Full version: Yr nybörjare......
Bodenblomman
Kära hjärtanes, ju mer jag läser på detta forum dessto mer klarnar mina tankar om vad jag gett mig in på. Förra året satte jag lite blomfrön, då menar jag verkligen lite (kanske ett fåtal sorter). I år bestämde jag mig för att så lite mer, lite blev detta år väldigt mycket mer. Och det värsta är att jag inte vet vart det kommer att sluta. Min sambo tyckte nog förra året att det var lite trevligt med mina små projekt hemma i trädgården och i stugan, men han har nog insett detta år vad som komma skall. Han har redan fått ta del av vissa planer för sommaren och har även kommit med många bra tips men jag tror inte att han har tänkt på att det nog blir han som för hugga tag i spaden och ta fram hammare och spik.

Nåväl jag vill bara tillägga att det här med TRÄDGÅRD är verkligen ro för själen!

Tack för eran uppmärksamhet!!!

tongue.gif tongue.gif tongue.gif wub.gif
virrevarv
Känner verkligen igen mig i det du skriver!! laugh.gif Vi blev med trädgård 2004 och ganska så omgående kände jag att detta med trädgård, det var underbart. Förra våren sådde jag väl fem, sex sorters fröer och precis som din sambo tyckte min att det var väl trevligt att jag hittat en hobby... rolleyes.gif Då visste han inte att detta året skulle hela vår lilla källare, delar av köket, och flera fönster skulle ockuperas av byttor och krukor i alla dess former!! tongue.gif Inte heller visste han att nästan alla rabatter ska breddas, nya ska anläggas och spaljerer och drivbänkar ska byggas... Men han är ändå alldeles, alldeles underbar... wub.gif Med stort jämnmod står han ut med att studsa över alla krukor i källaren, bär backar med plantor som ska avhärdas fram och tillbaka och lyssnar intresserat på mina ideér och lägger fram egna förslag vad det gäller trädgården...

Men jag tror inte att våra kära sambosar hade kunnat ana vad trädgården skulle föra med sig, förutom att klippa gräsmattan!! laugh.gif laugh.gif
noora
Jag tror nog att min man började få aningar om hur det skulle bli redan när jag sådde 10 sorters chili i köksfönstret i lägenheten, och fyllde balkongen med örter smile.gif

Jag tror ändå att det kommer en "topp" nånstans. Det finns ju en gräns för hur mycket man hinner och orkar, och hur mycket som får plats i trädgården. Mina föräldrar har t.ex. inte plats för fler rabatter, och rabatterna är så knökfulla med perenner att de inte får plats med så många ettåringar. I år drog mamma därför ner på antalet sådder. Det tog dem iofs över 15 år i samma hus att nå dit biggrin.gif
kerstin z5-6
Topp ?? ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif När kommer den då ? Inte i sikte här i alla fall laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Allt blir värre..., fler o fler träsk att hamna i sådd, rosor ,perenner , träd buskar , bonsai , sten , stenparti damm osv osv osv blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif laugh.gif
noora
CITAT (kerstin z5-6 @ 24-03-2006, 16:02)
Topp ?? ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif När kommer den då ? Inte i sikte här i alla fall laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

För vissa kommer den kanske senare än för andra tongue.gif
kerstin z5-6
Jag hoppas innerligt att den dagen aldrig inträffar smile.gif
och risken vad gäller mej är nog minimal ....
jessica zon6
Här hos mig i Boden syns heller inte nåt stopp på galenheten, bara mer och mer blir det.
Jag som bara avskydde pelargoner, har börjat samla på mig, sen är det ju perennerna och en och annan ros, frösådderna.Projekt avlöser varandra, och jag bara njuter... wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon