timmehdude
Köpte denna på Bauhaus och där stod det bara "Solfjäderpalm"
Tror själv att det är en washintonia filifera, men vill vara säker.
http://img78.imageshack.us/img78/6926/palm1hh.jpg

så ser den ut.

Vore tacksam om någon vet var det är.
Alexander-VG-zon3
califronisk solfjäderspalm även kallad trådpalm latin washingtonia filifera.
den kallas i blan för solfjärders palm men det är fel namn på den det är oftas den kiniseska solfjäders palm som man säger är mer av den äkta solfjärders palmen elelr inte ätkta men den typiksa wub.gif wub.gif
Purple Heart
Det där är nästan definitivt en trådpalm.. unsure.gif Eller tror det iallafall.. Jag har odlat upp en sån från frö, den är inne på tredje året ca... De är jättefina.. Bra val av palm! wub.gif laugh.gif wub.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (flaxss @ 24-03-2006, 19:47)
califronisk solfjäderspalm även kallad trådpalm

dom två namnen är samma palm wub.gif wub.gif
niklaswik
CITAT (Purple Heart @ 24-03-2006, 20:08)
Jag har odlat upp en sån från frö, den är inne på tredje året ca...

Hur stor har den blivit på 3 år då?
Jag har ett gäng frösådda som är någon månad gamla än så länge.. smile.gif

Är det bara en som har klarat sig eller har du flera?
Purple Heart
Hmm.. Den är nog några decimeter iallafall.. Den har ganska långa blad så den är ganska stor för sin ringa ålder.. Den ser dock inte ut som en riktig trådpalm än.. Jag har lyckats odla upp en trådpalm, en dvärgpalm (tror jag), kanariepalm... Jag råkade glömma att märka mina palm-sådder så jag vet knappt vad som är vad.. blink.gif wink.gif Förutom trådpalmen.. wub.gif Palmfrön sägs vara långsamma att gro, kan ta upp till 18 månader, men min första kom upp efter två månader redan.. wub.gif Vad har du för frösådda palmer då?
Nåt som jag skulle vilja driva upp från frö är Kungspalm men har dock inte hittat några frön än... sad.gif
Det är ju så speciellt när man har egensådda palmer.. Tycker jag iallafall..
niklaswik
De av mina sådda som hittills har behagat titta upp och skänka mig lite glädje är följande:

(Alla såddes på nyårsafton eller de närmsta dagarna efter)

Washingtonia filifera (många, redan efter ca 1,5 månad, är ca 5-15cm höga)
Nannorrhops ritchiana (En av 8(?) kom upp för ca 1 vecka sen)
Archontophoenix cunninghamiana (den kom som 3 grodda fröer, alla har nu tittat upp ur jorden, en mycket, en lite och en nästan inte alls. smile.gif )
Trachycarpus fortunei (Dom flesta har grott nu med början för ca 2 veckor sen)

De som fortfarande väntar är:

Trachycarpus wagnerianus
Sabal minor
Butia yatay

Oh ja, egensådda palmer, eller alla växter för den delen, är verkligen speciella. Det blir som ens barn liksom. smile.gif

Kungspalm, vilken menar du då?
Alexander-VG-zon3
kungspalm archontophoenix alexandre
en snabbväxande palm om den trivs gillar mycket ljus å fukt
en jätte fin palm .
själv tänkte jag beställa från från rarepalmseeds
wub.gif wub.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Purple Heart @ 28-03-2006, 14:05)
Nåt som jag skulle vilja driva upp från frö är Kungspalm men har dock inte hittat några frön än... sad.gif
Det är ju så speciellt när man har egensådda palmer.. Tycker jag iallafall..

rarepalm seeds har dom flesta palmerfrön .

samma här egnapalmer som man har från frön eller kärnår är det ju men dom klara sig bättre inne och även mer tåliga om man plantera dom i trädgården som med sabal å trachy å även humilis kna mna plantera i trädgården direkt från känror sen när vintern kommer bara lägga över en frigolit låda . sen inne i lådan fyller man med leca och skulle det blki kallare kaan man lägga lakan över lådan och värmeljus bland lecan inne i frigolit lådan . små palmer som växer i jorden och det klimat från början .bler härdigare med än dom man köpe i butiker . även små palmer har en säkare överlevnad än större för större palmer bler svårare att övervintra . men små bbara på med en frigolit låda så klara den sig wub.gif wub.gif lycka till med eraq palmer
niklaswik
Kan nog vara en alexandrae som jag har nu när jag tänker efter. Jättefin är den största av dom, den har två stora "kaninöron" istället för dom vanliga små "grässtråna" som palmer brukar vara i början. smile.gif
Alexander-VG-zon3
alexandrepalm och kujngspalm är även dom samma namn på samma palm .
latin=archontophoenix alexandre
svensktnamn=alexandrepalm och kungspalm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon