Efter julens vackra blommning med 7(!) blomstänglar tänkte jag låta min amaryllis gå i vila några månader. Sista vattningen, med näring, gjorde jag vid nyår då inga fler blomstänglar kikade upp. I slutet på januari var bladen fortfarande starka och friska så jag placerade den mörkt och svalt i hopp om att dom skulle vissna ner. Nu var det tre månader sedan jag vattnade, och i två månader har den stått i mörker, men bladen är fortfarande gröna och spänstiga. Det har till och med kommit 3 nya blad sen december.
Hur gör jag för att få bladen att vissna? Eller ska jag klippa av dom nu?
Är det bäst att ta upp löken ur krukan så att den verkligen inte kan få tag på mer näring att växa? Jorden är ju ändå kruttorr...
Sommartorparn
23-03-2006, 11:48
Den ska inte vissna förrän framåt hösten. Vill du få den att blomma nästa år behöver den kraft i löken, och det får den genom att växa blad hela växtsäsongen. Du kan låta den stå ute hela sommaren. När du sedan tar in den innan frosten, då är det lämpligt att låta den vissna ner.
Lady Hamilton
23-03-2006, 13:47
Eller så "driver" du den ett par månader till. Slutar att vattna den och låt den vissna ner i Juni. (Alternativa medtoder har vi disskuterat i tidigare trådar.) Ta in löken i slutet på Augusti och placera löken mörkt o svalt (ev. i kylskåpet) och låt den ligga där. Ta fram löken och plantera den 6-8 veckor innan du vill att den skall blomma. Det brukar fungera för mig
Sommartorparn
24-03-2006, 00:31
Efter 7 blomstänglar så misstänker jag att den är ganska urlakad. Kanske inte ens säkert att den orkar blomma nästa år, utan behöver två år på sig med bladväxt innan den kommer igen. Den behöver näring medan bladen växer.
Amaryllisläsning:
HÄR
Jag gör som Hamilton. Vattna och ge näring tills efter sommaren. Ute är jag försiktig med, sniglar gillar lökarna.
Från augusti får de torka, annars hinner inte mina vissna ner tills jag sätter dem 9 veckor innan jul. I julas satte jag dem 8 veckor innan jul med undervärme, ändå var det bara en vit av mina 8 amaryllis som hann blomma till jul, de andra kom 2-3 veckor senare.
egentligen är det helt fel tidpunkt att låta den gå i vila nu. Men om det verkligen är vad du vill kan jag ge tipset att jag brukar ta ut löken ur krukan och ta bort all jord, man anar inte hur mycket fukt det finns kvar i krukan även om man inte vattnat på ett bra tag. Och dessutom brukar amaryllis ta ett tag på sig att vissna ned, och ett tips till KLIPP ALDRIG AV BLADEN!!!!, då tar du bort ännu mer näring från löken och det dröjer längre till nästa blomning, och det vill du väl inte?
Lady Hamilton
24-03-2006, 16:11
Men Carex

Tycker inte du också att hon bör ge löken näring ett tag till innan hon låter den vila....................Med tanke på att den gett så många stänglar?
Sedan kan hon göra som du beskriver

För det är ett mycket effektivt sätt att få lökar att "vissna ner"
näring är ju alltid bra, så lätt att glömma!;)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.