Full version: bevattningsmatta
Gåsis
Alltså tror jag inte jag får till det riktigt när jag använder bevattningsmattor. En matta i botten på en form med fördjupningar i botten (skåror liksom). På med vattten och dit med krukorna. Men sen wacko.gif Plaskblöt jord och torr matta på nolltid, inte alldeles torr kanske men inte finns det mer att suga upp inte. Nu när dottern ska sköta om sådderna måste jag nog komma på nåt fiffigt tyvärr.

/Åsa
myrtille
Ett tips är att ha ett djupare kärl fyllt med vatten där man låter bevattningsmattans ändar hänga ner i vattnet medan krukorna står en bit ovanför vattenytan. En bild för detta finns i länken.

http://www.saintpaulia-montreal.com/journa...quearrosage.htm
Gåsis
Fiffigt, men jag har nog tyvärr inte råd med 30 brickor just nu...måste fundera vad som kan gå. Det måste ju passa i dom lådor jag redan har.

/Åsa
Lady Hamilton
sad.gif Synd att det inte funkar för dig......För jag har inga som hellst problem. Tycker tvärt om att det funkar utmärkt smile.gif

Kan du inte komma på något som du ställer i "brickorna"?
En annan bricka som inte är så hög? Burkar? Plast lådor? Klossar av något slag?
Gåsis
Ha, nu har jag hittat baksidor till dotterns bokhylla som var fel i storlek men perfekta i lådorna. Här ska sågas och göras en myrtillelösning. Men jag tror jag är kalle bakom wacko.gif laugh.gif Vilken sida på bevattningsmattan ska vara uppåt, den med mycket ludd eller den där plasten syns lite?

/Åsa
Elisabeth P
wacko.gif blink.gif Min såg lika dan ut på båda sidorna blink.gif wacko.gif
Men eftersom det på min står att jag bör lägga plast i botten innan jag lägger dit bevattningsmattan så gissar jag att plastsidan ska ligga neråt wink.gif
jag fick ochså göra en egen lösning med itusågade lådor, funkar kanon biggrin.gif

Lisa
Katti med torpet
Öh, baksida till bokhylla? Det låter som masonit i mina öron och vi pratar fuktig miljö.
Min erfarenhet säger att man bör undvik allt som kan ruttna eller mögla annars är det bara en tidsfråga innan det händer.
Känns säkrast att hålla sig till material som plast, rostfri metall eller frigolit i bevattningslådorna...
Finns ju t.ex. cm-tjocka frigolitskivor att köpa på bygghandeln. Ca 60x120cm för kanske 60 spänn. De kan man såga till i rätt format (jo det smular en del...) och lägga på t.ex. små fundament byggda av några legobitar.
Gåsis
Jag ska bara vara borta fem dagar så längre än så behöver det inte klara sig. Det är ju som sagt för att dottern ska sköta vattningen när jag är borta som jag behöver lite backup. Tänker inte köpa frigolit och lego för fem dagar´, och plattorna är laminerade både på bak- och framsidan.

/Åsa
ewa zon 3
CITAT (Gåsis @ 25-03-2006, 15:59)
Men jag tror jag är kalle bakom  :wacko:  :lol:  Vilken sida på bevattningsmattan ska vara uppåt, den med mycket ludd eller den där plasten syns lite?

/Åsa

Det är den luddiga sidan som skall vara uppåt i kontakt med krukorna.
Lycka till smile.gif

/Ewa
Gåsis
Lycka till tackar jag för, det kan behövas laugh.gif Nu har jag i alla fall kapat till bokhyllsbaksidan och sågat små distanser att ha under. Vatten i botten och distanser som simmar i, sen bokhyllsplattan och på det bevattningsmattan - som jag lagt åt fel håll wacko.gif laugh.gif laugh.gif wacko.gif
Men jag ska vända på den nu när jag fått svar.

Hoppas nu bara att dom klarar sig fem dagar fast dottern skvätter vatten. Jag har provat - 4 dl på botten är ganska lagom, fast kerstin säger man inte kan ge såna råd men jag har inget val.

/Åsa
IKONEN
Var får man tag i en sån ebvattningsmatta o vad kostar dom?
Gåsis
Granngården eller vilket växtvaruhus som helst har.

/Åsa
IKONEN
CITAT (Gåsis @ 27-03-2006, 19:42)
Granngården eller vilket växtvaruhus som helst har.

/Åsa

Kostar det?

Hur fungerar den?
Åsa
Jag har brickor och matta från Willab, men där ska "luddet" vara neråt och krukorna stå på den perforerade plasten./Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon