pelargonen.se
Hej alla forumister/odlaiter!

Jag är ny här och börjar med att slänga ut en fråga!

Sitter just och funderar på att köpa jordgubbsplantor. Tänkte köpa 10st och sätta i en pallkrage med sand och gräsklipp.

Men jag vet inte alls vilken sort jag skall köpa. Helst vill man ju ha en sort som har stora tidiga bär och som är en frisk och lättskött sort.

Vilka kan Ni rekommendera mig?

Bor i zon 5 i Värmland. Fast pallkragen står soligt och ganska skyddat.

Hälsningar Groa
Ophelia
Jag gillar Honeoye, den är frisk, stor och god i smaken samt ganska tidig. Korona är också väldigt god men lite senare än Honeoye. Tycker även att Polka och Bounty är riktigt smaskiga att äta. Bounty är den som är senast av dessa jordgubbar tror jag. kan inte säga vilken som är min favorit (är en stor jordgubbsälskare) men dessa är jättefina.
katah
polka är min storfavvo! wub.gif
pelargonen.se
Jag har funderat på honeoye. Vart är det bäst att köpa från då? (Postorder givetvis....)

Tack för svaren! smile.gif
Merlin
Korona är jättegod och en sort som jag tror heter Dania.

Just nu provodlar jag 2 sorters remonterande jordgubbar fr frö. Den ena har dessutom rosa blommor! Den ena sorten kommer i alla fall från Weibulls men jag har tyvärr glömt var jag köpte den andra sorten. Grobarheten var mycket god smile.gif
Eva St
KORONA GILLAR JAG SKARPT
Eva St
Åsa, mälardalen zon 2
Köp lite olika sorter då får du längre skördetid + det är kul att prova olika sorter och jämföra.
Eva St
Testa också smulgubbar -----Supergoda tycker jag
Eva St
TeliaNet
weibulls egna sort bounty tycker jag är något mild i smken, men samtidigt är den inte så sur heller.
Rossi
Korona + Senga sengana
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon