Full version: blomflugor
bianca
Hej!
Jag undrar hur man får bort blomflugor?
De små rackarna tycks gilla att bo i min Orkidé..

Vad är ert bästa knep?

/Bianca
Gurkan
Är du säker på att det är blomflugor (fast du menar bananflugor/fruktflugor va ?) ?

Isåfall är det enklaste knepet att ställa fram ett glas rödvin med några droppar diskmedel till dem. Dom trillar rätt i ... allihopa. Saft+vinäger+diskmedel funkar också men inte lika bra som rödvin.

Men jag tror inte att det är flugor du har utan sorgmyggor. Sök på google så får du se skillnaden. Dom går inte i mina fällor så är det nån som har ett giftfritt dundermedel mot dem så säg gärna till !!

Kärt barn har många namn ... virrigt inlägg blev det ...
Gåsis
Jag hade också problem med blomflugor (dom har alltid hetat så hemma hos mig fast jag vet att det är sorgmyggor). Allra mest gillade dom att bo i orkiden av någon konstig anledning. Till slut fick den ett dopp i pyrexlösning för det var frösåddsdax och då kan man bara inte ha ohyra. Flugorna försvann och orkiden verkar överleva den med.

/Åsa
kristerh
om ni har blomflugor i orkidén så har den nog fått lite för mycket vatten wink.gif
låt den torka ut mellan vattningarna.
krister
Bessie
Jag vet inte hur känsliga orkidéer är, men mina hibiskusar har varit väldigt tacksamma kläckningsmarker för sorgmyggor. Jag har blivit av med dem med hjälp av såpsprit. Proportionerna är en liter vatten, 4 tsk tallsåpa (samma sak som svensk gulsåpa, skulle jag tro) och 2 tsk denaturerad sprit (T-röd eller vad ni nu har på andra sidan Östersjön). Man vattnar igenom jorden ordentligt och plockar med pincett bort alla äckliga mygglarver som kryper upp till ytan. Det dödar äggen också. Sen låter man jorden torka upp ordentligt.

Jag har också märkt att de fullvuxna insekterna gärna sitter på jordytan tidigt på morgonen. Om man sprayar dem lätt med såpvatten kan de inte flyga och är lätta att klämma ihjäl.

En skål vatten med några droppar såpa i fungerar också bra för att dränka sorgmyggor.

Andra har märkt att sorgmyggor dras till färgen gult och tillverkat fällor av gul papp inkletad med honung eller såpa.

Men det är nog skonsammast att låta jorden torka ut...
Gåsis
CITAT (kristerh @ 23-03-2006, 13:33)
om ni har blomflugor i orkidén så har den nog fått lite för mycket vatten wink.gif
låt den torka ut mellan vattningarna.
krister

Det var ett kul svar för hos mig är alla krukväxter gravt eftersatta. Det kan helt enkelt inte ha varit övervattning det var därför jag blev så förvånad. Hos mig växer bara hoyor och svärmors tunga. Det som behöver vatten oftare än var 14:e dag dör tyvärr. Inte ens orkideerna brukar klara sig länge med ett dopp max varannan vecka.

Äsch då, det skulle vara en liten glad gubbe bakom kul svar men han kom inte med blink.gif Jag sätter honom här istället laugh.gif
Biggan_
Det kan ju också vara så att orkidéns kompost börjar bli nedbruten och håller fukten för länge. Lukta på komposten, luktar det lite "sunkigt" så kan det vara dags att plantera om.
bianca
Tack för svaren!
Min Orkidé är nyplanterad i en större kruka.. efter det kom blomflugorna.
Men nu har jag prövat med såpa + t-sprit och jag har inte sett nån
fluga sen igår smile.gif verkar lovande iaf, men jag ska inte ropa hej än..
Vin och diskmedel verkade iaf inte mina flugor gilla för det ramlade inte
i en enda.

/Bianca
Åsa, mälardalen zon 2
Och jag säger köp nematoder i stället det är miljövänligare och nematoderna kan ligga vilande i jorden i flera månader i väntan på en sorgmyggelarv så man brukar inte behöva behandla växterna speciellt ofta.

(vinäger och vinvatten brukar inte funka på sorgmyggor de flugor som dras till dofter som påminner om övermogna frukter är fruktflugor/bananflugor)
Bionema
Irene_L
Jag tar faktist dammsugare och suger upp flugorna när de flyger i luften. Ett år blev jag så trött på dom och inget funkade så jag provade detta och det funkar bra. Skaka plantan och sug upp dom.
mvh
Irene
Biggan_
CITAT (Irene_L @ 24-03-2006, 15:23)
Jag tar faktist dammsugare och suger upp flugorna när de flyger i luften. Ett år blev jag så trött på dom och inget funkade så jag provade detta och det funkar bra. Skaka plantan och sug upp dom.
mvh
Irene

Djurplågeri!! ohmy.gif ohmy.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Irene_L
Ja, så grym är jag när det gäller mina plantor. Jag gillar inte när några flugor bråkar med dom mad.gif Här skyddar jag dom på alla sätt laugh.gif
bikiv
Jag flyttade min flugtrumpet in i "odlingsrummet" för en vecka sedan. Samma rum där datorn står.

Hade "massor" med "blomflugor/sorgmyggor" bland sådderna och runt bildskärmen.

Idag är dom borta!!! Men trumpeterna är alldeles svarta innuti.
Elanah
Var får man tag på en flugtrumpet? Är de svår skötta?
Gurkan
CITAT (Irene_L @ 24-03-2006, 15:23)
mvh
Irene

Jag går en runda med dammsugaren varje kväll ... och dammsuger "luften" istf. golvet. Det funkar faktiskt ganska bra men det tar ju inte kål på alla ... bara dom som flyger upp + att det stryker med lite blad då och då när man blir för ivrig.

Nån slags köttätande växt låter som en bra ide.
adrian
CITAT (Elanah @ 30-03-2006, 12:07)

Prova med en tätört istället, de är jättebra.
Reserv
CITAT (adrian @ 30-03-2006, 17:46)

Tar den "bananflugorna" också? unsure.gif
adrian
CITAT (Reserv @ 30-03-2006, 17:47)
CITAT (adrian @ 30-03-2006, 17:46)

Tar den "bananflugorna" också? unsure.gif

Jag har inte kollat noga vilka som sitter fast men den tar alla små upp till myggor.
marigt
kommer helt klart att handla av adrian på mässan nu i helgen,
Jag lider inte så myucket av småflugor men ohmy.gif
Kanske katten låter bli blommorna när flugorna är borta smile.gif

Jag vet att katten är mer trädgårdskatt än bondkatt laugh.gif
han följer mig när jag vattnar alla blommor,
"vaktar" vissa växter med flugor och håller ett spanande öga på de nyplanterade.
Hum
Här är ett gammaldags tips som jag inte själv prövat än: lägg malörtskvistar och ligga på krukan. Lukten lär driva bort de flesta insekter.
Problemet är att man måste odla malörten först laugh.gif

-jb-
Floppy
Kanske skulle sätta upp en sån här tongue.gif och säga åt dem på skarpen att de kan hålla sig där i stället för i krukorna...man kan även ge dem en kruka med brännässlor som de kan gotta sig i...
...bara det ger attan i de övriga växterna och att sluta surra framför ansiktet... mad.gif

Mirre
CITAT (bianca @ 23-03-2006, 10:50)
Hej!
Jag undrar hur man får bort blomflugor?
De små rackarna tycks gilla att bo i min Orkidé..

Vad är ert bästa knep?

/Bianca

köp sileshår! drosera

www.mirres.varuhus.net
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon