|
mayababy
24-03-2006, 14:16
Förra året odlade en kompis en underbar sort av gula små tomater, storleksmässigt som cocktailtomater ungefär, med et busklikt växtsätt formen av päron. Dom var så himla goda, alldeles söta i smaken.Men såklart har min kompis inte en aaaaning om var hon köpt dom eller vad dom heter!!  Jag skulle gärna odla dom själv i år, någon som vet vilka det är?
Biggan_
24-03-2006, 14:18
Skulle tro att det är Ildi! Vansinnigt goda är dom!
Ophelia
24-03-2006, 18:56
Ja herregud. Ildi är så goda, blir stora druvklasar. Hade sådana på min gamla arbetsplats. Rekommenderas varmt.
mayababy
25-03-2006, 00:01
är dom päronformade och små så är det kanske rätt sort då!  Ska genast leta frön!! TACK!!
stennie
25-03-2006, 10:20
Denna odlade jag i fjol..liten päronformad och gul...jättegod och söt Gul plommontomat
mayababy
25-03-2006, 16:32
CITAT (stennie @ 25-03-2006, 10:20) Denna odlade jag i fjol..liten päronformad och gul...jättegod och söt Gul plommontomat Nämen Stennie, det måste ju va dom!! Tack!! Då vet jag ju oxå var jag ska hitta dom!!
Så här ser dom ut i "verkligheten" ... dom gula pärontomaterna asså.  Å så här ser Ildi ut. Skulle jag vara tvungen att välja mellan dem skulle det lätt bli Ildi men båda är goda och produktiva. Finns från samma fröfirma.
mayababy
31-03-2006, 17:03
Fast nu blev jag lite konfunderad...  Så såg dom ju inte alls ut som på dina bilder Gurkan! Dom var mer tydligt päronformade som på Stennies fröpåsebild och dessutom väldigt små, som cocktailtomater. På dina bilder ser dom så stora och plommonformade ut men jag kanske missbedömer bilderna?  Men dom ser onekligen goda ut!! Dom där Ildi ska jag prova iår!
Den övre bilden är "Yellow Pearshaped" från Lord Nelson (samma frön som i länken)... dom ser lite extra runda ut för bilden är tagen underifrån. Kolla här så ser du skillnaden (en del är runda och en del mer päronformade, en del plommonformade) Yellow Pear till vänster, Ildi till höger :  Godast var dom uppe till vänster, Supersweet 100 F1.
mayababy
01-04-2006, 13:35
Tack Gurkan! Å gulle dej för så fina bilder! Då har jag köpt rätt, "Yellow pearshaped" från Lord Nelson Tror säkert att de röda var goda men jag tål inte det röda färgämnet (som i finns i tomater, paprika, jordgubbar å chili) Så jag håller mej till gula och gröna grönsaker!!
Whiskuchi
01-04-2006, 17:30
Då har jag tur, som helt ovetandes om smakerna, lyckats köpa frön till både Ildl och Supersweet 100
CITAT (Whiskuchi @ 01-04-2006, 17:30) Då har jag tur, som helt ovetandes om smakerna, lyckats köpa frön till både Ildl och Supersweet 100  Tur ska man ha, annars kan man lika gärna stanna hemma !
fruberglund
01-04-2006, 18:17
Nu blir jag ju jättesugen på att odla egna tomater. Hur gör man? Är det svårt? Måste man ha växthus eller uterum?
Det finns bara 17-tusen trådar om det här på odla ... skrivna av 11-hundra tomatfreaks ... så för all del ... fråga gärna hur man gör !!!  Men starta en ny tråd då så vi slipper "skräpa ner" mayababy's tråd för mycket. Men, nej, man behöver varken ha växthus eller speciellt jättegröna fingrar. En hink med koskit och ett tomatfrö kommer man långt på !
Christa
02-04-2006, 09:23
Jag brukar odla Sungold. De är söta som karameller men ger inte så stora klasar som de sorter ni andra beskrivit. Jag skall pröva era också.
fruberglund
02-04-2006, 10:05
CITAT (Gurkan @ 01-04-2006, 18:28) Det finns bara 17-tusen trådar om det här på odla ... skrivna av 11-hundra tomatfreaks ... så för all del ... fråga gärna hur man gör !!!  Men starta en ny tråd då så vi slipper "skräpa ner" mayababy's tråd för mycket. Men, nej, man behöver varken ha växthus eller speciellt jättegröna fingrar. En hink med koskit och ett tomatfrö kommer man långt på !  Tack för det, då vet jag. Ska läsa på lite då!
Åsa, mälardalen zon 2
02-04-2006, 10:07
Och inte är det för sent att börja heller, 6-8v innan utplantering räcker det med att fröså tomat, jag tror jag ska börja med tomatsådderna under påsken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|