Merlin
Hjälp!! Var på mässan och impulsköpte rolleyes.gif flera pioner, orotade holländska, red magic och maxima festiva......vad ska jag göra med de nu????? De har en massa knoppar och ute ligger snön meterhög sad.gif
kerstin z5-6
Du krukodlar dem till dess du kan plantera ut dem -gärna djupa krukor -lagom med vatten i början så de inte ruttnar , ljust läge
Merlin
Just nu ligger de i kylskåpet! Ska det vara såjord eller vanlig blomjord? Klarar de rumsvärme - jag har inget svalt utrymme???
kerstin z5-6
krukväxt eller plantjord blir bra och de klarar nog fönster till du kan ha dem ute i kruka
Merlin
Oh tack för svaret, vilken lättnad! De kan väl ligga kvar i kyklskåpet tills imorgon?

P.S. Man kan köpa jättefina myntor på mässan för 15 kr! Jag köpte ananas-, ingefärs-, eau-de-cologne- och äppelmynta till min lilla samling (har 10 st nu och hoppas komma upp i minst 25 under året). Köpte även apelsin- och kummintimjan som luktar jättegott!
kerstin z5-6
tongue.gif Ja -de kan de smile.gif
Merlin
Thank you!!!
Ophelia
Ananasmyntan var i en variegerade form. Kanonsnygg (om man nu vill ha den som snyggt)!
mulle
Är detta nu perenna eller ettåriga myntor? Har aldrig ens hört talas vissa av dem...
Mulle
Ophelia
CITAT (mulle @ 23-03-2006, 19:58)
Är detta nu perenna eller ettåriga myntor? Har aldrig ens hört talas vissa av dem...
Mulle

Perenna smile.gif

Det fanns även förtjusande sticklingar av limefärgad oregano. det var verkligen skojigt att fynda bland dessa sticklingar (kändes som om man TJÄNADE pengar på att handla!! laugh.gif ).
mulle
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Tack - precis vad jag behövde! Då min man börjar se bekymrad ut i morgon ska jag klappa honom på axeln och säga att jag bara håller på och tjänar pengar åt oss!
tongue.gif
Nu har jag en fråga till - ungefär var ska jag börja titta efter dessa guldkantade kryddor. Kommer ni ihåg namn eller adress på utställaren?
Mulle
Ophelia
Det är Tyresö handelsträdgård C03:233.

Är övertygad om att maken blir överlycklig när du talar om för honom att han ska bli RIK laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Merlin
Tyresö någonting...

Ananasmyntan är kanonsnygg och jag ångrar verkligen att jag blev småsnål och inte köpte den gulbladiga oreganon.... sad.gif och salvian och .....

rolleyes.gif Sedan så glömde jag mina fröpåsar som jag köpte hos blostervännerna, så gick de pengarna upp i rök - om någon av er råkar ha frö till silkesnäva blir jag jätteglad ......jag kommer nog att tilläggsbeställa hos impekta och runåbergs fröer mm laugh.gif

Förresten...är någon av er medlem i sesam eller slowfood? Jag är intresserad av obesprutad hälsosam och god !! mat och dryck (är dock ingen veg.) och odling för husbehov. Jag klarar helt enkelt inga fler hårdbesprutade paprikor, vindruvor o s v.
mulle
Tack ännu en gång, nuuuu måste jag packa.
Mulle von Anka rapporterar på lördag då hon badar i sitt myntavalv!
krellus
Mmmm, jag såg några riktigt fina pioner hos Rockdala tror jag...
Sådant ger mig rysningar!
noora
CITAT (Merlin @ 23-03-2006, 19:36)
P.S. Man kan köpa jättefina myntor på mässan för 15 kr! Jag köpte ananas-, ingefärs-, eau-de-cologne- och äppelmynta till min lilla samling (har 10 st nu och hoppas komma upp i minst 25 under året). Köpte även apelsin- och kummintimjan som luktar jättegott!

Oj oj... Måste nog röja lite plats i fönstret smile.gif Hoppas att det finns kvar myntor och örter på söndag när jag ska dit smile.gif

Hur gör du för att inte få mynta överallt i trädgården? Odlar i kruka?
Merlin
De får växa som de vill biggrin.gif När de blir alltför närgångna hugger jag av en bit av de och planterar någon annanstans..... biggrin.gif ! Jag gillar myntor och minns mormors pepparmyntste - vilken doft! Själv konsumerar jag inga jättemängder utan njuter av en kopp då och då, blandar ibland med annan som timjan eller citronmeliss m m. Jag samlar ochskå på perenna löksorter, timjan, kryddväxter i allmänhet och alla möjliga perenna köksväxter........
Har på sistone även börjat samla på andra saker som exempelvis funkia, rosor, iris, daglila ......ju mer man håller på desto värre blir det..... själv började det ganska oskuldigt med en krukväxt i födelsedagspresent när jag var 11 år.....sedan dess har det rullat på rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon