Elisabeth P
Jippey, nu har mina vårlökar från odla kommit laugh.gif
Det jag beställt är
rosenstav vit och lila
rödbladig lyckoklöver
Vanlig lyckoklöver
Afrikas blå lilja(fast vit)
Hängbegonia
Blå harmoni - gladiloius, anemoner och iris (tror jag det va, orkar inte gå ut i garaget just nu)
Sparaxis (bonus)

allt utom rosenstaven ska jag ha i krukor och bör förodla för bästa resultat.

Nu till frågorna -
Är det dags att sätta dem i jord redan nu?
Är det planteringsjord som gäller?
Ska de under lysrör direkt eller först när de kommit upp en bit?
Vill de stå i rumsvärme eller svalt?

Hoppas någon kan hjälpa mig/ Lisa
Elisabeth P
Ingen som vet hur jag ska göra sad.gif ?

Lisa
kerstin z5-6
jodå -det mesta ska i kruka, stå svalt under ljus och vattnas försiktigt -fuktig jord, sen inget mer förrän de kommer upp

gladilolus kan du lägga svalt tex i grönsaksfacket i svalen -plantera i början maj, i kruka eller något senare ute , anemoner, knölen läggs i blöt innan plantering i maj fö som Gladiolusen -
och vad för ont har rosenstaven gjort då ? laugh.gif
Elisabeth P
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-03-2006, 19:52)
jodå -det mesta ska i kruka, stå svalt under ljus och vattnas försiktigt -fuktig jord, sen inget mer förrän de kommer upp

gladilolus kan du lägga svalt tex i grönsaksfacket i svalen -plantera i början maj, i kruka eller något senare ute , anemoner, knölen läggs i blöt innan plantering i maj fö som Gladiolusen -
och vad för ont har rosenstaven gjort då ? laugh.gif

Bäst att namna gladiolus och anemoner väl då, annars lär den hamna i maten laugh.gif .
Rosenstaven tänkte jag skulle få vara en del av min nya rabatt smile.gif om den inte måste ha ständig sol vill säga för den lär ju kunna övervintra utomhus även hos mig.
De övriga bör alltså i planteringsjord snarast, eller?
Tack för hjälpen/ Lisa
Elisabeth P
Plockade in gladiolus och anemoner till kylskåpet, men blev lite osäker på om det va så du menade.
Någon sval har jag inte utan det är kylen eller garaget som gäller.
Garaget håller 13 - 24 grader under lysrören. Men då är det precis vid fönstret och ovan elementet. Längre in i garaget är det garanterat inte så varmt.
Så vilket blir bäst kyl eller garage?/ Lisa
kerstin z5-6
garaget går bra svalt o mörkt -för de du inte krukar
Lägg dem luftigt
Elisabeth P
Är det för tidigt att kruka dem nu?
Kerstin, du pratar om maj eller senare? Får jag inte väldigt sen blommning då?
Lisa
kerstin z5-6
Nu är det dags att kruka dem smile.gif
Elisabeth P
Okunnig som jag är - använder jag såjord eller vanlig blomjord, ibland tror jag ni till o med pratar om speciell krukjord?
Lisa
kerstin z5-6
alltid såjord till sådder av frö-till allt annat ska det vara bra näringsrik jord smile.gif
Gärna med lecakulor till lökar som vill ha det luftigt
Elisabeth P
Fint, då har jag läget under kontroll
hoppas jag i alla fall tongue.gif / Lisa
Anki V
... och i hur stor/liten kruka (som minst)? laugh.gif
Åtta cm sådjup står det på mina lökar!

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon