Full version: Okänd citrus
Scout
På min resa till kroatien i sommras hittade jag ett citrusträd eller mer ett buskage 2-3m högt. Massa taggar som på slånbärsbuskar. Bladen såg ut som citrusblad, men på varje bladskaft satt tre blad.

Jag hittade några frukter. De var gröna stora som golfbollar, och formade som små apelsiner, ytan var sametslen som på en persika. Skalet var tjockt. När jag delade på en var den klibbig och luktade lite enbär, fröna såg ut ungefär som citrusfrön brukar, och hela frukten var proppfull av dem.
Då detta var i augusti antar jag att de inte var mogna, därav lukten och klibbigheten. En av dem fick ligga i skafferiet ett tag och blev då lite gul på ena sidan.

Fröna grodde efter några månader. Plantorna är nu och 5cm höga

Vad är det för något? Någon som har några ideer?
Carex
Tyvärr har jag ingen aning men det låter spännande, först kom jag att tänka på den stora gröna citrusen ugly, som är väldigt god, mne den är ju absolut inte len i skalet. Citrusar är väldigt viliga att korsa sig med varandra, så om inte någon kan ge svar är det förmodligen en "gatukorsning" och fröna kommer ju inte ge exakt likadan planta. Om du ser någon igen, prova med sticklingar som alltid blir genetiska kopior.
Carex
sök på shenet om citrus, där står lite trevligt men tyvärr inte upplyftande att citrus är ett ganska rörigt släkte.
wolkenkrabber
Det låter som om det skulle kunna vara poncirus trifoliata
Bild på trifoliate orange "japanese hardy orange"

Bättre bild på bladen

Frukter

Denna citrus sort är faktiskt härdig i södra sverige. även om det nog aldrig kommer att blomma, de kräver långa varma höstar.
Scout
Tack wolkenkrabber
Det ser precis ut som en sån, citrontörne... tufft.

Ogillar den kalk? isåfall är de dödsdömda, för jag bor i uppsala (landets västa kalkhål).

Ska den skötas som andra vanliga citrusar? Vatten mängd? gödsel?
wolkenkrabber
Har du fått upp sådana från frön? om du har någon till övers är jag intresserad!

vet inte, tror ej att de gillar kalk allt för mycket, skall se på nätet vad jag hittar för fakta..

inte så lätt att hitta... men den verkar inte vara kinkigare än någon annan citrus... vill stå soligt/ljust kanske inte gassande söderfönster, att låta jorden torka upp lite lätt mellan vattningarna låter nog okej. Vattnet i vattenkannan kan du låta stå någon dag / några timmar så att kalken sjunker till botten.
Scout
jodå jag har fått upp ett par stycken, de är fem centimeter höga nu.
6st står alldeles för tätt för att jag ska våga försöka sära på dem utan att skada rötterna, så jag tänkte att de skulle få bilda ett litet buskge i gemensam kruka.
3st har jag planterat i egna krukor. Om du har vägarna förbi uppsala kan du få en om du vill.

Jag har kvar en frukt också men den har legat i skafferiet sen i augusti och är kruttorr och stenhård så jag är tveksam på grobarheten, men det kanske går att få liv i fröna, vad vet jag.
Citrusflickan
Är det inte olagligt att ta in citrus i Sverige? Eller det kanske inte var en planta utan en frukt?

Citrus gillar inte kalk. Jag bor också i Uppsala och har tidigare efterfrågat vattentips. Installera avkalkare, vänta tills nästa år när kommunen gör det, hämta vatten från grannkommun, använda regnvatten, stjäl avjonat vatten på kemilabbet, köp vatten etc var några av de tips som fanns.

Jag tycker problemet med citrus i lägenhet är att det är svårt att erbjuda tillräckligt med ljus på vintern. Men visst, kalket gör ju inte saken bättre.
Scout
Ja kalken är ett helvete...
Jag hittade en flaska med "pH balans" på Blomsterlandet (före detta Rosendal). Den verkar bestå av kaliumfosfatbuffert, vet inte vad den egentligen gör i jorden, men jag tänkte göra ett försök.

Varken kalium eller fosfat är ju farkligt så det borde bara fälla ut kalken som kaliumkarbonat, kanske? eller kalciumfosfat? jag kommer inte ihåg så noga, har inte läst kemi på över ett år...
Scout
Det är säkert olaglig, men det var bara frukter och frön jag plockade under min botaniska upptäcksresa/semester. Fick med
lagerbladsfrö
frön till en palm med solfjäderformade blad
och en lustig växt med 1-2dm stora, tunna lite ludna blad, där var den träd eller buskage, fröna är pyttesmå och har millimeterstora segel och prids med vinden.

Allihop grodde bra. Vad kan palmen och den sista heta?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon