angylp
Jag fick en syren som är cirka 1,2 meter hög och har nu planterat den ca. 50 cm från tomtgränsen. Grannen kom till mig och sa att hon var upprörd att busken står så nära hennes hus (4,5 meter) och att jag ska flytta in den närmare min tomt. Min undring var om syren kommer på sikt att ha kratigare rötter som kan skada deras hus ?
nina L
Syrener sprider sig via rotsystemet. om man inte håller efter så har man snart hela tomten full. Kanske är det det som din granne är rädd för.
e_sedell
Så mycket sprider de sej ju inte. Har man gräs runtom så är det ju inget problem alls. De får ju bara rotskotten 1-2 m runtom ju....
Hannele
"snart hela tomten full"

Varför ser jag aldrig dessa växter hos mej...??
Det är inte så att syren invaderar ditt hus på natten medan du sover...
tongue.gif
Lägg plattor eller stora stenar på granens sida.
Ingrid på Västkusten
Jag ahr grävt upp en lastgammel bondsyren - md rotskott. Skotten och rötterna är för det mesta ytliga till max.

Är dte en bondsyren eller en ädelsyren?Inte alla sätter rotskott.

Hälsar Ingrid
e_sedell
vår granne har syrenhäck, det kommer ine alls mycket rotskott i gräsmattan. Bara alldeles intill. Vad har grannen på andra sidan? Är det gräs är det lungt. Har hon/han plattor/setn eller liknande är det värre, då kommer skotten i mellan och de blir svårare at bekämpa.
angylp
Vår granne har en rad tujahäck. Det är ca. 80cm mellan deras häck och vår syren.
Betty
CITAT (angylp @ 04-05-2003, 14:36)
Min undring var om syren kommer på sikt att ha kratigare rötter som kan skada deras hus ?

Nej det kommer den inte att ha! Ingen risk för skador på grannens hus!
Anders zon III
Låter mer som om det är nåt groll som inte har med syrénen att göra, tycker jag...
angylp
>Låter mer som om det är nåt groll som inte har med syrénen att göra, >tycker jag...
Det kan nog stämma... Allt började med att vi tackade nej till en gemensam häck för att vår granne vill på sikt ha en 2-5 meters tujahäck. Vi tyckte det var för mycket för en liten tomt som vi har.

Bra att veta att det inte finns någon risk att syrenen kan skada deras hus. Jag ska bara se till att jag klipper bort alla sidoskott som på sikt kan vandra mot deras håll.
crille
jag kan säga såhära asså din granne låter som någon heliga birgitta eller något sådant asså de dn tiot vad F** asså syreer srider ju inte rot skott de fins massor av syrener här inte sprider dom sig tillochmed häggen är ju värre !! vi fick en syrenhäck förra året ja säger skit i hon ursäkta om ja låter hår men det låter mäst som avundsjuka
angylp
Kan vara så. Vi har mycket besvär med denna grannen. I samband med ämnet om syren krävde hon/de att vi sågade av några grenar av en gammal tall som hängde in på deras tomtsida. Vad ska man göra med sådan granne ? sad.gif
e_sedell
det behöver du inte göra om du inte vill. Ställer de inte till alvarliga problem eller är en fara så kan de vara kvar. Tror det ska vara något sånt med lagen säger.....
Cilla
CITAT (angylp @ 05-05-2003, 22:08)
Kan vara så. Vi har mycket besvär med denna grannen. I samband med ämnet om syren krävde hon/de att vi sågade av några grenar av en gammal tall som hängde in på deras tomtsida. Vad ska man göra med sådan granne ? sad.gif

Syrén har olika rotsystem beroende på sort. De skickar normalt sina rotskott inom rätt små områden, och de är inte kända för att vara de so skapar problem med husgrunder mm.

Grenar och till och med rötter som växer in till en granne har denne faktiskt lagligen rätt att ta bort. I praktiken brukar det bästa vara att man försöker lösa problemen tillsammans, och bästa lösningen är inte att man försöker sig på att halvera eller stympa trädet. Gör man det skapar man ett riskträd, som med grova avkapningar, assymetrisk krona eller med avsågare rötter riskerar att falla.

Jag brukar bli tillkallad i tvister om träd, och kanske kan det vara läge att försöka koppla in en neutral men trädkunnig person. Kanske finns det annat ni grannar kan göra för varandra än att halvera träd... I låsta lägen brukar jag föreslå att förhandlingen tas upp igen efter ett år för att då beslutas om. Under det året brukar mycket kunna hända. Den ena grannen flyttar, grannarna blir osams om något annat och glömmer trädfrågan eller grannarna fick kontakt i en annan fråga där de behövde varandra och därför löstes också trädtvisten...

Lycka till och försök få diskussionerna över på andra områden än träd!
angylp
Hej Cilla och alla andra! Tack för kommentarerna samt råd om att koppla in en neutral person. Själv vet jag inte om det tvisten enbart handlar om trädet eller om det är dålig kemi mellan oss och vår granne. Min sambo har svårt att prata med grannen för att han hade under ett antal gånger blivit hotat av att grannen skulle använda "andra metoder" än lagen mot oss. Hittills har vi inte sett så mycket av dessa metoder men läskigt är det i alla fall. Har ni andra liknande situationer ?

Går det ta reda på syren sorten genom att ta bild på den ? Jag fick den från en släktning.
Hannele
Får du dina syrenrötter att bre ut sej 4,5 meter, kan du ringa till Guinnes Rekorbok! biggrin.gif
Cilla
Javisst angylp - tag en bild och skicka in här eller jämför själv med bilder på nätet som du hittar genom bildsökfunktionen på www.google.com.

Det finns absolut fler som är i din situation och där grannar inte bara har heta debatter med varandra utan också hotar om att "gå till handling" som det brukar heta, dvs idka skadegörelse. Jag skulle tro att det oftare talas om skadegörelse än det sätts i praktiken.

Man får känna efter själv. Människor som hotar med våld av olika slag reagerar så olika. Vissa är nöjda med att man blir rädd. Andra återfår den normala respekten genom att man visar att man är orädd. Ytterligare andra kan glömma bort tvisten geno att man för in ett helt annat förslag i debartten - t ex att köpa snöslunga, gräsklippare gemensamt, eller att skriva till kommunen tillsammans om att en allmänning i närheten borde fixas till...

Att hålla uppe en dialog på något plan och gärna med fler i hushållet än endast den mest ilskna parten kan vara en idé med vissa sabotörsbenägna människor, medan andra blir lugnade av att man helt enkelt håller sig undan.

Vi människor är minst lika komplicerade som växterna...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon