Margith
Som 16-åring kan du ju ta förarbevis för att få köra skoter, men om du inte gör det, utan "bara" tar vanligt B-körkort som 18-åring: får du då köra skoter när du fått B-körkortet?
Och:
om du hade ett AB- eller B-körkort när nya lagen för förarbevis för skoter började gälla, då behövde du ju inget förarbevis för skoter, men om du "tappar" körkortet (vanligaste orsaken brukar vara att det gick lite för fort sad.gif ) får du då köra skoter med ditt "nya" AB- eller B-körkort, eller måste du då även ta ett förarbevis för skoter?

Nån som vet vad som gäller?
vihemma
Förarbevis för terrängskoter

För att få köra terrängskoter krävs det att du har förarbevis för terrängskoter, körkort eller traktorkort som är utfärdat före 1 januari 2000.
Har du ett körkort eller traktorkort som är utfärdat efter 1 januari 2000 så krävs det alltså ett särskilt förarbevis för terrängskoter.

Hur tar jag ett förarbevis?
För att få förarbevis ska du genomgå utbildning och avlägga ett kunskapsprov.
Du ska ha fyllt 16 år för att få avlägga provet.
Endast den som fått tillstånd av Vägverket får utbilda och/eller anordna prov för förarbevis.
När du genomgått utbildning och avlagt godkänt kunskapsprov ansöker du hos Vägverket om ett förarbevis.
Blanketter finns hos Vägverkets förarprovskontor och en del skoterklubbar.
Förarbeviset är ett grönt plastkort. Det saknar foto och namnteckning. Innehavet registreras i vägtrafikregistret.

Utbyte av gamla förarbevis

Om du har ett frivilligt förarbevis för snöskoter eller ett utbildningsbevis för terränghjuling kan du ansöka om att få byta ut detta mot ett nytt förarbevis för terrängskoter.
Detta gäller dock bara om det gamla beviset har utfärdats före den 1 januari 2000 av SNÖFO (Sveriges snöfordonsleverantörers riksförbund) eller STHR (Sveriges terränghjulingutbildares riksorganisation) Blanketten för utbyte finns hos Vägverket, 701 88 Örebro, telefon 0771-17 18 19.
Ansökan om utbyte ska göras före utgången av år 2010.

Vad kostar förarbeviset?

Avgiften för utfärdande av förarbeviset är 120 kronor.

Undantag vid skotersafari
Vissa undantag gäller vid skotersafari. Du som har körkort eller traktorkort (det har ingen betydelse när det är utfärdat) och är minst 16 år får köra terrängskoter om du ingår i en grupp på högst tio personer.
Förutsättningarna är att körningen sker inom turistnäringen, att det finns en ledare som har förarbevis och att man kör en sträcka som ledaren har bestämt i förväg.

Läs mer om snöskoteråkning i naturen

På Naturvårdsverkets webbplats under rubriken Friluftsliv & allemansrätt kan du läsa mer om snöskoteråkning. Naturvårdsverket

Källa: http://www.vv.se/templates/page3____246.aspx
Pirum
Hm, då får alltså jag köra snöskooter, något underligt med tanke på att jag aldrig gjort det. Man tycker ju att några timmars obligatorisk utbildning borde krävas smile.gif

Å andra sidan får min mor tydligen köra MC, hon har ju AB-kort från den tiden då alla som körde upp för bil även fick MC-kort. Så hon får tydligen köra tung MC blink.gif

(OBS! Inget fel med kvinnor som kör tung MC, det är ju tufft och coolt, men min mor kan det inte...då hade nog jag fixat det bättre, mopedvandal som man varit tongue.gif )
*Felix matte*
CITAT (Margith @ 22-03-2006, 19:35)
Som 16-åring kan du ju ta förarbevis för att få köra skoter, men om du inte gör det, utan "bara" tar vanligt B-körkort som 18-åring: får du då köra skoter när du fått B-körkortet?
Och:
om du hade ett AB- eller B-körkort när nya lagen för förarbevis för skoter började gälla, då behövde du ju inget förarbevis för skoter, men om du "tappar" körkortet (vanligaste orsaken brukar vara att det gick lite för fort sad.gif ) får du då köra skoter med ditt "nya" AB- eller B-körkort, eller måste du då även ta ett förarbevis för skoter?

Nån som vet vad som gäller?

Om du inte måste göra nytt förarprov (antal lektioner +uppkörning på körskola) utan får tillbaka körkortet efter en tids "indragning" så behövs inte heller förarbevis ... så tolkar jag lagen. smile.gif

Men för att vara alldeles säker så kan du ju ringa Länsstyrelsen el Polisen och höra vad de säger.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon