknande till...

Vilka kaffesorter/märken som är bra vet jag inte. Kan knappt skilja på pulverkaffe och bryggkaffe. Däremot känner jag ju när jag dricker kaffet om jag tycker det är bra eller dåligt.

Försöker att köpa Rättvisemärkt kaffe, eftersom det är en så liten merkostnad. En del säger att ekologiskt eller rättvisemärkt kaffe smakar sämre, men jag tror det oftast beror på att man efter att ha druckit samma kaffe i 47 år tycker det smakar annorlunda när man byter märke.
Egentligen borde väl ekologiskt kaffe smaka bättre än konstgött och besprutat.

tillägg : jag tycker om att prova diverse varianter på kaffe om man går ut på kafe, men hemmavid blir det alltid svart kaffe utan socker.
stennie
Mmmmmmm....choklad... wub.gif

Nu blev jag ju sugen...tur vi har en sån där maskin här på jobbet ! tongue.gif

Ilar...........
stina
Latte är favoriten på café!
marigt
Vam choklad med grädde i är ju också väldigt lockande.
Hmm undrar hur många som är hemma ikväll, om det går att småmysa en stund och drömma sig bort mot varmare och gräsigare tider rolleyes.gif
kristerh
CITAT (Birgitta P @ 22-03-2006, 14:11)
Kaffe är ju alltid uppiggande och en liten (choklad)-kaka är inte heller så fel. tongue.gif biggrin.gif

inte en bakelse heller wink.gif
krister
renate
Hmmmm,har precis ätit lunch,jag vet det blev lite sent.Dricker inte eftermiddagskaffe,bara morgonkaffe.Det blir någon frukt kanske.
wolkenkrabber
Nyss kommit hem ifrån skolan och sitter här med en mugg kaffe, tog även en mugg kaffe till den sista lektionen. en dag utan kaffe är enligt mig en ofulländad dag
Hannele
Jag precis avnjutit en kopp nymalet kaffe med vispgrädde och kardemumma och en liten kaka
efter en häftigt vacker promenad på havet.
Ett par dagar har jag suttit på altanen.
*Felix matte*
... utan några tillsatser smile.gif
yenny
Kaffe... va e de!? unsure.gif
Nä.. jag har inte växt upp ännu, men te dricker jag gärna.
Grönt skall det hälst vara med honung och mjölk.
Eller en chai latte om jag är på cafe.
Anma
Kaffe smakar bäst till frukost, lunch, middag, kväll, nattmål... Ja, en sådär 5-6 koppar om dagen är lagom... rolleyes.gif

Nu har jag bytt ut till pulverkaffe och kör med koffeinfritt då och då under dagen och till kvällen. Alltid något!
pejori
CITAT (Anne R @ 22-03-2006, 23:41)
Kaffe smakar bäst till frukost, lunch, middag, kväll, nattmål... Ja, en sådär 5-6 koppar om dagen är lagom... rolleyes.gif

Nu har jag bytt ut till pulverkaffe och kör med koffeinfritt då och då under dagen och till kvällen. Alltid något!

samma här minus pulverkaffe smile.gif smile.gif
kaffe fungerar när som helst och överallt smile.gif smile.gif
marigt
Har tagit en mugg kaffe nu ihop med en macka, känner inte så mycket för att jobba.
Knyckte en ask från en kollega som hade innehållit körsbärstomater.

Tryckte ner lite blomfrön som låg i väskan, blomjord har jag en liten påse på jobbet, blommorna i fönstret måste ju skötas på jobbet också tongue.gif
Biggan_
CITAT (marigt @ 23-03-2006, 10:27)
Har tagit en mugg kaffe nu ihop med en macka, känner inte så mycket för att jobba.

Tryckte ner lite blomfrön som låg i väskan, blomjord har jag en liten påse på jobbet, blommorna i fönstret måste ju skötas på jobbet också tongue.gif

Alltid redo! laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
brittmarie
CITAT (marigt @ 23-03-2006, 10:27)

Det måste vara det som är ett första hjälpen-kit för odlingsberoende wub.gif
krellus
Morgonkaffet på jobbet är dagens viktigaste händelse... innan första koppen är jag inte kontaktbar tongue.gif
LadyG
Morgonkaffet är det viktigaste, det måste jag ha annars blir jag sur tongue.gif

Resten av dagen kanske jag bara dricker 2 koppar till, så jag dricker inte så mycket. Men den första koppen är viktig.
ingrid fuxwall
CITAT (Felix matte @ 22-03-2006, 22:17)
... utan några tillsatser smile.gif

Just det kaffet köpte jag nyss men det var lite mörkt för min smak, trots mjölkskvätten.

ingrid
Castea
Jag är väl kanske en av de få som aldrig kännt någon uppiggande effekt av kaffe. Men god är drycken. Just nu är det cappuchino som gäller.

Dricker 2 koppar kaffe per dag ungefär. Tilltugg på förmiddagen: smörgås. Tilltugg på eftermiddagen: banan eller något litet sött.

Kaffe direkt efter maten dricker jag aldrig. Möjligen en kaffedrink vid ett restaurangbesök. smile.gif
Ophelia
Tycker det är gott med en kopp på morgonen/förmiddagen samt eftermiddagen eller efter maten. Jag köper Classic kaffet och då Grand Dia eller Festivita. Dricker aldrig med socker men kan íbland ta mjölk i kaffet. Kaffe med en god bit chokladkaka (mycket chokladsmak) är nog en livshöjare biggrin.gif
marigt
Kommer inte igång, en sida på skrivbordet syns, men fullt med papper som behöver in i pärmar på min andra sida.

Går och hämtar en kopp kaffe,
om det inte finns mjölk då blir det oboy just nu.
LadyG
Är det ingen som testat Arvid Nordqvists?
Castea
CITAT (LadyG @ 24-03-2006, 11:07)

Jodå! Helt ok!
Men i ärlighetens namn har jag väldigt svårt för att känna smakskillnader i kaffesorter. Huvudsaken det är starkt kaffe, så duger allt till mig. wink.gif
LadyG
CITAT (Castea @ 24-03-2006, 12:21)

Jodå! Helt ok!
Men i ärlighetens namn har jag väldigt svårt för att känna smakskillnader i kaffesorter. Huvudsaken det är starkt kaffe, så duger allt till mig. wink.gif

De rostar kaffet i Sumpan, och det luktar så gott när de gör det! Man kan inte andas utan att bli kaffesugen då biggrin.gif

Jag känner skillnad på en del sorter, men långt i från alla smile.gif
Castea
CITAT (LadyG @ 24-03-2006, 12:24)
De rostar kaffet i Sumpan, och det luktar så gott när de gör det! Man kan inte andas utan att bli kaffesugen då biggrin.gif

Ja, just det! Nu minns jag ju! Passerar ju förbi där med Västerås-tåget ibland. smile.gif
LadyG
CITAT (Castea @ 24-03-2006, 12:29)
CITAT (LadyG @ 24-03-2006, 12:24)

Ja, just det! Nu minns jag ju! Passerar ju förbi där med Västerås-tåget ibland. smile.gif

Visst är det ett lömskt sätt att få folk att dricka mer kaffe, hålla på och lukta gott på det där viset? biggrin.gif
Castea
Ja! biggrin.gif
Pirum
CITAT

¨Jo, jag har provat deras Classic REKO smile.gif
Vill minnas att det smakade bra, men i övrigt kommer jag inte ihåg så noga. Är som sagt ingen förhärdad kaffedrickare, så jag kan inte säga mer än att ett kaffe smakar "bra eller dåligt" ungefär smile.gif
Bee

Jomen det var ju det som Ophelia gillade: Classic!

Det är mitt andra favvismärke förutom Zoegas. Classic Franskrost är ju - just det - en klassiker. Den nya sorten Festivitas ger väldigt gott kaffe.
Av Zoegas måste jag dock säga att Mollbergs blir lite för beskt.
Fast det handlar ju mycket om vilket vatten man har förstås.

Snart är det dags för ännu en 1,5 dl Löfbergs Lila Mellanrost.
Fredagsfika!!! Veckans höjdpunkt på jobbet!

Glad Fredag på er alla förresten smile.gif
Ophelia
Hmmm...man kanske ska testa Zoegas oxå. Aldrig fel att ha lite olika sorter att välja på.

Nu ska jag sätta på ett kopp kaffe och ta en chokladbit (mycket mörk choklad som smälts ihop med nougat) till med rostade hasselnötter i wub.gif wub.gif
zaaritha
Zoega o en pepparkaka! (Syndigt, eftersom jag inte ska äta några kakor, diabetiker.)
*Felix matte*
Vi har testat många olika kaffesorter men fastnade för Zoega Presso... lagom grovmald för perkolator och sååå mycket smak... får inte förstöras av vare síg mjölk eller socker.
Så underbar doft att vakna till varje morron...timern ser till att kaffet är klart lagom till ögonlocken åker uppåt wub.gif

En mörk chokladbit till är inte helt fel smile.gif
LadyG
CITAT (Bee @ 24-03-2006, 14:06)

Jomen det var ju det som Ophelia gillade: Classic!

Aah, den har ett efternamn också? tongue.gif Jag brukar bara kalla det för Arvid Nordqvists, lat som jag är smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon