|
Full version: Hoya på burk?
Katten om inte jag också håller på att trilla dit för hoyor (men livrädd för att jag ska få huvudvärk av dem). Förra veckan såg jag några på en supermarket. De såg lite lustiga ut eftersom de växte i plexirör, cirka en halv meter långa, med en liten torvplutt i botten. Har nån annan stött på liknande arrangemang och hur i hela världen ska man handskas med dem?
Lotta150
22-03-2006, 22:46
Jag har sett dem också, men inte studerat dem närmare så jag har inga tips när det gäller glasrörsarrangemanget.  Däremot tänkte jag bara berätta att det absolut inte är alla hoyor som doftar starkt (jag gissar att det var det du syftade på när du skrev att du var rädd för att få huvudvärk). Finns allt från doftlösa till mycket starkt doftande. Så det finns säkert några hoyor som passar dig också
Linda_A
22-03-2006, 23:23
CITAT (Lotta150 @ 22-03-2006, 22:46) Jag har sett dem också, men inte studerat dem närmare så jag har inga tips när det gäller glasrörsarrangemanget.  Däremot tänkte jag bara berätta att det absolut inte är alla hoyor som doftar starkt (jag gissar att det var det du syftade på när du skrev att du var rädd för att få huvudvärk). Finns allt från doftlösa till mycket starkt doftande. Så det finns säkert några hoyor som passar dig också  Menar du inte den huvudvärken som man får när man inte kan köpa den hoyan som man vill ha? Eller huvudvärken av att välja ibland alla hoyorna på blomsterlandets utställningar. (förlåt kunde inte låta bli) Jag har sett dem med men jag vet inte de verkar inte så bra i längden.
CITAT (Bessie @ 22-03-2006, 22:26) Katten om inte jag också håller på att trilla dit för hoyor (men livrädd för att jag ska få huvudvärk av dem). Förra veckan såg jag några på en supermarket. De såg lite lustiga ut eftersom de växte i plexirör, cirka en halv meter långa, med en liten torvplutt i botten. Har nån annan stött på liknande arrangemang och hur i hela världen ska man handskas med dem? det finns mängder av doftlösa hoyor, så det är nog ingen fara för den huvudvärken så välkommen ner i träsket ska du vara
Ja det skall finnas en hel del doftlosa eller svagt doftande. Jag försöker satsa på sådanna... har gått efter rekomendationer här, samt det jag har läst mej till på olika hoyasidor. Jag har nog lyckats få med både en o annan som doftar... men hur jag klarar det får jag lösa sedan när de behagar blomma. I värsta/bästa fall får de bli sticklingar som jag byter bort sedan
Linda_A
23-03-2006, 12:08
annars kan man ju vara så hemsk att man knipper bort blommorna/knopparna. Och bara har hoyan för bladens skull.
Blomstertanten
23-03-2006, 12:22
CITAT (Linda_A @ 23-03-2006, 12:08) annars kan man ju vara så hemsk att man knipper bort blommorna/knopparna. Och bara har hoyan för bladens skull.  Är du inte riktigt klok ????????????
Linda_A
23-03-2006, 12:39
CITAT (Blomstertanten @ 23-03-2006, 12:22) CITAT (Linda_A @ 23-03-2006, 12:08) annars kan man ju vara så hemsk att man knipper bort blommorna/knopparna. Och bara har hoyan för bladens skull.  Är du inte riktigt klok ????????????  Jag sa inte att jag skulle göra det.  Men om man nu vill ha hoyan och inte tål den.
Blomstertanten
23-03-2006, 12:53
CITAT (Linda_A @ 23-03-2006, 12:39) CITAT (Blomstertanten @ 23-03-2006, 12:22) CITAT (Linda_A @ 23-03-2006, 12:08) annars kan man ju vara så hemsk att man knipper bort blommorna/knopparna. Och bara har hoyan för bladens skull.  Är du inte riktigt klok ????????????  Jag sa inte att jag skulle göra det.  Men om man nu vill ha hoyan och inte tål den.  Nu gjorde du mej ganska orolig !!!!  Hoya på sprayflaska kanske vore nått !
Linda_A
23-03-2006, 12:57
CITAT (Blomstertanten @ 23-03-2006, 12:53) Nu gjorde du mej ganska orolig !!!!  Hoya på sprayflaska kanske vore nått !  Jag känner ju inte lukten av dem alls nästan så jag har inga problem åt det hållet. Haha fast inte vitellina då, jag har hört att den luktar "manligt".
Blomstertanten
23-03-2006, 12:59
Tänkte mer att man kunde spraya fram den sorts hoya man ville ha. Ett tryck, så vips har man en ny hoya !
Jaja, ska se vad det blir (i vilket fall som helst måste den passa en liten budget). Har nån några idéer eller spekulationer för vad man gör med en hoya i plexirör då (för övrigt ser den ut att vara en carnosa 'compacta'). Ska man låta den stå kvar som den är? Eller plantera om i kruka med stöd - jordklumpen är ungefär fem centimeter, så det blir en ganska liten kruka. Eller med hjälp av kinesisk ätpinne peta in lite ny jord kring kanterna?
jag får nog erkänna att jag gjorde så på min första hoya jag ägde... jag kunde inte andas av doften på min carnosa så jag klippte av blommorna. Men den fick fnatt då och blommade som en tok, så jag blev tvungen att ge bort den.
CITAT (yenny @ 23-03-2006, 23:15) jag får nog erkänna att jag gjorde så på min första hoya jag ägde... jag kunde inte andas av doften på min carnosa så jag klippte av blommorna. Men den fick fnatt då och blommade som en tok, så jag blev tvungen att ge bort den. jag lovar att jag bara ska skicka doftfria till dej
CITAT (yenny @ 24-03-2006, 09:34) visste om din allergi, så jag hade redan det i åtanke
CITAT (pejori @ 24-03-2006, 09:37) CITAT (yenny @ 24-03-2006, 09:34) Det låter bra det Pejori :lol: :lol: :wub: visste om din allergi, så jag hade redan det i åtanke  ja jag har fått råd av dej tidigare ang doftlösa hoyor  (jag har en lista )
*Felix matte*
24-03-2006, 20:20
I den här klipps alla blomknoppar bort...luktar för starkt
stennie
24-03-2006, 20:58
WOW !!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|