Full version: Förgro potatis nu ?
snuffe
Undrar om jag varit överoptimistisk ?
Köpte 2 kg sättpotatis (Silla) i helgen och la dem på fönsterbrädan.
Jag bor i Stockholmstrakten, tittar ut på snön som faller just nu, och undrar om denna potatis kommer att få vänta förlänge på att komma i jorden.
Vad tror ni ? Det måste väl ändå vara ganska varmt i jorden för potatis ?
torvan
Jag tänker också börja men är helt nybörjare på potatis. Min odlarkompis tänker börja efter mässan så jag lyder henne.
Tro att det kan gå snabbt att värma upp jorden eftersom snön har legaoch isolerat inbillar jag mig rolleyes.gif torvan
Whiskuchi
Äh, pytsa ner dem i hinkar med svarta soppåsar (och jord förstås), sen när jorden är varmare gräver du ett hål, sänker hela påsen, skär sönder påsen och drar upp plasten. Vips! har du ett rejält försprång framför grannarna laugh.gif
KURT
Det har ingen större betydelse hur varm jorden är (även om de inte kommer att växa om det är kallt). Det som är känsligast är att blasten inte får frysa när den kommit upp. Så man får planera så att man tror att den värsta frostriken är borta när blasten kommit upp. Är det ca 10-15 grader varmt i jorden så kommer blasten upp inom två veckor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon