Vi har en jättestor bock som går runt vår gård. Det är hans vanliga stråk och han har i stort sett aldrig varit inne i trädgården, vilket gör att vi gillar honom. Stilig är han också med stora horn och röd som en räv i pälsen.
Allt eftersom vintern ligger kvar och våren dr´öjer så kommer han allt närmare huset. Att han går i hästhagarna och letar käk är ju naturligt, men i natt har han grävt fram mina luktvioler, nafsat i dem och ätit upp tre tulpanknoppar

Klart att stackarn är hungrig! Men jag vill ju att han låter bli mina odlade växter. Därför tänkte jag lägga ut mat åt honom en bit från huset, mitt i hans stråk. Frågan är vad han äter och hur mycket? För jag hade inte tänkt åka och köpa rådjursfoder utan mer dela med mig av hästarnas mat. Jag har lagt ut ungefär 2 kilo hö (vi har plastat silage) och en skopa kraftfoder (havre, lucernhack och melass). Kan han äta det och räcker mängden? Den halm hästarna får att pilla med i hagen, förutom hö, så att de ska låta bli att gnaga på träden, den rör han inte så jag antar att halm är för grovt för hans lilla mun.