Full version: Hoya på burk?
Bessie
Katten om inte jag också håller på att trilla dit för hoyor (men livrädd för att jag ska få huvudvärk av dem). Förra veckan såg jag några på en supermarket. De såg lite lustiga ut eftersom de växte i plexirör, cirka en halv meter långa, med en liten torvplutt i botten. Har nån annan stött på liknande arrangemang och hur i hela världen ska man handskas med dem?
Lotta150
Jag har sett dem också, men inte studerat dem närmare så jag har inga tips när det gäller glasrörsarrangemanget. sad.gif Däremot tänkte jag bara berätta att det absolut inte är alla hoyor som doftar starkt (jag gissar att det var det du syftade på när du skrev att du var rädd för att få huvudvärk). Finns allt från doftlösa till mycket starkt doftande. Så det finns säkert några hoyor som passar dig också laugh.gif laugh.gif
Linda_A
CITAT (Lotta150 @ 22-03-2006, 22:46)
Jag har sett dem också, men inte studerat dem närmare så jag har inga tips när det gäller glasrörsarrangemanget. sad.gif Däremot tänkte jag bara berätta att det absolut inte är alla hoyor som doftar starkt (jag gissar att det var det du syftade på när du skrev att du var rädd för att få huvudvärk). Finns allt från doftlösa till mycket starkt doftande. Så det finns säkert några hoyor som passar dig också laugh.gif laugh.gif

Menar du inte den huvudvärken som man får när man inte kan köpa den hoyan som man vill ha? Eller huvudvärken av att välja ibland alla hoyorna på blomsterlandets utställningar. laugh.gif laugh.gif
(förlåt kunde inte låta bli)

Jag har sett dem med men jag vet inte de verkar inte så bra i längden.
pejori
CITAT (Bessie @ 22-03-2006, 22:26)
Katten om inte jag också håller på att trilla dit för hoyor (men livrädd för att jag ska få huvudvärk av dem). Förra veckan såg jag några på en supermarket. De såg lite lustiga ut eftersom de växte i plexirör, cirka en halv meter långa, med en liten torvplutt i botten. Har nån annan stött på liknande arrangemang och hur i hela världen ska man handskas med dem?

det finns mängder av doftlösa hoyor, så det är nog ingen fara för den huvudvärken smile.gif smile.gif
så välkommen ner i träsket ska du vara laugh.gif laugh.gif
yenny
Ja det skall finnas en hel del doftlosa eller svagt doftande.
Jag försöker satsa på sådanna... har gått efter rekomendationer här, samt det jag har läst mej till på olika hoyasidor.
Jag har nog lyckats få med både en o annan som doftar... men hur jag klarar det får jag lösa sedan när de behagar blomma.
I värsta/bästa fall får de bli sticklingar som jag byter bort sedan smile.gif
Linda_A
annars kan man ju vara så hemsk att man knipper bort blommorna/knopparna. Och bara har hoyan för bladens skull. smile.gif
Blomstertanten
CITAT (Linda_A @ 23-03-2006, 12:08)
annars kan man ju vara så hemsk att man knipper bort blommorna/knopparna. Och bara har hoyan för bladens skull. smile.gif

Är du inte riktigt klok ???????????? ohmy.gif blink.gif
Linda_A
CITAT (Blomstertanten @ 23-03-2006, 12:22)

Jag sa inte att jag skulle göra det. laugh.gif Men om man nu vill ha hoyan och inte tål den. laugh.gif laugh.gif
Blomstertanten
CITAT (Linda_A @ 23-03-2006, 12:39)
CITAT (Blomstertanten @ 23-03-2006, 12:22)

Jag sa inte att jag skulle göra det. laugh.gif Men om man nu vill ha hoyan och inte tål den. laugh.gif laugh.gif

Nu gjorde du mej ganska orolig !!!! rolleyes.gif

unsure.gif Hoya på sprayflaska kanske vore nått ! tongue.gif
Linda_A
CITAT (Blomstertanten @ 23-03-2006, 12:53)
Nu gjorde du mej ganska orolig !!!! rolleyes.gif

unsure.gif Hoya på sprayflaska kanske vore nått ! tongue.gif

Jag känner ju inte lukten av dem alls nästan så jag har inga problem åt det hållet.

Haha fast inte vitellina då, jag har hört att den luktar "manligt". laugh.gif laugh.gif
Blomstertanten
Tänkte mer att man kunde spraya fram den sorts hoya man ville ha.
Ett tryck, så vips har man en ny hoya ! tongue.gif
Bessie
Jaja, ska se vad det blir (i vilket fall som helst måste den passa en liten budget). Har nån några idéer eller spekulationer för vad man gör med en hoya i plexirör då (för övrigt ser den ut att vara en carnosa 'compacta'). Ska man låta den stå kvar som den är? Eller plantera om i kruka med stöd - jordklumpen är ungefär fem centimeter, så det blir en ganska liten kruka. Eller med hjälp av kinesisk ätpinne peta in lite ny jord kring kanterna?
yenny
jag får nog erkänna att jag gjorde så på min första hoya jag ägde... jag kunde inte andas av doften på min carnosa så jag klippte av blommorna.
Men den fick fnatt då och blommade som en tok, så jag blev tvungen att ge bort den.
pejori
CITAT (yenny @ 23-03-2006, 23:15)
jag får nog erkänna att jag gjorde så på min första hoya jag ägde... jag kunde inte andas av doften på min carnosa så jag klippte av blommorna.
Men den fick fnatt då och blommade som en tok, så jag blev tvungen att ge bort den.

jag lovar att jag bara ska skicka doftfria till dej laugh.gif laugh.gif laugh.gif
yenny
Det låter bra det Pejori laugh.gif laugh.gif wub.gif
pejori
CITAT (yenny @ 24-03-2006, 09:34)
Det låter bra det Pejori laugh.gif laugh.gif wub.gif

visste om din allergi, så jag hade redan det i åtanke smile.gif smile.gif
yenny
CITAT (pejori @ 24-03-2006, 09:37)
CITAT (yenny @ 24-03-2006, 09:34)
Det låter bra det Pejori  :lol:  :lol:  :wub:

visste om din allergi, så jag hade redan det i åtanke smile.gif smile.gif

ja jag har fått råd av dej tidigare ang doftlösa hoyor biggrin.gif

(jag har en lista )
*Felix matte*
I den här klipps alla blomknoppar bort...luktar för starkt sad.gif
stennie
WOW !!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon