dadlar är den enkla sorten av palmer som är enkla att få upp utan några medtoder . varje gång jag äter dadlar trycker jag ner några i nån kruka å väntar har snart så många små palmer så att jga kan staerta en palmhandelsträdgård
men jag skötte min kanaeri palm så här inann den dog i vintras men
ljus=alla lägen men bästa är öst .
vatten= min tålde torka men det är bättre å låta den torka upp lite på ytan sen vattna .
temp=om duj kan ställ ut den ppå sommaren plantor på 20-40cm klara sig ner till -5c men din planat är så liten så den bör du ta in vid +5c när det bler det på natten . sen en sval vinter vila 12-10c . har du den inne på sommaren så ha den 16-25c
jord=blana i småleca i jorden å goddränirng med leca i botten även blana i lite närckros lera i jorden
näring=palmer behöver inte så mycket näring men om du hittar plamnäring så köp det annars . jag ger inte mina palmer näring alls.
vintervilan för dne ska vara ljus och svalt
dom tål torrluft men duscha den ofta så möligt.
och krukor på palmer ska vara höga för som wolkenkrabber sa. så utveklra dadalr en lång rot som gör att den tar med kärnan ner i jorden . å för att den gör så är att den ska skydda kärnan i naturen från hettan å det så roten draner kärnan så den får det svalt å futikgt . för dadlar i torrare områden kan får jättelånga rötter som går 50-70m rättner i jorden