Full version: sällskap till vallmo
Elisabeth P
Jag har lite olika sorters vallmofrö, både enkla och pionvallmo.
Tror att dessa räknas som ettåriga, men vet inte om de brukar fröså sig själva, vilket kan vara bra att veta för att planera växtplats.
De flesta kan bli rätt höga vad jag tror, så vad kan vara bra sällskap till dem.
Funderar lite grann på att ha en något förvildad del i trädgården med bla. vallmo, rosenskära, krokarblomster, kungsljus, rudbeckia.
vad tror ni kan de fungera bra ihop.eller har ni andra tips och idéer

Lisa
kerstin z5-6
Frågan är om du ser så många vallmo under kungsljusen -de perenna varianterna brukar ha en marktäckande bladrosett med 50 cm i omkrets :9
Elisabeth P
okej, men vad kan passa fint till?
Har även funderat på att sätta dem tillsammans med dahliorna, men vet inte om de tar ut varandra.
Aklejorna är en annan idé, men då är jag rädd att aklejorna kommer bort.........jag vet liksom inte riktigt hur stor pionvallmo kan bli?

Någon som vet om alla sorters vallmo brukar fröså sig själva?

Lisa
Boxer
klätt blåklint cikoria prästkrage mandelblomma smile.gif
Elisabeth P
CITAT (Boxer @ 22-03-2006, 20:54)

Hej, jag försökte klicka på dina tips med hopp om att få upp bild men det gick tyvärr inte sad.gif
Hur ser klätt, cikoria och mandelblomma ut?/ Lisa
kerstin z5-6
Cikoria är vacker men menar du parksallat blir den lätt till ett ogräs -klätt är fint pionvallmon blir ganska stor o redig sak ...kanske blanda med nåon låg gråbladig perenn som kan finnas på samma plats varje år, om vallmorna hoppar runt lite ?
Lammöra kanske eller malört silver queen -0ch sandmalört -stelleriana?
Elisabeth P
lammöra......det kanske inte är helt fel smile.gif
det är så himla kul att var här inne och bolla olika tankar och idéer fram och tillbaka rolleyes.gif
Man får liksom nya tankar och tips som man inte hade kommit på själv.
Jag har hela tiden varit inne på att det måste vara likbördiga i storlek och utbredning för att bli fint ihop. att nu få idéer om olika bladverk gör att andra möjligheter öppnas wub.gif
Den bild du skicka med va ochså jättevacker, är det strandmalört-stelleriana?
Fler idéer laugh.gif tas tacksamt emot

Lisa
kerstin z5-6
Förra bilden -Klätt + Artemisia stelleriana närmast -flikig låg , samt A silver queen ,högre i bakgrund
här sandmalört igen , skrev fel sist SAND ska det vara inget annat smile.gif

Christoffer
Blåklint och malva rekommenderar jag.
Boxer
CITAT (Lisa:) @ 22-03-2006, 21:37)
Hej, jag försökte klicka på dina tips med hopp om att få upp bild men det gick tyvärr inte sad.gif
Hur ser klätt, cikoria och mandelblomma ut?/ Lisa

Då gör jag ett nytt försök.

klättcikoria mandelblomma
Elisabeth P
Tack för alla tips smile.gif
Har sparat dem så jag har lite att söka efter wub.gif

Lisa
Gåsis
Kerstin! Vad är det för klätt du har som verkar så röd?? Min har varit mer magentafärgad... eller är det kameran som luras?

/Åsa
Ophelia
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-03-2006, 22:05)
Cikoria är vacker men menar du parksallat blir den lätt till ett ogräs -klätt är fint pionvallmon blir ganska stor o redig sak ...kanske blanda med nåon låg gråbladig perenn som kan finnas på samma plats varje år, om vallmorna hoppar runt lite ?
Lammöra kanske eller malört silver queen -0ch sandmalört -stelleriana?

Den där var RIKTIGT snygg!! wub.gif
kerstin z5-6
Tac Ofelia !
Jag tror det är ...
En Thomson o Morgan" klätt- sådd ? -99 tror jag -det finns många roliga klätt
tex denna :

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon