Full version: Rådjursmat
ester
Tänker då inte på tulpaner och andra odlade växter...

Vi har en jättestor bock som går runt vår gård. Det är hans vanliga stråk och han har i stort sett aldrig varit inne i trädgården, vilket gör att vi gillar honom. Stilig är han också med stora horn och röd som en räv i pälsen.
Allt eftersom vintern ligger kvar och våren dr´öjer så kommer han allt närmare huset. Att han går i hästhagarna och letar käk är ju naturligt, men i natt har han grävt fram mina luktvioler, nafsat i dem och ätit upp tre tulpanknoppar mad.gif
Klart att stackarn är hungrig! Men jag vill ju att han låter bli mina odlade växter. Därför tänkte jag lägga ut mat åt honom en bit från huset, mitt i hans stråk. Frågan är vad han äter och hur mycket? För jag hade inte tänkt åka och köpa rådjursfoder utan mer dela med mig av hästarnas mat. Jag har lagt ut ungefär 2 kilo hö (vi har plastat silage) och en skopa kraftfoder (havre, lucernhack och melass). Kan han äta det och räcker mängden? Den halm hästarna får att pilla med i hagen, förutom hö, så att de ska låta bli att gnaga på träden, den rör han inte så jag antar att halm är för grovt för hans lilla mun.
Åsa, mälardalen zon 2
Hö och ensilage brukar man kunna lägga ut till djuren men kraftfoder är nog inte att rekommendera när det gäller vilt, deras matsmältning är omställd till lite näringsfattigare saker under vintern så jag tror inte kraftfoder passar magen. (i de böcker om viltvård jag läst står det på de flesta djurslag ge inte kraftfoder vid stödutfodring under vintern)

Exakt hur mycket rådjur äter vet jag inte.
Whiskuchi
Hö och ensilage - och vatten! Det är svårt att få tag i för dem nu.
Inga från Närke
Morötter i bitar, havre och potatis i bitar eventuellt kokt, solrosfrön lägger jag ut och det verkar falla i smaken.
Berith
Ett tips! I dagens Naturmorgon i P1 gavs råd om vad man kan mata rådjuren med. Programmet går att lyssna på i efterhand, det var programmet 06.13-06.55.

P1 - Naturmorgon.
Leia
Hjortdjuren har känslig matsmältning. Höutfodring ska påbörjas redan under oktober för att magen ska tillvänjas innan det blir dåligt med mat.
Fällda lövträd (om du nu har möjlighet att få fälla något) är ett naturligare foder där han kan äta knopp, finare kvistar och bark.
Detta är iallafall vad jag fått lära mig, men jag är ju ingen aktiv jägare.

Kanske Bettsson har något att tillägga? smile.gif
Lars-Olof Arvids
Jag har också hört att hö, spannmål och de flesta viltfoderblandningar inte är bra att ge nu. Ska man ge så kraftig mat måste man som Leia skriver börja i god tid innan djuren börjar bli uthungrade. Äpplen och rotfrukter är bättre, för de innehåller inte lika mycket protein. Själv har jag lagt ut äpplen till rådjuren sedan början av december, vilket har varit mycket uppskattat. Har man väl börjat mata rådjur får man inte sluta förrän man är säker på att de kan hitta tillräckligt med mat själva.

Olle
Inga från Närke
Har hört att en saltsten är bra, det man har till kor bl.a. men jag har inget belägg för att det är bra. Vet någon annan det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon