|
Usch, det är pirriga tider att gå och vänta på våren och på alla svaren... Klarade magnolian sig? Buskpionerna? De brutala blommorna? De exotiska blommorna? De nya rosorna? Jag vill ha en ny tråd, nämligen den här där vi så småningom (förhoppningsvis) kan samla erfarenheter om hur olika växter har klarat denna vargavinter. Och då avser jag naturligtvis växterna i "gråzonerna", det vill säga de som odlas i en tuffare zon än rekommenderat. Erfarenheterna kunde både inspirera till nyplanteringar och fungera som broms. Vad tycker ni om min idé? Mulle
kerstin z5-6
23-03-2006, 19:22
Jättebra! Jag ser inget än under snön -men återkommer snart med rapporter  Magnolian tex ..
Regnet på skärtorsdagen gjorde susen, på fredagen vaknade jag till en snöfri trädgård och sedan dess har jag bara krupit på alla fyra. Här är min rapport efter allt nosande i rabatter och buskage:
Alla de tre kinesiska buskpionerna lever med en stor vitalitet till min stora glädje. Det gör också Adrians brutala stora granna köttätare - hurra! Eucalyptusviden har klarat sin femte (?, sjätte?) vinter utomhus men några grenar ser lite medfarna ut. Vinca major har klarat kölden galant fast den, enligt alla böcker, inte borde göra det här. Inga problem i år heller med varken buxbom eller murgröna. Magnolian (en Leonard Messel) är full med knoppar men den sorten ska ju iofs vara härdig. Lycklig är jag i alla fall. Gulbrokig benved har överlevt vintern alldeles utmärkt i ett öppet zinkkärl och det har också den japanska klätterrosen och en klätterhortensia. (Detta var ett experiment). Wisterian ser mycket död ut men det gjorde den den här tiden i fjol också, sen kom den från marken i alla fall. Det är bara att vänta och se... Men prunkande blå blomning lär jag nog kunna glömma. Syrenbuddlejan ser mycket, mycket död ut. Hm. Ska den göra det eller är den förlorad? Jag har inte erfarenhet av buddlejor.
Till slut ett par höjdare som visserligen ska klara sig, inget konstigt med det, men som överraskade mig glatt eftersom de var så fina då de kom fram ur snön. Den ena är waldsteinian som jag definitivt kommer att utnyttja mera under buskar och träd. Jättegrön och vacker är den redan nu. Dessutom var waldsteinian en effektiv marktäckare redan någon månad efter planteringen i fjol våras. Den andra höjdaren är det svarta gräset "ormskägg" som ser ut som om det aldrig varit någon vinter överhuvudtaget. Snyggt!
Nu är det bara att vänta och se om de känsligaste perennerna och rabattrosorna ger ifrån sig några livstecken...
Mulle
kerstin z5-6
18-04-2006, 18:48
Buddlejan är "död i eviga tider -KLIPP INTE nåt förrän den grönskar , vilket den kan göra först i juni .. klipper du innan så dör den på riktigt i kallt klimat ..SCHIZOPHRAGMA ser ut att ha klarat vintern här 
min curryört har klart vintern *ler mysande*
Blå Bergvallmo har klarat sin andra vinter och kommer nu med två rosetter. De små sticklingarna av Buxbom som jag bara stack ner i jorden bredvid sin mamma har klarat sig. Vinca major har klarat sig även hos mig, under snön. Den ser ut att vara i toppform. De bitar som stack upp över snön däremot är lite slemmiga. Tyckte mig även se liv i Buddlejan, men det kanske var önsketänkande med tanke på att den tydligen brukar vara sen.
kattisss
20-04-2006, 09:43
mulle! läste om ditt inlägg om ifall de brutala hade överlevt vintern, hoppas dom har gjort det, mina har börjat vakna till liv, och av ditt fotoalbum vad jag såg så har vi samma sorter
De brutala är definitivt vid liv. Buddlejan grönskar fortfarande inte men jag väntar lydigt... Jag väntar på wisterian också. Isopen är i uselt skick. Eucalypturviden har liv i några grenar men är så illa medfaren att jag funderar på att byta ut den. Alla rosor lever. Tarja Halonen, Ritausma och de kanadensiska behöver inte ens klippas. Mulle
kerstin z5-6
11-05-2006, 22:16
Alla rosor och magnolia denudata Dan Xin lever , samt Cypripedium reginae , men den sista hade jag räknat med .9
Cypripedium reginae - vilken fin orkidé! Den måste ju vara släkt med guckuskon. Har du köpt din som planta - om ja, var? Mulle
Blomstersmurfen
12-05-2006, 07:20
Min fjärilsbudleja har inte frusit ner i år!!? Den är närmare två meter och grönskar med nytt ända upp i topparna! Har inte hänt något år tidigare (brukar alltid klippa den ganska hårt på våren, den hinner ju ändå bli stor igen under sommaren). Hösten var extremlång hos oss, och från 8 plusgrader låg det plötsligt ett par decimeter snö, som sedan låg kvar hela vintern (det kom sedan ännu mera snö förstås). Det var ingen tjäle alls när snön plötsligt smälte bort. Så det var också en fantastisk vinter, men grenarna borde väl frusit i allafall??? Undrar om det kommer se väldigt konstigt ut i sommar om jag inte klipper ner den som vanligt? Ett tulpanträd och en katalpa jag planterade förra sommaren har också klarat sig. Jippie!!!
Här finns cypripedium. Har bor bara några mil från mig och jag skäms men jag har aldrig varit där Hos mig i zon 7 blir man lika häpen varje år när något alls överlevt. Men zilgan har klarat sin andra vinter på friland. Shersminen och forsythian oxå. Och nejlikan, dianthus knappii, är finfin. /Åsa
En Charming Coverros som jag planterade i höstas har gått till de saligas ängder - annars tror jag allt klarat sig!
Mia, zon 3
12-05-2006, 09:08
Jag misstänker starkt att min Fuchsia magellanica 'Alba' inte överlevde vintern på friland.... men eftersom den skulle kunna börja skjuta nya skott från roten så låter jag den vara ett tag till. Rabarberplantor som jag flyttade i höstas när frosten låg vit (och jag inte orkade få med så mycket rötter på) har klarat sig galant. Nyflyttade stockrosor också. Flera nysatta myntor hade torkat och släppte vid jordytan, men de flesta har gjort som myntor brukar, och tuffar nu gladeligen på i gräsmattan istället. Dockaklejan har väl dött, som den brukar (håhåjaja). Purpurviolen har varit en trotjönare, men i år tycker jag inte att jag hittar den? All buxbom har klarat sig, även pyttesticklingarna som jag stack rakt ned i rabatten i höstas! Fantastiskt!
Vår klematis som flyttades inför omdräneringen i höstas har små gröna knoppar. Och jag såg något grönt i krukan med fransk dragon. Hann inte kolla om det verkligen är dragonen som sticker upp, men om det är det blir jag glad  Jag hade verkligen inte tid att ta hand om alla örterna i kruka i höstas, och räknade med att de skulle stryka med över vintern som de brukar göra (utom myntan)...
CITAT (Gåsis @ 12-05-2006, 08:58) Här finns cypripedium. /Åsa ÅSA!!!!!!!! Skäms kvinna! Du ger mig en länk till en sida med den ena läckerheten efter den andra, en sida som dessutom har den där lilla förrädiska symbolen KÖPVAGNEN... Stööööön. Jag som allvarligt funderar på att starta en AO-cirkel... (AO? Anonyma odlaiter, förstås!) Mulle
Elisabeth P
15-05-2006, 08:16
Jag köpte i fjol två buskar. Den ena var en fuschia som skulle klara våran vinter, den andra tror jag var något i stil med brudslöjebuske. Exakta namnen har jag tyvärr inte. Än syns dessvärre inget liv i någon av dem  , är det värt att vänta på dem? Lisa
Nä, skäms vet jag inte vad det är  Men visst är det ljuvligt, Larz sortiment. Dessutom bor han bara någon mil från mig, men det är svårare att köpa med plånbok än med klickfinger tack och lov /Åsa
Mia, zon 3
15-05-2006, 11:54
Nu har jag nosat runt lite till - om inte ett smärre under inträffar så är båda mina äppelmyntor (brokig och vanlig) och Vadstena-myntan döda... Men purpurviolen kryper runt i det fördolda under den lila vintergrönan, så den hade klarat sig!
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-04-2006, 19:48) Buddlejan är "död i eviga tider -KLIPP INTE nåt förrän den grönskar , vilket den kan göra först i juni .. Hmmm... inte ett grönt skott ännu... Hur långt in i juni ska jag gå och hoppas???? Mulle
Och min Salix integra- djapansk dvärgpil- som jag tog skott av och stack ner i jorden under en häck som jag inte vet namnet på har överlevt och är jättefina Tänk vad kul det är att experimentera
Ludvig Johansson
13-06-2006, 07:58
Den långa hårda vinter var både bra och dålig. Bambu ovan snön tog mycket stryk även om ingen dog, medan vinrankorna verkar ha klarat sig bättre än vanligt. Hos mig i zon 3/4 brukar vintrarna skifta kring noll med tillfälliga värmeperioder i januari och februari, vilket kan vara ryckigt för växterna men i år var det jämnare klimat även om det var ovanligt kallt, -24C.
Några överlevande växter att glädjas över: Korkek, stenek, mandel, magnolia virginiana (vintergrön magnolia), kejsarträd (skjuter från roten), swenson's red (vindruva), jättelilja, hibiscus mosachutes, Phyllostachys edulis (moso bambu), jättegunnera, alla Yucca filamentosa oskadda förutom två som blev uppätna (!!!) av vår psykotiske hare.
Tyvärr tappade kungsmagnolian alla bladen i mars/april men den börjar knoppas ganska bra i värmen så jag tror den kommer att överleva. Fatsian har ännu inte börjat skjuta, men den har lite grön stam så det kan ordna sig?
lilla mamma
13-06-2006, 12:00
Jag avlivade Makleyan nu i vinter, den skulle ju vara ett ogräs.. Någon som vill avvara
Trädet (ZonV)
13-06-2006, 18:24
Min nu ettåriga körsbärsplommon klarade vintern och växer nu fint!
Ludvig Johansson
16-06-2006, 10:16
HURRA! Min kungsmagnolia  (Magnolia grandiflora) har börjat skjuta. Den ringbarkades ca 20 cm av okänd gnagare (haren är huvudmisstänkt) så jag var rädd att den skulle dö. Fikonträdet i mitt kallväxthus har börjat skjuta. Överlevde under -20C oskyddad. Stambildande yucca gloriosa (ev. recurvifolia) som psykharen  åt upp har skjutit upp ett nytt skott från roten. Korstörne (Gleditsia) har övervintrat utan skador En jättegunnera som jag avtäckte lite väl tidigt har strukit med. De andra växer dock fint.
Jag satte allt på ett kort (jag hade köpt den som härdig) och lät rosmarinen stå ute i vinter. Ja gisses vad den tålde denna vintern. Fin som få och luktar gott gör den.
Ciczi
CITAT (Ludvig Johansson @ 16-06-2006, 11:16) Korstörne (Gleditsia) har övervintrat utan skador Ludvig, din framgång med korstörne fick mig att också skaffa detta förtjusande träd och nu står "den åtråvärda" i sin kruka i trädgården och väntar på att få komma i jorden. Hur skyddad är din växtplats och gör du något speciellt med trädet till vintern? Andra som har Gleditsia i högre zoner får också gärna dela med sig av sina erfarenheter. Mulle
Alexander-VG-zon3
23-08-2006, 08:14
CITAT (mulle @ 23-08-2006, 08:28) CITAT (Ludvig Johansson @ 16-06-2006, 11:16) Korstörne (Gleditsia) har övervintrat utan skador
Ludvig, din framgång med korstörne fick mig att också skaffa detta förtjusande träd och nu står "den åtråvärda" i sin kruka i trädgården och väntar på att få komma i jorden. Hur skyddad är din växtplats och gör du något speciellt med trädet till vintern? Andra som har Gleditsia i högre zoner får också gärna dela med sig av sina erfarenheter. Mulle vilken exakta namn har den dom flesta är rätt så väldans härdiga ner till -35c -40c medasn några av domär bara härdiga till -20c
Alexander-VG-zon3
23-08-2006, 08:16
CITAT (ciczi @ 18-06-2006, 13:09) Jag satte allt på ett kort (jag hade köpt den som härdig) och lät rosmarinen stå ute i vinter. Ja gisses vad den tålde denna vintern. Fin som få och luktar gott gör den.
Ciczi vist klarar dom mycket fast många inte tror det
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|