Hej igen.
Som jag skrev när jag startade den här tråden så hade mamma, och sedan jag, samma planta i många år, 15-20 kanske. Under den tiden såg jag aldrig en blomma men plantan var fin fast den inte fick mer än kanske ett par nya blad per år.
Den jag har nu köpte jag på ICA förra året vid den här tiden. Då hade den en blomknopp och ca 4 blad åt varje håll. Jag satte den i ett sydvästfönster (ovanför ett element).
När den hade blommat klart skar jag av stängeln och satte krukan i ett söderfönster i gästrummet. Där fick den stå, med en vattenskvätt då och då när jag kom ihåg den. Bladen blev lite slaka av vattenbrist då och då men tog sig igen.
Nu i februari märkte jag att clivian började knoppas. Då fick den en extra skvätt vatten och åkte ner i samma sydvästfönster som förra året. Lite gödning då och då. När jag skulle flytta den efter blomningen så skulle jag räkna hur många nya blad som höll på att komma, då upptäckte jag den nya knoppklumpen. Nu har jag skurit av den gamla stjälken och första blomman på stjälk nr 2 är halvöppen. Det är 12 blomknoppar, samma antal som blommade för en månad sedan. Den har också fem nya blad på gång.
Nyligen köpte jag en ICAclivia till, ungefär lika vuxen som den dubbelblommande var förra våren. Den nya har just blommat över och det kommer några nya blad där stängeln sitter.
Enligt regelboken har jag ju gjort massor av fel (bara att sätta plantan i soligt söderfönster istället för ute i skön halvskugga!) men med tanke på resultatet så skall jag nog fortsätta med det här vinnade konceptet. Jag får väl lämna ny rapport nästa år.