digitalkarin
04-05-2003, 12:00
Sådde chili (capsicum annuum) och tomat o basilika i slutet av mars. Tomatplantorna växer så det knakar o har blivit jättefina, men på chiliplantorna har det bara kommit två bladpar! Vadan detta? De står ljust (söderfönster) med en temp på ca 17-20 grader över dygnet. Varför växer de inte? Har även gett dem lite blåkorn en gång, men de reagerade inte. Det stod att denna sort skulle vara tidig...
Almdalen
04-05-2003, 17:16
Mina Chilliplantor blommar jag vet inte vad för sort det är. Jag tog frön från chilli som jag tyckte smakade bra och petade ner i krukor. Skall bli spännande att se hur de blir.
Jag har ännu inte gett mina någon gödning men däremot planterat om dem ett par gånger.
Kanske behöver dina plantor varmare, har hört att chilli älskar värme.
habanero
04-05-2003, 18:03
Ibland är de lite sena i starten. När de kommit upp lite till, så kan du sätta dem i större kruka, så skall du se att de sätter fart. De växer snabbt. Ibland tycker jag att man kan se hur de växar för varje dag.
Hälsningar
Mats
digitalkarin
04-05-2003, 19:57
Men de har 8 cm-krukor ju... Är omskolade en gång i plantjord. Behöver jag skola om dem igen, fastän de är så små?
De är alltså inte mycket mer än 5-6 cm och har bara fått två bladpar.
habanero
04-05-2003, 21:21
Kan du se om rötterna är rejäla? Kanske de tom. tittar ut i hålet i botten? I så fall hade jag planterat de i större kruka. Annars hade jag väntat.
Hur såg rötterna ut när du skolade om dem? Ibland tycker jag att det verkar som att de verkligen vill fylla den kruka de har, innan man skolar om dem.
Jag såg att du redan använt gödning. Vet inte om det kan stressa dem? Jag brukar vänta med gödning tills de blivit lite kraftigare.
Tror ändå att det inte är något problem. Chilin är en överlevare :-)
Hälsningar
Mats
digitalkarin
06-05-2003, 20:51
ok jag har antagligen skolat om dem alldeles för tidigt, för de hade i princip inga rötter när jag skolade om dem. gödningen gav jag eftersom de vägrade växa, men bara en gång, och väldigt lite.
de står alldeles stilla...
mina chillisar vill inte heller...tomaterna är caa 30 cm höga och chillin och paprikan är fortf bara ca 7 cm, de står i krukor som är ungefär lika höga som de är... hur har det gått med dina , har de växt till sig o vad gjorde du med dem i så fall?
jenna
digitalkarin
24-05-2003, 08:52
lite har de vuxit, men långt ifrån knoppar och blommor. hur går det för dina?
nä de är inte så lyckliga som tomaterna inte, ska ta in dem i köket nu där vi har ca 20 grader och hänga lysröret över dem. de har stått i sovrummet innan där det bara är ca 15 grader, så jag tänkte jag testar med lite varmare så får vi se vad som händer med dem... återkommer med rapport om det funkar
jenna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.