Hej!
Jag undrar om man kan förså ettåriga blommor, där det inte står på fröpåsen något om försådd?
På min krassefröpåse står det bara info om direktsådd,
men kan man förså krassen inomhus?
Andra blommor jag tänkte så är lin, eternell och judas silverpenningar..
Försådd eller direktsådd?
/Bianca
Irene_L
24-03-2006, 13:19
Visst kan du förodla krasse. På min påse stod det att man förodlar i april-maj. Vill du att fröna ska gro bättre lägg dom i blöt ett dygn före sådd. Jag har även läst att man kan så inne redan i feb men då blir dom nog lite svåra att ha innan man kan sätta ut dom.
De andra blommorna har jag inte sått.
mvh Irene
kerstin z5-6
24-03-2006, 15:29
alla går bra att starta inne i slutet april
trollehatt
25-03-2006, 07:38
Lånar lite, hur lång tid brukar krassen ta på sig att gro?
kerstin z5-6
25-03-2006, 09:44
Har man blötlagt krassen innan brukar det bara ta några dygn
Men för mig blev krassen betydligt finare då jag direktsådde. Och faktiskt blev de större fortare också, trots att de andra förgrotts. Jag tror det beror på hur mycket ljus man kan ge dem och hur mycket näring man kommer ihåg att ge i krukorna.
kerstin z5-6
26-03-2006, 00:56
Det beror alltid på hur mycket ljus man kan bistå med ....
Både luktärtor, krasse, ipomoea brukar jag direktså i sina krukor i förväg. Jag får trixa lite med platsen i växthuset då jag sätter dom i stora krukor, men det gör att när det väl är dags att sätta ut dom har plantorna hunnit bli litegrann stora o inte så känsliga. Jag slipper plantera om o störa rotsystemet. Men extraljus ska dom nog ha om man sätter dom inomhus, helt klart.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.