Summer Snow
Min önskan är ett riktigt lummigt uterum. Har tänkt mig en pergola med pipranka. Vad tror ni om det? Krävs det en extra kraftig konstruktion av pergolan? Är lite osäker på hur stor en pipranka blir här i zon 5.
kerstin z5-6
den kan bli stor , men är ingen som växer jättesnabbt. Läge ?
Summer Snow
Läge? Om du menar väderstreck så vet jag inte riktigt, men antagligen placerar jag pergolan så att ingången bli i västläge. Jag tänker även ha ännu mer lummighet med lite buskar runtomkring. Om jag placerar piprankan på nordsidan, kommer den att vilja växa mot södersidan och därmed klättra över taket? Hoppas du/ni förstår hur jag menar...

En sak till...kan en konstruktion av armeringsmatta hålla för en pipranka? Blir den tung?
Sommartorparn
Piprankan är väldigt långsam i starten. Koreansk pipranka lär vara snabbare i starten, men blir inte lika stor i slutänden. För att inte ha en pergola som är kal i massor med år skulle jag plantera något snabbväxande samtidigt, som kan pryda pergolan medan piprankan växer tills sig. En summer snow, t.ex. biggrin.gif
Summer Snow
Tack för den ide´n med en Summer Snow! Hmmm det kanske räcker med enbart clematisen...Jag kanske struntar i piprankan. Tänk att jag inte tänkte på Summer Snow från första början! laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon