surren
Tjena tjena allihopa.

Så min fråga är, går de att ha nån sorts klätterväxt inomhus?

Det är tänkt att den ska klättra sig upp på en spegel som kommer sitta på väggen.

Tacksam för svar!! rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
jag vet väl inte nogra klätterväxter som klätar själav nu på direkten wub.gif
men mina hoyor binder jga alltid veck från bågen så sen får dom själva slingra å hänga hur dom vill så köpa annars en sån å linda in dne i saker som du själv vill men dom måste har mycket ljuse med wub.gif
morellen
Gullranka kanske skulle funka
Carex
visst funkar det! Men du måste ge dem ngt att klättra på, dessutom måste många stå ljust och du får räkna med att de inte alltid klättrar så som du vill ha det. Jag skulle rekommendera Thunbergia (svartöga) , eller blomma för dagen (impomoea,kan vara lite knivig inomhus men det går) en annan tjusig rackare är klänglilja (gloriosa rotschildiana) Eller varför inte en inomhusklematis?
Carex
ville bara tilägga att du måste kolla upp så att de passar läget på spegeln med ljus och näring, temperatur och allt:)
Hum
Till mindre ljus torde Philodendron Scandens (Spadranka?) vara bra, den lär klättra av sig själv redan om väggen är lite skrovligare (har inte prövat själv dock) vara bra, likaså Kungscissus, som jag själv nyss skaffat.

-jb-
Susanna
Inomhusklematis låter läckert! Vad heter den sorten?
Carex
du får fråga i blomsteraffären om inomhusklematis. Jag kan tyvärr inga namn.
inglan
I mitt vardagsrum har jag två gamla gullrankor på var sin sida om dörröppningen som snart möts på andra sidan! De är tåliga och klarar ju att stå ganska mörkt också, jobbigt bara att plantera om, men de får inte ny jord så ofta och ändå växer de som ogräs eller nåt! laugh.gif

Lycka till!
Ingegerd
Emma_
Passiflora är fint.. Finns massa olika sorter.

En annan växt som jag gillar skarpt är min frösådda kiwano. Googla så får du se hur frukten ser ut om du inte vet, finns i vanliga mataffärer. Den växer hur fort som helst, och bildar små klängtrådar som den slingrar runt allt.

Jag tror jag sådde min i början av januari, och rankan är redan en halvmeter, den slingrar sig uppåt i fönstret. Bladen är ljust gröna och ludna.

Har tyvärr ingen aning om den är ett- eller flerårig. *skäms på mig* Men det vet kanske någon annan?

Lycka till och välkommen hit! smile.gif

Emma
Whiskuchi
Svartöga (Thunbergia) går att ha inne smile.gif
Och passionsblomma (passiflora).

Svartöga (finns i fler färger)

Passionsblomma

(googlade bilder, inte mina)
zaaritha
Ödesträd, om det är ljust ställe. Murgröna, om det inte är så ljust.......
En del hoyor, som nämnts tidigare.
MariaÖrebro
CITAT (Emma_ @ 24-03-2006, 22:12)
En annan växt som jag gillar skarpt är min frösådda kiwano. Googla så får du se hur frukten ser ut om du inte vet, finns i vanliga mataffärer. Den växer hur fort som helst, och bildar små klängtrådar som den slingrar runt allt.

Jag har också nyligen fått upp en kiwano som växer som attan. Den är stark som en björn med sina spröt som sätter sig fast överallt! Jag hoppas och tror att den är flerårig. Har dock inte hittat någon info i de böcker jag har om tropiska frukter. Jag har en känsla av att den har samma växtmönster som passionfrukt, dvs den växer och slingrar sig flera meter per år. För att kiwanons inte alltför vackra (men jättehäftiga) frukter ska bli till behöver den nog mer än ett år på sig. Man får hoppas det, i alla fall...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon