Annlo
Hur har ni gjort med era gamla filmer som är filmade med VHS kamera?

Har någon provat att göra om själv via datorn till CD skiva?

Eller har ni lämnat in på butik för att få sådant gjort?

Har flera filmer från bl.a barnens födslar på VHS band som vi vill göra om till CD skiva! wub.gif
Pirum
Hm. Det går att köra via datorn till CD-skiva. Det krävs ju TV-kort, och lite arbete.

Men det KLART enklaste är att köpa en DVD-inspelare. De ligger på ca 1200kr på de stora kedjorna ser jag nu. Då kan man koppla in VHS-maskinen till DVD-maskinen och kopiera hur enkelt som helst. Sen kan man snabbt kopiera dessa skivor i datorn, för säkerhetskopior och för att ge bort.

Man ska räkna med att DVD-skivor kan vara känsliga för repor och fukt och ljus. Därför bra att ha kopior på flera olika märken, gärna kopierade på olika datorer också...ja, man ska vara paranoid när det kommer till digital lagring smile.gif

Lämna in filmer går ju också bra, men då kostar det väl en hel del antar jag. Har dock ingen pejling på sådant.
*Felix matte*
Ingen aning men detta hittade jag på nätet WHS till DVD
Helen B
Min man har fört över dubbel 8 till dvd. Han och hans bröder lämnade in ca 5 timmars film och det kostade runt 6000:-.
Det är jättekul för våra barn att kunna se sin pappa när han var 2 år och sin farmor som idag är gammal och förvirrad som pigg mamma på 60-talet och även se sin farfar som har varit död i många många år. wub.gif
*Felix matte*
Jag har fört över Super 8 till WHS... en massa filmer från 1965 - 1990 smile.gif

Det gjorde jag med hjälp av en liten "apparat"...filmade med videokameran
genom den. Blev bra kvalitet.
Hannele
CITAT (Helen B @ 22-03-2006, 22:42)
Min man har fört över dubbel 8 till dvd. Han och hans bröder lämnade in ca 5 timmars film och det kostade runt 6000:-.

Nej, så bra filmer har jag inte... dyrt!
Mon bror fixade gamla super-8 filmer från 1960-talet till video själv, gratis.
Annlo
CITAT (Pirum @ 22-03-2006, 22:24)
Men det KLART enklaste är att köpa en DVD-inspelare. De ligger på ca 1200kr på de stora kedjorna ser jag nu. Då kan man koppla in VHS-maskinen till DVD-maskinen och kopiera hur enkelt som helst. Sen kan man snabbt kopiera dessa skivor i datorn, för säkerhetskopior och för att ge bort.

Det låter som en bra idé! smile.gif Får nog bli det alternativet...
vihemma
Detta alternativet använder vi oss av:
http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?t...ok&artnr=480305

Fungerar fin fint, koppla in Videon eller videokameran och kopiera över filmen till data format, redigera med den medföljande programvaran, det går att klippa ihop egna sekvenser, lägga på effekter, skapa menyer m.m.

Hittade den tidigare på Clas Ohlson men dom har inte kvar den inte i sortimentet.
kristerh
vilka bra tips, tack wub.gif
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon