ingridandersson
04-05-2003, 15:25
Köpte 3 st knölar/lökar på Trädgårdsmässan i Älvsjö. På påsen hade jag skrivit Crinum Powelli för att veta vilket jag köpt. Nu när det är dags att plantera undrar jag lite om den. Hittar den inte i min trädgårdbok ochinte på er hemsida heller.
Var ska det vara? Soligt?
Hur djupt ska löken ner?
Ska jag ta upp löken igen på hösten och torka till nästa år eller kan denklara sig ut om man täcker den? Bor på Mälaröarna Zon 2-3 med norrläge.
Tacksam för svar/Ingrid
ingrid.andersson@ebrevet.nu
Åsa, mälardalen zon 2
04-05-2003, 15:42
Såhär står det i Trädgården i färg 1 1972:
Krinum (Crinum powelii): Lökväxt med vackra trattformade liljelika blommor på kraftiga meterhöga stänglar. Blommar juli-aug. Lökarna läggs i maj på 20-30cm djup och med 25-40cm avstånd mot en varm sydvägg i väl dränerad lucker jord. Täcks till vintern med ordentligt lövlager. Normalt endast härdig i landets allra gynnsammaste delar.
Själv tycker jag att det låter som om den inte är så speciellt härdig så i zon 2-3 så jag skulle nog ta upp dem och förvara dem kallt men frostfritt ev. kanske jag skulle testa med en lök och se om den kan övervintra men jag tror inte jag skulle chansa med alla lökarna.
Ingrid på Västkusten
04-05-2003, 17:14
Hallon,
Odlr Crinum x powelli sedan tre år tebaka, det är en inomhuskrukväxt om man itne bor extremt gynnsamt i zon 1 typ med solig söderslänt.
Övervintras svalt i växthuset/verandan etc
Hälsar Ingrid
ingridandersson
04-08-2003, 09:00
Jag provade lite olika alternativ på lökarna.
En satte jag i kruka inomhus.
En satte jag i norrsluttningen bakom huset. Det blir som en gryta där. Den blommar nu. Jätte fin!
Två hade jag i krukor mot söderväggen. Med dem hände ingenting. När knoppen visade sig på den som jag planterade ner i rabatten, så tog jag och planterade de i en annan rabatt.
Jag ska nog ta upp lökarna till vintern och spara dem i matkällaren.
Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.