Full version: Clivia
SannaLasso
Måste bara fråga om det är vanligt att en clivia (mönjelilja) skjuter en ny blomstängel när den första precis har vissnat.

När jag flyttade hemifrån fick jag min mammas gamla clivia som jag aldrig någonsin hade sett blommat och inte blommade den hos mej heller sen. Den dog i samband med en flytt för några år sedan. När jag sen hittade en med en rejäl knoppklump förra våren så var det ju kul att se hur den såg ut när den blommade. Och att den blommade den här vårvintern också kändes som en jätteseger! Och så kommer det nu en stängel till! rolleyes.gif

(Jag hade kunnat skriva detta i tråden Mormors clivior som ligger längre ner men den var aktuell i augusti och innehåller mer tjafs än cliviainfo)
Rossi
Är du säker på att den nya blomstänglen tillhör samma skott? Clivian bildar ju gärna sidoskott och då är det inte så konstigt om det kommer flera blommor samtidigt, d.v.s en blomstängel per skott.
SannaLasso
Jo, det är från samma. Clivian är bara en enda planta ännu och har inte fått några sidoskott än. Jag upptäckte den nya stängeln när jag skulle se hur många nya blad det höll på att komma i mitten av plantan sen den blommat över. Då såg jag en klump mellan de späda bladen som visade sig vara knoppar på en ny blomma. Mellan den gamla stängeln och den nya finns två nya blad och den nya har två nya blad på sin andra sida också.

Den gamla stängeln sitter fortfarande kvar. Den är fortfarande grön och har gröna kulor (frökapslar) där blommorna satt. Den hade 12 ganska stora blommor på stängeln i år, nu när jag kollade var den nya blomstängeln kom upp nånstans så räknade jag till 11 knoppar på den, med det kan ev vara någon eller några till som inte visat sig än. Den största knoppen har precis börjat visa lite av en orangeröd blomma.

Imorgon ska jag försöka plåta och lägga in några bilder i mitt album här. Om jag kommer ihåg hur man gör. unsure.gif
zaaritha
Grattis! Va´trevligt. tongue.gif
igl
CITAT (SannaLasso @ 25-03-2006, 02:07)
Måste bara fråga om det är vanligt att en clivia (mönjelilja) skjuter en ny blomstängel när den första precis har vissnat.

När jag flyttade hemifrån fick jag min mammas gamla clivia som jag aldrig någonsin hade sett blommat och inte blommade den hos mej heller sen. Den dog i samband med en flytt för några år sedan. När jag sen hittade en med en rejäl knoppklump förra våren så var det ju kul att se hur den såg ut när den blommade. Och att den blommade den här vårvintern också kändes som en jätteseger! Och så kommer det nu en stängel till! rolleyes.gif

(Jag hade kunnat skriva detta i tråden Mormors clivior som ligger längre ner men den var aktuell i augusti och innehåller mer tjafs än cliviainfo)

jag har en clivia som blommade till jul och har blommmat om nu i mars, så visst kan den blomma om i samma planta.
clivian blir gammal och blommar om varje år, från både den ursprungliga plantan och nya ´bäbisar´
mv
inger
SannaLasso
Nu finns det bilder på clivian i mitt album! Jag hade lite svårt att hitta ett ställe med lagom ljus och diskret bakgrund så det fick bli spisen.

Kolla också mina vindruvor i ett annat album!
Rossi
Jättefin Sanna!

Visst får jag också mina Clivior till att blomma om - det slår aldrig fel - men det är inte så vanligt att man har två blomstänglar SAMTIDIGT så Grattis!
Agge
Jag vill verkligen gratulera er alla som får era Clivior att blomma, särskilt de som får flera blomningar på en gång! Jag bugar och bockar!!! Mitt i all ödmjukhet skulle jag dock vilja få lite tips hur ni bär er åt?

Jag fick en Clivia från svärmor för ett antal år sedan. Hos henne blommar de emellanåt. Hos mig har den ALDRIG blommat. Inte ens visat tillstymmelse till knopp. Hur och vad gör ni? Ställer ni dem ljust, mörkt, näring? Mycket/litet vatten? Dansar hula hula framför dem? wub.gif

Jag tycker att Clivior är jättefina, och skulle verkligen vilja se mina blomma också! Plantorna som sådana är jättefina och tycks triva bra, men det vore ju trevligt om en del av planttillväxten kunde ägnas åt att blomma någon gång ibland? unsure.gif unsure.gif unsure.gif

sleep.gif Tacksam för alla tips! sleep.gif
Rossi
Agge! Det många missar när det gäller Clivior är att man inte ger dem en svalare period. I oktober ställer jag mina Clivior (och jag har en hel del - även sådana som jag själv dragit upp från frö) i 8-11 grader. Där får de stå tills knopparna visar sig. De får en skvätt vatten kanske någon gång i månaden.

Detta "knep" funkar alltid för mina Clivior. Men Clivior är tåliga så visst finns det de som blommar fastän de inte får sin viloperiod. Det finns många, många olika sorter och du kanske har en sort som är lite kinkigare.
Agge
Aah! Vilket tips! biggrin.gif Sååå myckett enklare än att lära mig dansa hula hula... laugh.gif

Ska det vara ljust under kylperioden eller mörkt? Kan jag rentav ge dem en kylperiod nu eller bör det vara på hösten? sleep.gif
Rossi
De ska stå ljust. Jag har aldrig provat med en sval period på våren - kan ju vara svårt att åstadkomma.
Agge
Ungefär hur lång period i kyla brukar de behöva innan knoppen visar sig? rolleyes.gif rolleyes.gif

Längtar redan... wub.gif wub.gif
Rossi
Om jag inte missminner mig helt så brukar man säga att idealet är 12 veckor.

Jag ställer mina svalare i oktober ungefär och sen brukar knopparna komma i januari.
Agge
Öhm, jaha... sad.gif sad.gif
Då känns det som att de kan få gnola vidare i värmen ett halvår till då da. Att försöka ordna kylperiod fram tills början juni/juli känns lite fånigt, även om vi bor i Sverige... wacko.gif wacko.gif

Jaja, vad är väl en bal på slottet... Jag får väl se den blomma om knappt ett år istället... wub.gif

Föresten! Kan den tycka om att bo ute på sommaren? Om den får en plats inte mitt i den värsta solvärmen så borde det totalt bli kyligare än att bo inomhus? Vad tror ni om det? smile.gif smile.gif
SannaLasso
Hej igen.

Som jag skrev när jag startade den här tråden så hade mamma, och sedan jag, samma planta i många år, 15-20 kanske. Under den tiden såg jag aldrig en blomma men plantan var fin fast den inte fick mer än kanske ett par nya blad per år.

Den jag har nu köpte jag på ICA förra året vid den här tiden. Då hade den en blomknopp och ca 4 blad åt varje håll. Jag satte den i ett sydvästfönster (ovanför ett element).

När den hade blommat klart skar jag av stängeln och satte krukan i ett söderfönster i gästrummet. Där fick den stå, med en vattenskvätt då och då när jag kom ihåg den. Bladen blev lite slaka av vattenbrist då och då men tog sig igen.

Nu i februari märkte jag att clivian började knoppas. Då fick den en extra skvätt vatten och åkte ner i samma sydvästfönster som förra året. Lite gödning då och då. När jag skulle flytta den efter blomningen så skulle jag räkna hur många nya blad som höll på att komma, då upptäckte jag den nya knoppklumpen. Nu har jag skurit av den gamla stjälken och första blomman på stjälk nr 2 är halvöppen. Det är 12 blomknoppar, samma antal som blommade för en månad sedan. Den har också fem nya blad på gång.

Nyligen köpte jag en ICAclivia till, ungefär lika vuxen som den dubbelblommande var förra våren. Den nya har just blommat över och det kommer några nya blad där stängeln sitter.

Enligt regelboken har jag ju gjort massor av fel (bara att sätta plantan i soligt söderfönster istället för ute i skön halvskugga!) men med tanke på resultatet så skall jag nog fortsätta med det här vinnade konceptet. Jag får väl lämna ny rapport nästa år. rolleyes.gif
Agge
Jag blir då mycket nyfiken - har den gamla plantan insett att den faktiskt kan blomma under dessa regelvidriga förhållanden, eller vägrar den alltjämt att blomma? wink.gif blink.gif

Kanske är det så att de behöver ha blommat i sin nya hemmiljö en gång så den vet att det faktiskt är praktiskt möjligt? rolleyes.gif Den vågar kanske inte att skippa regelboken annars, menar jag... wub.gif

Isåfall är väl det enda raka för mig att köpa en knoppad clivia, förslagsvis på ica vad det låter, så att den lär sig blomma hos mig och kanske oxå lär den andra trögisen lite vilt och fritt tänkande? laugh.gif laugh.gif
SannaLasso
Jag funderar på hur gamla clivior kan bli. Den jag fick av mamma kanske hon hade fått av sin mamma. Gamla tant Clivia hade kanske kommit över klimakteriet och blivit för gammal för att blomma? huh.gif

Kanske det är samma sak med din?
Å andra sidan är det ju vanligt att kärringar blommar upp när dom byter miljö, kolla bara hur pigga vi blir på semesterorterna. ohmy.gif laugh.gif
Rossi
Clivior kan bli väldigt gamla. Be mig inte ange årtal men det är en långlivad växt.
marigt
Har aldrig gett mina två nån "kylperiod" bara mindre vatten under vintern, och sen nu vid denna tid betydligt mycket mer vatten, och tittar fram gör knoppen tongue.gif
Rossi
CITAT (marigt @ 30-03-2006, 13:30)
Har aldrig gett mina två nån "kylperiod" bara mindre vatten under vintern, och sen nu vid denna tid betydligt mycket mer vatten, och tittar fram gör knoppen tongue.gif

Som jag skrev tidigare i tråden så är Clivior tåliga och många blommar utan kylperiod men om de skulle trilskas så kan det vara just så att det är en kylperiod de behöver. Det är så de har det när de lever fritt och det är alltså det ideala.

Samma sak är det för de vars Clivior blommar men där blomman slår ut innan blomstängeln har hunnit växa upp riktigt - det är ofta också beroende på att växten inte har fått sin kyl- och viloperiod.

Om ni vill lära er mer om Clivior så kan jag rekommendera boken Clivias av Harold Koopowitz (engelskspråkig). Den är väldigt informativ och innehåller många fina bilder.
Agren
CITAT (Agge @ 29-03-2006, 09:29)
Föresten! Kan den tycka om att bo ute på sommaren? Om den får en plats inte mitt i den värsta solvärmen så borde det totalt bli kyligare än att bo inomhus? Vad tror ni om det? smile.gif smile.gif

Min clivia bor ute på sommaren, så det klarar den alldeles utmärkt..

/J
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon