Full version: Nya lökar
Index_67
Jag har fått mina lökar från Odla,nu idag och det jag funderar över nu är
- kan man ha flera lökar i en kruka ?? eller skall man ha bara 1/kruka ???
- då får man ju snart flytta ut själv?! har redan lite dåligt om plats , dessutom har jag kommit på att katten "gnagit" och lekt sad.gif med dom små blomliven , är stockrosor giftiga?? huh.gif
Tacksam för svar då det står att man skall plantera dom direkt .
En sista fråga - kan det komma några blommor efter det att katten har tuggat i sig hjärtbladen??? roten finns ju så???vad tror ni. unsure.gif
kerstin z5-6
lökar -vilka ?

Stockros inte giftig
Hjärtblad -har de rykt är risken stor att inget kommer -men är det en planta med stor rot -kanske -är det en frösådd -nej
Index_67
Det var snabbt svarat, lökarna är .
Nerine Bowden
Zephyrantus
15st Orientalis Lilium
5 st Kannor
6st Gladiolus Grandiflora
15st Sparaxis Tricolor
Jag skriver bara det som står på påsarna - jag vet inte vad dom har för svenska namn - det vore trevligt att veta när jag skall skriva namnen på etiketterna smile.gif
Går det att sätta nya stockrosor eller är det för sent nu??? det är ju första gången jag satt just dom - några få finns kvar - jaja man lär sig alltid något. sad.gif
kerstin z5-6
Det går bra att så stockrosor nu -de hinner bli stora rosetter i sommar ändå

Nerine Bowden en
Zephyrantus en
15st Orientalis Lilium en
5 st Kannor en
6st Gladiolus Grandiflora 3-4 beroende på kruka ev fler -lökarna ska ha mellanrum
15st Sparaxis Tricolor går bra att sätta flera i samma kruka
och behåll namnen -de vetenskapliga -vill du söka samma sorts lök sedan -eller se hur de ser ut är de vetenskaplige namnen lättare att söka på -dessutom blir det rätt växt -se bara namnförvirringen som förekommer med det svenska namnet Brudslöja" som både är en perenn och ettårig växt -....

smile.gif
Index_67
Tack så jättemycke,då är det bara att plantera dom nu och hoppas att
Kannorna hinner att blomma ,hade en förra året och det blev inget ?! Bladen är i och för sig fina -men blommorna är kalasfina, kan man använda något för att påskynda blommning eller är det bara fröer som man använder lysrör till - ??? smile.gif
Elisabeth P
Jag e nog lite knasig,
men när jag köpte ett paket med gladiolius, anemoner och iris så fattade jag det som att det var tänkt att plantera ALLT detta i samma kruka - trevlig kombintion. Givetvis måste jag ha en STOR kruka men har jag fått det alldeles om bakfoten.
En & en ( eller möjligen 3-4) då blir det krukinvation på tomten i år wacko.gif

Lisa
Åbo
Jag har alla mina zephyrantes i en och samma kruka (tror att det är runt åtta lökar, har bytt bort några, men det kommer nya också). Det funkar fint tycker jag och effekten blir lite bättre, speciellt när de inte blommar utan bara är en massa blad.

Och så sparar man plats! En lite större kruka tar inte lika stort utrymme som flera små.
kerstin z5-6
Jaha ... men jag tänkte naturligtvis att du skulle ha dem under ljus -lysrör ..eller i fönster om sådana inte finns -för att sen krukodla de separata smålökarna i stor kruka ute när det blir dags för det .. en stor kruka blir lätt aldeles för våt -när de inte startat ännu ..dessutom ryms den dåligt under lysrören ...

tongue.gif

ja kanna kommer snabbare om de får mer ljus -var jätteförsiktig med vatten i början
Elisabeth P
Så det va sååååå du mena laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Det e tur man har vett på att fråga även med risk att idiotförklaras tongue.gif
Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon