Full version: Johannesört
digitalkarin
Hur odlar man johannesört? Ute eller inne?
Hur ser de ut/hur stora blir de?
Hur använder man sig av den i medicinskt syfte? Äter men den? Lagar man te på den? Röker man den?
Tacksam för svar. har just slutat med Zoloft... wacko.gif
yla

om johannesört

använda växtdelar färska o torkade blommande grenspetsar,färska blommor
användning invärtes vid matsmältningsbesvär depressionstillstånd
stämmningshöjande,o till sårbehandling

lugnande infusion
2tsk blad o blommor av johannesört
krossa örten noga koka upp vattnet 1 1/2 dl tillsätt örten
o låt dra 5 minuter ,sila , drick 2 koppar dagligen vid oro
Åsa, mälardalen zon 2
Äkta johannesört är ganska vanlig i mälardalen så man brukar inte behöva odla den själv ifall man bor där det finns lite natur. Håll upp de små bladen mot solen, ser det ut som om någon har stuckit små hål i den + den har 2 lister längs stjälken så är det den äkta johannesörten. +Tar man blomknopparna och mosar dem med fingrarna så kommer det ut en rödaktig saft.
andersen
digitalkarin min fru plockar johanesört i juli månad, hon tar bara blommor och blomknoppar låter dom ligga och torka i ett par veckor,

sedan tar hon en liten glasburk eller flaska och pressar ner dom torkade
blommorna och knopparna tills burken är till 2 tredje dels fyld sedan tar hon olivolja och fyller ända upp, skruva på locket hårt vänd burken upp och ner ställ den i ett soligt fönster, varje vecka skall burken vändas efter ett par månader så förändras färgen på oljan den blir bärnstensfärgad, och efter ca 3månader så är den färdig då ställer hon in den i kylskåpet där får den stå hela tiden.

hon har oljan till åderbråck på hennes vader hon tycker att det hjälper hon smörjer in oljan på kvällen
mynta
Johannesört är lättodlat, den trivs nog nästan varsom... Bäst naturligtvis, lixom de flesta andra "örter" soligt & inte för näringsrikt!
Thé på blommorna verkar både antideppresivt, smakar gott & har en väldigt vacker blodröd färg... wub.gif
Fast överdosera inte, då utvecklar du tilfällig solallergi, det gör ont & ser fult ut... unsure.gif
digitalkarin
Tack för massa bra svar. Ska ge mig ut i skogen i sommar och leta. =)
mynta
Leta i soliga diken & på "skräpmark" där hittar du de finaste & största exemplaren! Ett annat sätt att identifiera äkta Johannesört förutom at titta på "fönstren" i bladen, är att krossa blomknoppen, som då börjar att "blöda". Färgen blir oxå väldigt trevlig att krydda snaps med, en klassiker:Hirkumpirkum... wub.gif

Passa på att ta hem några plantor malört oxå, de växer på samma ställen... Smakar peck iofs, men luktar gott & är maskdödande... tongue.gif
Ingrid på Västkusten
Och det finns forskning som visar på att johannesört har mindre trevliga verkningar ;

http://www.mpa.se/press/press99/991202.shtml

http://www.nimh.nih.gov/publicat/stjohnswort.cfm

http://www.dadamo.com/ask/ask2.pl?20021215.txt=
mynta
De effekterna känner jag oxå till... Är det ngn mer än jag som noterat att det tycks råda en allmän uppfattning om att bara för att ngt inte är syntetiskt framställt så skulle det helt utan biverkningar & ofarliga att blanda med andra preparat??? Varför har så många fått för sig det, är det myten om att allt som inte är micklat med, "naturligt" är bra? huh.gif

Sandimun reagerar förresten väldans "intressant" på vanlig grapefrukt... Medecinkoncetrationen i blodet mångdubblas & resultatet blir att immunförsvaret slås ut totalt. Man kan kola på ett dygn pga av vanlig förkylning...*rysa*

blink.gif
Ingrid på Västkusten
Ja Du Mynta - det undrar jag med - växtriket är helt ofarligt och naturligt, jag ryser jag med!
Samtidigt som jag är intresserad -- kom ju själv hem med två plantor maca som jag får se hur snabbt jag har död på *skratt*

Och det här med att bara för det är bra för en person så är det bra för alla - och fungerar likadant för alla med. Nåja - ingen hemlighet att jag gillar blodgruppsdieten & Dr d'Adamo nuförtiden :-) och för mig är johannesört inget bra alls. Naturopather verkar förresten itne finnas i Sverige överhuvudtaget - har fått tips om att det i Linköping förekommer en del med 'annat' synsätt, en naturopath i USA har ju en doktorsexamen faktiskt. Vilket nog är ett måste när man praktiserar.

Funderar ingrid
Ella
Jag äter ett naturläkemedel som innehåller johannesört, det funkar bra på mig. Jag måste vara jättenoga med att verkligen komma ihåg att ta tabletterna, missar jag tre gånger en vecka så lipar jag nästa vecka.

Jag skulle inte våga gå ut och plocka johannesört själv, och torka och joxa, för då tror jag att doseringen kan bli ojämn och det funkar ju inte så bra med antideppressiva...

Så är det ibland är livet upp och ner och då kan man behöva hjälp både medicinsk och annan. Just nu så kurerar jag mig genom att gräva i trädgården...

Ella
Ella
Förresten jag glömde wink.gif

Apotekspersonalen är duktiga på vilka sjukdomar och mediciner som inte passar ihop med johannesört, fasst det är receptfritt smile.gif

Ella
yla
jo de e alltid bra att veta vad man håller på med o inte tro just de där att bara för att de e naturligt så................................................
det va en dam som inte kände sej bra alls o gick till läkaren hon levde mycket sunt o o va vegetarian hade aldrig rökt,,,,,
o motionerade
hade aldrig varit sjuk men nu va hon somsagt mycket dålig
o efter undersökningen så konstaterade läkaren att det vore bra om hon slutade dricka så mycket alcohol eftersom levern va mycket illa åtgången (skrumplever)
det visade sej (ja hon drack ju inte alkohol renlevnadsmänniska som hon va )
men hon drack flera koppar örtteer varje dag o det kan ha precis samma effect som alcohol på levern
det hände ju inte på en enda kur utan på några år men som sagt
ordet LAGOM är nog bra att ha med sej i livet o inte bli fanatisk åt varken de ena eller andra hållet,,ja o så plugga i ämnet man vill använda sej av o ta reda på ALLT smile.gif
digitalkarin
hehe - ser ut som om det blir att knapra zoloft ett tag till då... biggrin.gif sad.gif wacko.gif
mynta
Många antroposofiska läkare är väldigt duktiga på det här med naturpreparat & när man, hur, var man bör ta dem... & när man bör förlita sig på skolmedecinen! Själv så kör jag efter sunda förnuftet, det har hänt att jag tagit lite thé på johannsört, när jag har ett smärre helsicke med PMS & jag upplever att det hjälpte... smile.gif Sedan om det nu var de verksamma ämnena som får upp humöret, den vackra färgen tongue.gif eller det faktum att man pysslade om sig själv en smula är väl den riktiga frågan... laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon