Full version: Blomsertobak-
Index_67
Jag har tidigare bara köpt färdiga tobaksblommor på torget , nu har jag satt egna ,två påsar -den ena heter Heaven Scent´F1 och den andra heter Nicotiana alata och skall bli ca 75-90 cm ,min fråga -hur lång tid tar det innan dom syns iblomlådan??? det är ca en vecka- tiodagar sen jag satte dom och inget alls , unsure.gif vad skall jag göra alt: inte göra.
en annan sort jag undrar över är -

Amaranthus Valvet Curtains (Mr.Fothergills nya påsar har inte bilden på blommorna längre?? Vet någon vilken färg det blir på denna???
Tacksam för svar ni är så kunniga i detta forum smile.gif
ewa zon 3
Nicotiana är ljusgroende så jag utgår från att du har ytsått fröerna och ställt dem ljust. Gror varmt. Tiderna hoppas jag någon annan på forumet kan hjälpa dig med.

Här kan du titta på bilder på 'Velvet Curtains'

/Ewa smile.gif
kerstin z5-6
Gärma varmt med till tobaken ..de gror snart smile.gif
Index_67
Tack så jättemycke för svaren , - då är det nog lite för mörkt för tobaken -skall flytta den till ett annat fönster direkt, men jag har ytplanterat dom iallafall.
Det var en mörk färg på den andra sorten och att den skulle bli så stor har jag missat - hade liksom tänkt att den skulle vara i kanten på den vita rabatten men då försvinner dom andra - vad göra ?? det är tur att man har lite tid att planera ... laugh.gif
Katti med torpet
Fröer man sår på ytan, alltså inte myllar ner i jorden, är ju extra känsliga för uttorkning eftersom det är ytan som torkar först.
Men om du ser upp med uttorkande solsken och har sådderna ordentligt täckta med plast så bör det inte vara något problem.
Index_67
Jag kollade i morse och ser man på- det finns massor med yttepyttesmå som kommit fram biggrin.gif , behöver man locket på när dom väl kommit upp???
- jag läste en annan fråga om bevattning och jag har köpt en spreyflaska så att det inte skall bli för mycke vatten - jag har nämligen tagit kål på många blommor med vatten sad.gif men detta verkar fungera bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon